Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 15.05.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Companiei Naționale "Administrația Canalelor Navigabile" - S.A. aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

Scurtă descriere 

Fundamentarea bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al companiei.
Prin Bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2025, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
VENITURILE TOTALE estimate a se realiza în anul 2025 sunt în sumă de 132.189,37 mii lei, înregistrând o creștere cu 16,08 % față de valoarea realizata a anului precedent.
Creșterea veniturilor cu 16,08 % se datorează în principal creșterii veniturilor din prestări servicii, respectiv veniturile din tranzitarea canalelor navigabile.
Veniturile din exploatare în valoare de 126.032,44 mii lei, au fost estimate în creștere față de cele realizate la data de 31.12.2024, respectiv cu 17,40%.
Alte venituri a înregistrat o creștere de 45,75%, datorată in principal veniturilor din re facturarea lucrărilor de dragaj ale cailor de aducțiune către CNE Cernavoda.
Veniturile financiare, în valoare de 6.156,93 mii lei, au fost estimate în principal, pe baza previzionării veniturilor din diferențe de curs valutar si a dobânzilor ce vor fi remunerate de către bănci pentru depozitele in lei constituite de companie, venituri din dobânzi previzionate, funcție de ratele medii de dobânda din anul anterior, precum si de soldul mediu previzionat al disponibilităților bănești. De asemenea, au fost estimate si dividendele ce se vor incasa de la Compania Nationala de Investiții, având in vedere sumele încasate in anii precedenți.
Cheltuielile totale planificate pentru anul 2025 în valoare de 131.134,16 mii lei, au o creștere sub indicele de creștere a veniturilor totale cu 16,07% și au fost fundamentate în funcție de activitățile concrete din programele de achiziții de bunuri și servicii, pentru desfășurarea activității, fundamentate pe baza posibilităților reale de plată a acestora, a programelor de investiţii și dotări, în limita surselor legale de finanțare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială și a cheltuielilor de mandat.
În structura cheltuielilor de exploatare pentru anul 2025 în valoare de 131.114,16 mii lei, înregistrează o creștere cu 18.157,72 mii lei (16,08%) față de valoarea realizată în anul 2024.
Cheltuieli cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate in suma de 5.144,19 mii lei
Cheltuielile cu redevență în sumă de 2.429,02 mii lei achitata pentru concesionarea bunurilor publice vor înregistra o creștere în anul 2025 cu suma de 585,21 mii lei față de valoarea realizata a anului 2024, datorită creșterii bazei de impozitare.
Cheltuieli cu personalul in suma de 49.944,85 mii lei
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială s-au respectat prevederile OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, respectiv art XXXIII, art XXXIV si Ordonanța de Urgenta nr 4/2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Cheltuieli de natură salarială în sumă de 44.407,67 mii lei, înregistrând o creștere cu 2,049,78 mii lei fata de valoarea realizata in anul 2024.
Astfel cheltuiala cu salarii prognozata a se realiza in anul 2025 este in suma de 38.114.896 lei compusa din: [ 2.365.335 lei (Salarii tarifare 30.11.2024 )+ 644.317 lei (Sporuri: spor vechime , spor îndemnizații conducere, spor ore weekend, spor ore suplimentare, spor ore de noapte)]*12luni + 1.015.638 lei (primelor cu ocazia Sărbătorilor de Crăciun) + 983.434 lei (salarii aferente locurilor vacante) = 38.114.896

