Astăzi, 25.07 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al Societății "Compania Națională de Transporturi Aeriene Române – TAROM" - S.A.
Scurtă descriere
Societatea “Compania națională de transporturi aeriene române - TAROM” - S.A. a fost înființată în anul 1954 și a fost reorganizată în baza Ordonanței Guvernului nr. 45/1997 privind înființarea Societății “Compania națională de transporturi aeriene române - TAROM”- S.A. și a Legii nr. 136/1998 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 45/1997 privind înființarea Societății “Compania națională de transporturi aeriene române - TAROM” - S.A.
Conform prevederilor art. 4 alin (3) din Ordonanța Guvernului nr. 45/1997, aprobată prin Legea nr. 136/1998, completată cu Ordonanța de urgență nr. 36/2018 și cu Ordonanța de urgență nr. 113/2021 - privind înființarea Societății “Compania Națională de Transporturi Aeriene Române - TAROM" - S.A., bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al Societății “Compania Națională de Transporturi Aeriene Române - TAROM” - S.A., se aprobă prin ordin al Ministrului Transporturilor și Infrastructurii la propunerea Adunării Generale a Acționarilor, societatea fiind exceptată de la aplicarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ - teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014 cu modificările și completările ulterioare.
Principalul obiect de activitate al companiei îl constituie, executarea de transporturi aeriene interne și internaționale de călători, de bagaje, de mărfuri și poștă, prin curse regulate și charter și prestații legate de transportul aerian respectiv, comercializarea în regim duty-free, handling, catering, transport terestru în continuarea transportului aerian și alte activități stabilite prin statutul societății. Pe lângă activitatea de bază, compania prestează și servicii conexe, constând în servicii de întreținere tehnică a aeronavelor pentru diverși operatori aerieni din țară și străinătate.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 a fost elaborat având în vedere următoarele:
- prevederile art. 4 alin (3) din Ordonanța Guvernului nr. 45/1997, aprobată prin Legea nr. 136/1998, completată cu Ordonanța de urgență nr. 36/2018 și cu Ordonanța de urgență nr. 113/2021 privind înființarea Societății “Compania Națională de Transporturi Aeriene Române - TAROM" - S.A.;
- previziunile din ultima variantă a Business Plan-ului transmis Comisiei Europene, privind măsurile de eficientizare și îmbunătățire a performanței financiare a companiei pentru următorii 10 ani menționate în Business Planul 2020-2029;
- Legea nr. 421/ 2023 - legea bugetului de stat pe anul 2024;
- prevederile Ordonanței de urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;
- hotarârea Guvernului nr. 598/06.06.2024 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată la suma de 3.700 lei/lunar, care abrogă hotărârea Guvernului nr. 900/2023 începând cu data de 01.07.2024;
- Ordonanța de urgența a Guvernului nr. 12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru
acordarea unor ajutoare de stat individuale de salvare;
- Ordinul OMFP nr. 3818/2019 privind aprobarea formatului și structurii bugetului de venituri și cheltuieli al operatorilor economici, precum și a anexelor de fundamentare a acestuia;
- Ordonanța de urgență nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative;
- H.G. nr. 541/23.05.2024 pentru aprobarea unui ajutor de stat individual de restructurare pentru Societatea „Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM” – S.A. și pentru alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii;
- alte reglementări și legi incidente, în vigoare.
Compania TAROM are în vedere ca obiectiv principal pentru anul 2024 măsurile necesare menținerii sustenabilității companiei, conform Business Planul 2020-2029, strategie ce presupune etape și măsuri succesive, graduale și dinamice, efectele lor fiind pe termen scurt, mediu și lung, oferind posibilitatea redresării.
Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli propus pentru anul 2024 a fost întocmit luându-se în considerare previziunile de operare a curselor regulate interne/ externe şi a curselor charter cu flota disponibilă din parcul de aeronave, ajustat de previziunile veniturilor și cheltuielilor în conformitate cu ultima variantă a Business Plan-ului transmis la Comisia Europeana privind măsurile de eficientizare pentru îmbunătățirea performanței companiei pentru următorii 10 ani menţionate în Business Planul 2020-2029, care vizează analizele economice ce au arătat că este necesar un Ajutor de Stat acordat sub forma unui împrumut pentru menținerea în operare a unei întreprinderi aflate în dificultate într-o primă etapă, urmat de un Ajutor de Stat de Restructurare.