-suma alocată tichetelor de masă este de 3.253,62 mii lei, cu 280,44 mii lei mai mare decât valoarea realizata a anului 2024.
-suma alocată voucherelor de vacanță este 329,60 mii lei, cu 308,55 mii lei mai mica decât nivelul valorii aprobate aferente anului 2024.
La data elaborării notei de fundamentare a BVC 2025, contractele de mandat ale membrilor consiliului de administrație s-au finalizat, după o durata de patru ani, fiind la aceasta data in vigoare contracte de mandat provizorii pe o durata de 5 luni, cu posibilitatea prelungirii cu 2 luni.
Contracte de mandat pentru Consiliul de Administrație, în sumă de 3.783,81 mii lei pentru calculul indemnizației fixe si variabile s-au luat in considerare noile prevederi legale astfel:
-Pentru perioada 01.01.2025 – 31.03.2025, indemnizațiile fixe ale consiliului de administrație s-au stabilit conform indemnizațiilor acordate prin contractele de mandat încheiate pentru perioada 2019-2023;
-Pentru perioada 01.04.2025 – 31.12.2025, indemnizațiile fixe ale consiliului de administrație s-au stabilit conform Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung : „Remunerația membrilor neexecutivi ai consiliului de administrație sau ai consiliului de supraveghere este formată dintr-o indemnizație fixă lunară. Indemnizația fixă lunară nu poate depăși de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate, la nivel de clasă, conform clasificației activităților din economia națională, comunicat de Institutul Naţional de Statistică anterior numirii.”
Conform articolului 37 (2) din OUG 109/2011 privind guvernanță corporativă a întreprinderilor publice, membrilor neexecutivi ai consiliului de administație nu se acorda indemnizație variabila.
In anul 2025, pentru Consiliul de Administrație a fost bugetata suma de 2.270,69 mii lei, compusa din componenta fixa 2024, calculata după cum urmează:
-Calculul indemnizației fixe pentru Consiliul de Administrație in perioada 01.01.2025 – 31.03.2025, perioada aferenta contractelor de mandat provizorii este:
12.212 lei/lună * 3 luni * 5 membrii = 183,18 mii lei
-Indemnizația lunară de 12.212 lei (INS mai 2018 - aprilie 2019 aferenta contractelor de mandat semnate la data numirii, respectiv 2019) s-a determinat pe baza câștigului salarial mediu brut pe economie .
In anul 2024, indemnizația fixa a fost acordata unui număr de 5 membri, iar in anul 2025 a fost bugetata valoarea indemnizației fixe pentru 5 membri pentru perioada 01.01.2025-31.03.2025 si 7 membri pentru perioada 01.04.2025-31.12.2025, fapt ce a condus la o creștere de 89,66%.
Directorul General face parte si din Consiliul de Administrație, si conform art. 38. din OUG 109/2011, (1) Remunerația directorilor este unica formă de remunerație pentru directorii care îndeplinesc şi calitatea de administratori.
Calculul indemnizației fixe pentru Consiliul de Administrație in perioada 01.04.2025 – 31.12.2025 (perioada aferenta unor contracte de mandat semnate conform OUG109/2011 ) este:
3 salarii medii * 11.045 lei/lună * 9 luni * 7 membrii = 2.087,51 mii lei
Indemnizația lunară de 11.045 lei s-a determinat pe baza câștigului salarial mediu brut.

In anul 2024, indemnizația fixa a fost acordata unui număr de 5 membri, iar in anul 2025 a fost bugetata valoarea indemnizației fixe pentru 5 membri pentru perioada Ianuarie-Martie si pentru 7 membri pentru perioada Aprilie-Decembrie , fapt ce a condus la o creștere de 89,66%.
Pentru directori s-a bugetat în anul 2025 o sumă totală de 1.398,25 mii lei .
La data elaborării notei de fundamentare a BVC 2025, contractele de mandat ale directorilor s-au finalizat, după o durata de patru ani, fiind la aceasta data in vigoare contracte de mandat provizorii pe o durata de 5 luni, cu posibilitatea prelungirii cu 2 luni.
Cheltuielile cu contribuțiile datorate de angajator sunt în cuantum de 1.753,37 mii lei pentru anul 2025.
Alte cheltuieli de exploatare în sumă de 42.048,91 mii lei
Ponderea cea mai mare în valoarea prevăzută a se cheltui în anul 2025, o reprezintă cheltuiala cu amortizarea imobilizărilor.
Cheltuielile financiare propuse pentru anul 2025 sunt în sumă de 20 mii lei, ponderea majoritara deținând-o cheltuielile din diferențele de curs valutar.
Profitul brut planificat pentru anul 2025 este în sumă de 1.055,21 mii lei, mai mare cu 17,34 % față de profitul brut realizat în anul 2024, in baza veniturilor si cheltuielilor previzionate.
Profitul net bugetat al anului 2025 în sumă de 1.055,21 mii lei s-a repartizat conform Ordonanței nr.64/2001. Menționăm că valorile existente în contul „alte rezerve” sunt consumate prin contracte de achiziție, ca surse proprii de finanțare a investițiilor.
Veniturile neimpozabile sunt în sumă de 5.256,02 mii lei și cuprind, în principal, anularea provizioanelor constituite în anul anterior, privind participarea salariaților la profit (99,92 mii lei), a celor pentru terminarea contractelor de muncă-pensionare (78,1 mii lei) si anularea provizionului constituit pentru depozit in suma 5,078 mii lei.
Cheltuielile nedeductibile -893,78 mii lei reprezintă cheltuielile limitate si nedeductibile din care menționăm următoarele:
-cheltuieli cu provizionul participării salariaţilor la profit 105,52 mii lei;
-elemente similare veniturilor provenite din rezerve reevaluare 541,35 mii lei;
-cheltuieli cu provizion pentru indemnizatii variabile directori 132,54 mii lei;
-cheltuieli cu alte ajustari si provizioane aferente terminarii contractelor de munca-pensionare 66,87 mii lei.
-cheltuieli de protocol 47,50 mii lei.