Printre măsurile de eficiență operațională din Planul de restructurare al companiei Tarom, înaintat Comisiei Europene, au fost propuse:
• continuarea procesului de reînnoire a flotei. Astfel, în anul 2024, se vor încheia contractele de achiziţie a 4 aeronave Boeing 737 MAX8 (o aeronavă în leasing financiar şi trei aeronave în leasing operaţional);
• încetarea operațiunilor TAROM pe anumite rute;
• vânzarea/ închirierea slotului de pe Aeroportul Heathrow - Londra în condiții de piață;
• valorificarea participațiilor deținute de TAROM la societățile Globe Ground și RFS;
• valorificarea prin închiriere pe termen lung a terenului liber și a clădirii de birouri construită în anul 1940.
Propunerea bugetară pentru anul 2024 include următoarele măsuri :
• efectul ieşirii din patrimoniu prin vânzare a celor patru aeronave AIRBUS A318 aflate în proprietatea companiei;
• vânzarea perechii de sloturi zilnice utilizate de TAROM pe aeroportul internaţional Heathhrow din Londra (LHR);
• Anularea costului datoriei în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă nr. 12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat individual de salvare, art. 7, alin. (4) “La data aprobării de către Comisia Europeană a planului de restructurare, împrumutul acordat de Ministerul Finanţelor Publice sub formă de ajutor de stat individual pentru salvare se transformă în ajutor de stat de restructurare. De la aceeaşi dată se stinge şi obligaţia Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române - TAROM - S.A. de restituire a împrumutului şi a costurilor aferente şi implicit a reîntregirii veniturilor din privatizare. Costurile aferente împrumutului cuvenite bugetului Trezoreriei Statului se anulează.”
În anul 2023, compania a capitalizat suma de 12.518 mii lei (sumă care a fost inclusă în suma alocată conform prevederilor art. 1, alin. (1), lit. a) din HG nr. 541/2024), plătind rate conform scadenţarului aprobat pentru contractul de credit nr. 100095824/2020, astfel: rată principal din data de 17.03.2023 în valoare de 5.394,29 mii lei, rată principal din data de 17.06.2023 în valoare de 5.460,51 mii lei și din rata de principal din data de 17.09.2023 - suma de 1.663,20 mii lei. Aceste sume au fost capitalizate de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii conform prevederilor O.G. nr. 45/1997 și respectiv OMTI nr. 2379/05.12.2022, sub formă de alocaţie de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, la capitolul 84.01 "Transporturi", titlul 72 "Active financiare", alineatul 72.01.01 "Participare la capitalul social al societăţilor comerciale", pentru majorarea capitalului social al Companiei TAROM în anul 2023. Rata de principal din data de 17.12.2023, în valoare de 8.223,67 mii lei, a fost plătită integral de către Compania TAROM.
În anul 2024, în baza prevederilor art. 55, alin. (3) și (4) din Legea nr. 421/2023 - legea bugetului de stat pe anul 2024, a fost alocată suma de 15.000 mii lei Societății “Compania națională de transporturi aeriene române -TAROM" - S.A. ca și contribuție a statului la capitalul social, din suma prevăzută în bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii la capitolul 84.01 "Transporturi", titlul 72 "Active financiare", articolul 72.01 "Active financiare", alineatul 72.01.01 "Participare la capitalul social al societăților comerciale".
Societatea “Compania națională de transporturi aeriene române - TAROM" - S.A. utilizează suma prevăzută pentru rambursarea ratelor și dobânzilor aferente împrumutului garantat de stat contractat de la Banca Transilvania, în baza Deciziei Comisiei Europene C (2020) 6.910 final. Astfel, din suma alocată de 15.000 mii lei, compania TAROM a prognozat reducerea soldului la credite, prin plata ratelor scadente la creditul contractat de la Banca Transilvania și garantat de Ministerul Finanțelor, în baza prevederilor OUG nr. 139/2020, pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de Covid-19, până la finalul anului 2024, cu suma de 15.000 mii lei, din care, la momentul întocmirii proiectului, a fost redusă contravaloarea creditelor prevăzute în trimestrul II al anului 2024, cu valoarea de 5.482 mii lei, urmând a fi alocată diferența de 9.518 mii lei până la finalul anului 2024.
Din valoarea aprobată conform prevederilor art. 1, alin. (1) lit. a) și alin. 2, respectiv din “restul, în valoare de până la 214.307 mii lei”, suma care a fost alocată conform prevederilor art. 2 din HG 541/2024 pentru majorarea capitalului social al companiei TAROM este în valoare de 60.000 mii lei și a fost utilizată astfel :
o 39.794,69 mii lei pentru plata avansurilor stabilite pentru anul 2024 în contractul de leasing financiar încheiat cu GY AVIATION LEASE 1724 CO., Limited şi pentru care Compania TAROM nu a dispus de resurse de finanţare la data scadenţei, în conformitate cu prevederile HG. nr. 541/23.05.2024, art.1, alin. (2), lit. a) și art.2, alin. (1) și (3).
Suma a fost bugetată in anexa nr. 4, surse de finantare din alocatii de la bugetul de stat, rd. 2b) din ajutorul de stat de restructurare: pentru plata avansului achiziţiei în leasing financiar a aeronavei B737- MAX8 (echivalentul a 8.54 mil USD contravaloare avans platit in 26.06.2024).
Astfel, din suma stabilită pentru avansul prevăzut în anul 2024 de 12 mil USD pentru achiziția în leasing financiar a aeronavei scurt și mediu curier BOEING 737-MAX 8, sumele au fost achitate astfel: 3,46 mil USD din surse proprii (0.75 mil USD în ian. 2024, 2.71 mil USD în luna mai 2024 în două tranșe), iar diferența de 8.54 mil USD a fost achitată în data de 26.06.2024 din ajutorul de restructurare.
o 20.205,31 mii lei pentru plata parțială a datoriilor cu termen scadent depășit, în scopul reducerii deficitului de finanțare necesar în anul 2024, în conformitate cu prevederile HG nr. 541/2024, art. 1, alin. (2), lit. c) și art. 2, alin. (1) și (3) și care a fost bugetată în anexa 2, rd. 161, prin reducerea nivelului plăților restante.
Restul sumelor de primit până la sfârșitul anului 2024, potrivit prevederilor HG nr. 541/2024, art. 1, alin. (1), lit. a) și alin. (2), lit. c), respectiv art. 2, alin. (1) și (3) sunt prognozate în scopul reducerii deficitului de finanțare necesar în anul 2024 pentru plata parțială a datoriilor cu termen scadent depășit, astfel:
• 69.807 mii lei pentru reducerea nivelului plăților restante în anul 2024;
• 69.500 mii lei, folosită ca sursă de finanțare pentru plata parțială a investițiilor din programul de revizii capitale, motoare, controale aeronave și componente rotabile noi, conform Business Plan aprobat.
Suma de 244.222 mii lei, aprobată conform art. 1, alin. (1), lit. b) din HG nr. 541/2024 a fost prevăzută la venituri din subvenții conform prevederilor art. 7, alin. (4) din OUG nr. 12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat individuale de salvare, împrumutul acordat de Ministerul Finanţelor Publice sub formă de ajutor de stat individual pentru salvare se transformă în ajutor de stat de restructurare la data aprobării de către Comisia Europeană a planului de restructurare, stingându-se şi obligaţia Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române - TAROM - S.A. de restituire a împrumutului şi a costurilor aferente şi implicit a reîntregirii veniturilor din privatizare. Costurile aferente împrumutului cuvenite bugetului Trezoreriei Statului se anulează. Astfel, a fost diminuat soldul rămas de rambursat, aferent creditelor pentru finanţarea activităţii curente, conform anexei nr. 2 (rd. 168), cu valoarea ajutorului de stat pentru salvare în vederea restructurării şi dobânzile aferente, astfel:
o cu suma de 175.952 mii lei, valoare aprobată conform HG nr. 541/2024, art.1, alin. (1), lit. b), punctul (i), reprezentând împrumutul acordat ca ajutor de stat individual pentru salvare conform Convenţiei de împrumut nr. 602.370/14.606/2.731/2020, încheiată între Ministerul Finanţelor, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Compania naţională de transporturi aeriene române - TAROM - S.A., în temeiul dispoziţiilor art. 7 alin. (4) din OUG nr. 12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat individuale de salvare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 108/2021;
o cu suma de 68.270 mii lei, valoare aprobată conform HG. nr. 541/2024, art.1, alin. (1), lit. b), punctul ii), reprezentând dobânzile aferente împrumutului acordat ca ajutor de stat individual pentru salvare, calculate la data emiterii Deciziei Comisiei Europene nr. C (2024) 2.968 final/29.04.2024 şi care, în baza acesteia, sunt parte a ajutorului de stat individual de restructurare.