În anul 2025, investiţii totale sunt în valoare de 207.444,55 mii lei din care:
În anul 2025, Compania Națională „Administrația Canalelor Navigabile" a planificat investiţii totale în valoare de 207.444,55 mii lei astfel:
din surse proprii 14.044,55 mii lei, din alocații bugetare 18.000,00 mii lei,
FEN 175.400,00 mii lei.
- pentru anul 2025 sumele sunt aprobate in cadrul Titlului 56 Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) post aderare PT 2021-2027, respectiv Transferuri din bugetul de stat necesare susținerii derulării proiectelor finanțate in cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei.
- pentru anul 2026-2027 au fost previzionate sumele necesare pentru derularea si finalizarea implementării proiectelor.

INDICATORII ECONOMICO-FINANCIARI CUPRINŞI ÎN BVC SUNT:

-productivitatea muncii crește de la 267,06 mii lei/persoană la 302,24 mii lei/ persoană
-câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat , a prevederilor Ordonanței Guvernului nr.26/2013 cu modificările şi completările ulterioare si a Ordonanței de urgenta nr 156/30.12.2024 privind unele masuri fiscal bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene art XXXIV alin 4 în anul 2025 este in valoare de 8.473,62 lei
-cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale vor ȋnregistra o diminuare ușoară cu 0,01% față de cheltuiala realizata în anul 2024;
-pentru creanțele restante ale anului 2025 s-a estimat o ușoară descreștere a valorii acestora față de valoarea realizată a anului 2024 de la 13.840,00 mii lei la 13.820,00 mii lei;
-plăți restante - compania şi-a propus în continuare să nu înregistreze plăți restante.
-în anul 2025, indicele de creștere a veniturilor (16,08 %) este mai mare decât indicele de creștere a cheltuielilor (16,07 %);
-pentru anul 2025 se estimează un profit brut în sumă de 1.055,21 mii lei.

La fundamentarea bugetului pe anul 2025, s-a avut în vedere îmbunătățirea rezultatului brut pe baza unor măsuri cu termene de realizare în anul 2025 .

Măsurile de îmbunătățire a rezultatului (în valoare de 151,96 mii lei ) sunt următoarele:
-creșterea veniturilor din exploatare cu 18.676,17 mii lei are la bază estimarea unui volum mai mare a tranzitului pe canalele navigabile ale companiei si refacturarea lucrărilor de dragaj ale canalelor navigabile;
-diminuarea altor cheltuieli financiare cu 2,98 mii lei.

Profitul contabil este în sumă de 1.055,21 mii lei si s-a distribuit în conformitate cu prevederile Ordonanței nr. 64/2001 cu modificările și completările ulterioare privind repartizarea profitului la companiile naționale și în conformitate cu prevederile art.38, aliniatul 2, din Ordonanța nr.22/1999 actualizată privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare .
In anul 2025, Compania își propune să nu înregistreze arierate; nu exista plăti restante față de furnizori si bugetele statului.
Referitor la creanțele restante precizam ca C.N. Administratia Canalelor Navigabile S.A a întreprins demersurile legale pentru recuperarea creanțelor neîncasate conform OMFP nr. 1.802/2014, aplicând tratamentul contabil și fiscal în conformitate cu cadrul legal in vigoare.
Aplicând principiul prudentei, Compania păstrează in anul 2025 aproximativ același nivel al creanțelor neîncasate.
Menționam ca valoarea creanțelor restante înregistrate reprezintă sume aflate in litigii aferente clienților incerți, ca urmare a reorganizării judiciare, a insolvabilității sau falimentului, pentru care s-au constituit ajustări pentru deprecierea creanțelor.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 26.05.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 26.05.2025

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!