Conform Bussines Planului, Compania TAROM și-a propus să ofere un produs corespunzător și aeronavele potrivite pentru fiecare segment de piață în parte, optimizând astfel gradul de ocupare și obținerea unui venit mediu pe pasager care să permită menținerea unui trend pozitiv, care să creeze condițiile necesare pentru obținerea de profitabilitate pe toate segmentele de piață deservite de Compania TAROM.
Indicatorii proiectului de buget de venituri și cheltuieli pe anul 2024, care se supun avizării Consiliului de Administrație și aprobării AGA, sunt stabiliți astfel încât să susțină obiectivele de afaceri propuse în ceea ce privește programul de zbor și sunt corelați cu Business Planul 2020-2029 și normele specifice de prudență.
Pierderea preliminată/realizată în anul 2023 a fost în valoare de 99.471,17 mii lei, iar în urma măsurilor din planul de restructurare corelate cu Business Planul, pentru anul 2024 este prognozat un rezultat pozitiv, respectiv profit, în valoare de 278.530,87 mii lei, în creștere față de rezultatul anului 2023 și care ar urma să acopere parțial din pierderile provenite din anii precedenți, iar plățile restante ar urma să scadă de la valoarea preliminată/realizată în anul 2023 de 340.673,32 mii lei la valoarea estimată de 115.022,46 mii lei la finalul anului 2024.
Conform previziunilor veniturilor și cheltuielilor planificate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024, marja EBITDA (calculată conform raportărilor IFRS) este estimată la o valoare pozitivă de 479.146,98 mii lei, reflectând estimările referitoare la profitabilitatea operațională a companiei generatoare de numerar. Nu include deducerea cheltuielilor cu dobânzile, impozitele și deducerile fără numerar pentru depreciere și amortizare.
Veniturile totale au fost estimate în valoare de 2.333.172,90 mii lei, mai mari decât preliminatul/realizatul anului 2023 cu 30,62%, respectiv cu suma de 546.923,36 mii lei, din care:
- veniturile din exploatare, în valoare de 1.907.210,69 mii lei, au fost estimate mai mari
decât preliminatul/realizatul anului 2023, cu 38,10%, respectiv cu suma de 526.170,99 mii lei;
- veniturile financiare, în valoare de 425.962,21 mii lei, au fost estimate mai mari decât
preliminatul/realizatul anului 2023 cu 5,12%, respectiv cu suma de 20.752,37 mii lei.
Veniturile din producția vândută, programate pentru anul 2024, în valoare de 1.491.307,44 mii lei, vor fi obținute din prestarea serviciilor de transport aerian, mentenanță, chirii și din alte activități și reprezintă 63,92% din totalul veniturilor în valoare de 2.333.172,90 mii lei.
În categoria veniturilor din producția vândută, în valoare de 1.491.307,44 mii lei, veniturile din transportul pasagerilor și cargo pe curse regulate, în valoare de 1.326.435,60 mii lei, au fost programate în creștere cu 17,47%, respectiv cu suma de 197.294,67 mii lei față de preliminatul/realizatul anului 2023. De asemenea, veniturile din transportul curselor de pasageri charter, au fost programate în creștere cu 27,69%, respectiv cu suma de 32.953,04 mii lei.
Cheltuielile totale au fost estimate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 pe baza programului de zbor cuprins în Planul de Restructurare 2020-2029 corelat cu parcul de aeronave previzionat în exploatarea companiei ținând cont de necesitățile desfășurării activităților, activităților anexe, de ieșiri de aeronave prin vânzare dar și de intrari de aeronave achiziționate prin leasing financiar și leasing operațional.
Cheltuielile totale pe anul 2024 au fost estimate în valoare de 2.054.642,03 mii lei, în creștere față de preliminatul/realizatul anului 2023 cu 8,96%, respectiv cu suma de 168.921,32 mii lei, din care:
- cheltuielile aferente activității de exploatare în valoare de 1.628.735,90 mii lei, au
fost estimate în creștere cu 12,09% față de preliminatul/realizatul anului 2023, respectiv cu suma de 175.680,76 mii lei;
- cheltuielile financiare în valoare de 425.906,13 mii lei, au fost estimate în scădere
față de preliminatul/realizatul anului 2023 cu 1,56%, respectiv cu suma de 6.759,44 mii lei.
Cheltuielile totale în valoare de 2.054.642,03 mii lei, au fost repartizate pe trimestre în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024, așa cum sunt alocate în baza programului de operare.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 2.054.642,03 mii lei, cheltuielile din exploatare în valoare de 1.628.735,90 mii lei, dețin o pondere de 79,27%, iar cheltuielile financiare în valoare de 425.906,13 mii lei dețin o pondere de 20,73%.
În structură, în categoria cheltuielilor de exploatare în valoare de 1.628.735,90 mii lei, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 994.790,15 mii lei, au o pondere de 61,08% și au fost programate în creștere cu 7,34% față de cele preliminate/realizate în anul 2023.
Cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate, în valoare de 1.397,71 mii lei, au o pondere de 0,09% în total cheltuieli de exploatare și au fost estimate în creștere cu 74,79% față de cele preliminate/realizate în anul 2023.
Cheltuielile cu personalul, în valoare de 210.764,01 mii lei, au o pondere de 12,94% în total cheltuieli de exploatare și au fost programate în scădere cu 1,28% față de suma de 213.501,72 mii lei aprobată în anul 2023, prin Ordinul MTI nr. 1270/2023.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 177.207,59 mii lei, sunt programate în scădere în anul 2024 cu 0,74%, respectiv cu suma de 1.329,35 mii lei față de cheltuielile de natură salarială aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023, prin Ordinul MTI nr. 1270/2023 și în creștere cu 18,27%, respectiv cu suma de 27.380,29 mii lei față de nivelul preliminat/realizat în anul 2023.
Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2023, în sumă de 149.827,30 mii lei, nu depășește nivelul valorii aprobate prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2023 prin Ordinul Ministrului Transporturilor si Infrastructurii nr. 1270/2023.
Cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete, în valoare de 2.311,22 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art. 37 alin. (2) și (3) din OUG nr. 109/2011 cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
a) pentru directori - valoarea componentei fixă prognozate este de 1.209,98 mii lei;
b) pentru consiliul de administrație – valoarea este de 1.101,24 mii lei.
Durata mandatului pentru membrii Consiliului de Administrație este de 4 ani, fiind numiți pe selecție de la data de 15.06.2024 până la data de 15.06.2028.
Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 421.784,03 mii lei, au fost estimate în creștere în anul 2024 cu 20,36% față de valorile realizate/preliminate în anul 2023.
Cheltuielile financiare, în valoare de 425.906,13 mii lei, au fost estimate în scădere în anul 2024 cu 1,56% față de valorile realizate/preliminate în anul 2023.
În proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2024, a fost estimat un rezultat brut pozitiv, respectiv profit în valoare de 278.530,87 mii lei, în creștere față de nivelul preliminat/realizat al pierderii aferente anului 2023, care a fost de 99.471,17 mii lei.
Sursele de finanțare a investițiilor au fost estimate în anul 2024 la valoarea de 236.105,37 mii lei, prognozate în creștere cu 2.397,22%, respectiv cu suma de 226.650,64 mii lei față de cele preliminate/realizate în anul 2023, fiind prevăzute din:
- surse proprii - în valoare de 126.810,68 mii lei;
- alocații de la buget (din ajutorul de stat de restructurare) - în valoare de 109.294,69 mii lei.
Cheltuielile pentru investiții, programate pentru anul 2024 la valoarea de 180.429,27 mii lei, au fost estimate în creștere cu 1.808,35%, respectiv cu suma de 170.974,54 mii lei în anul 2024 față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023 și au fost prevăzute pentru:
- investiții în curs 20.951,20 mii lei;
- investiții noi 21.753,51 mii lei;
- investiții efectuate la imobilizările corporale existente (modernizări) 136.678,69 mii lei, pentru bunurile proprietate privată;
- dotări în valoare de 1.045,87 mii lei.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024, au următoarele valori:
- productivitatea muncii în unități valorice pe total personal mediu, recalculată conform prevederilor art. 73, alin. (13), lit. a) din Legea anuală a bugetului de stat pe anul 2024 - legea nr. 421/2023, în valoare de 1.367,59 mii lei/persoană, a fost estimată în creștere cu 13,19% față de cea preliminată/realizată în anul 2023;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024 – legea nr. 421/2023, în valoare de 12.106,80 lei/salariat, a fost estimat în creștere cu 11,01% față de cel preliminat/realizat în anul 2023, în conformitate cu prevederile art. 73, alin. (11) din Legea nr. 421/2023;
- numărul de personal, în conformitate cu Business Planul, prognozat la finele anului 2024 de 1.313 salariați, a fost prognozat în scădere cu o persoană față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli aferent anului 2023, prin Ordinului MTI nr. 1270/2023;
- numărul mediu de salariați de 1.216, a fost estimat în scădere cu 34 salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 prin Ordinul MTI nr. 1270/2023;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale sunt în valoare de 880,62 lei și sunt estimate în scădere cu 16,58% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.
- plățile restante sunt prognozate, în anul 2024, la valoarea de 115.022,46 mii lei, în scădere cu 66,24%, respectiv cu suma de 225.650,86 mii lei față de nivelul preliminat/realizat al acestora în anul 2023 care a fost de 340.673,32 mii lei;
- creanțele restante, în valoare de 11.000 mii lei, au fost programate în scădere cu 30,87% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023;
- soldul rămas de rambursat, aferent creditelor pentru finanțarea activității curente, estimat la finele anului 2024 este de 43.557,47 mii lei, prognozat în scădere cu 85,67%, respectiv cu suma de 260.472,43 mii lei, în urma diminuării acestora cu contravaloarea ajutorului de stat în vederea restructurării și dobânzilor aferente, respectiv ajutorului de stat privind compensarea pierderilor generate de pandemia Covid 19;
- indicele de creștere al cheltuielilor de 8,96% este mai mic decât indicele de creștere al veniturilor de 30,62%;
- a fost estimat, pentru anul 2024, un rezultat brut – profit, în valoare de 278.530,87 mii lei, în creștere față de rezultatul brut – pierdere de 99.471,17 mii lei preliminată/realizată la data de 31.12.2023.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al Societății “Compania Națională de Transporturi Aeriene Române - TAROM" S.A. a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr. 11 /23.04.2024 și stabilit de Adunarea Generală a Acționarilor prin Hotărârea 11 din data de 15.05.2024.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 a fost supus controlului financiar de gestiune conform H.G. nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare și exercitare a controlului financiar de gestiune.
Societatea "Compania Națională de Transporturi Aeriene Române-TAROM" - S.A, fiind exceptată de la aplicarea prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ - teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014 cu modificările și completările ulterioare, proiectul de buget de venituri și cheltuieli pe anul 2024 nu a fost supus consultării organizației de sindicat.
Realitatea datelor prezentate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 aparține organelor de conducere ale Societății “Compania Națională de Transporturi Aeriene Române - TAROM" – S.A.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 30.07.2024:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 31.07.2024
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Minuta ședinței plenului CDS - data
Prezentat în
Şedinţa |
Data |