Astăzi, 13.05.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “CFR MARFĂ” - S.A. aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii
Scurtă descriere
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul anului 2024 și bugetul previzionat pentru anii 2025, 2026 și 2027, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Veniturile totale sunt în valoare de 820.169 mii lei, menținute în anul 2025 la nivelul preliminat al acestora din anul 2024, conform art. 9, alin. (2) din OG nr. 26/2013, cu modificările și completările ulterioare, potrivit căruia în situația în care gradul de realizare a veniturilor totale aprobate în bugetele de venituri şi cheltuieli, în fiecare dintre ultimii 2 ani, a fost mai mic de 90%, fundamentarea veniturilor totale pentru anul curent este cel mult la nivelul realizărilor din anul precedent. În structură, în total venituri programate în anul 2025, veniturile din exploatare, în valoare de 812.365 mii lei, dețin o pondere 98,05% iar veniturile financiare, în valoare de 7.804 mii lei, dețin o pondere de 0,95%.
Veniturile din exploatare, în valoare de 812.365 mii lei, sunt estimate în creștere cu 0,20% față de cele preliminate la data de 31.12.2024, respectiv o creștere cu suma de 1.637 mii lei, de la suma de 810.728 mii lei (anul 2024) la suma de 812.365 mii lei (anul 2025).
Cifra de afaceri previzionată pentru anul 2025 în valoare de 669.195 mii lei este mai mică cu 0,98% decât cea preliminată în anul 2024.
Veniturile financiare în valoare de 7.804 mii lei, sunt programate în anul 2025, în scădere cu 17,34% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cheltuielile totale, în valoare de 820.095 mii lei, sunt fundamentate în funcţie de activităţile din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, necesare pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a altor cheltuieli de exploatare.
Cheltuielile totale în valoare de 820.095 mii lei, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2025, acestea fiind estimate în scădere cu 26,64% faţă de cheltuielile totale preliminate în anul 2024.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 820.095 mii lei, cheltuielile din exploatare în valoare de 820.025 mii lei, dețin o pondere de 99.99% iar cheltuielile financiare în valoare de 70 mii lei, dețin o pondere de 0,01%.
Cheltuielile de exploatare, în valoare de 820.025 mii lei, înregistrează o scădere în anul 2025 de 26,59% față de cele preliminate la data de 31.12.2024, respectiv o scădere de la suma de 1.117.002 mii lei (anul 2024) la suma de 820.025 mii lei (anul 2025).
În totalul cheltuielilor din exploatare în valoare de 820.025 mii lei, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 301.605 mii lei dețin o pondere de 36,78%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” în valoare de 11.281 mii lei deține o pondere de 1,38%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 320.141 mii lei, deține o pondere de 39,04% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 186.998 mii lei deține o pondere 22,80%.
Cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 301.605 mii lei, sunt programate în anul 2025 în scădere cu 5,05% față de cele preliminate în anul 2024.
Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, în valoare de 11.281 mii lei, sunt estimate în creștere cu 5,98% în anul 2025 față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cheltuielile cu personalul în valoare de 320.141 mii lei, sunt programate în scădere în anul 2025 cu 27,57% față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli, prin HG nr. 371 /2024, înregistrând o scădere de la suma de 442.029 mii lei (anul 2024) la suma de 320.141 mii lei (anul 2025).
Cheltuielile de natură salarială, conform prevederilor art. XXXIII din OUG nr. 156/2024, sunt în valoare de 306.095 mii lei, programate în scădere în anul 2025, cu suma de 115.864 mii lei față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli, aprobat prin HG nr. 371/2024, respectiv în scădere cu 27,46%, de la 421.959 mii lei (anul 2024) la 306.095 mii lei (anul 2025) și sunt formate din:
- Cheltuieli cu salariile în valoare de 287.816 mii lei, previzionate în anul 2025, în scădere cu suma de 107.194 mii lei față de valoarea aprobată în anul 2024 prin HG nr. 371/2024 și în scădere cu 79.452 mii lei față de valoarea preliminată în anul 2024;
- Bonusuri, în valoare de 18.279 mii lei, în scădere cu 8.670 mii lei față de nivelul aprobat al acestora în anul precedent prin HG nr. 371/2024.
Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în anul 2025 sunt estimate la valoarea de 684 mii lei, fundamentate în conformitate cu prevederile art. 37 și 38 din OUG. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, astfel:
a) pentru directorat - valoarea este de 517 mii lei;
b) pentru consiliul de administraţie - valoarea este 167 mii lei.
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.
Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 186.998 mii lei, sunt programate în scădere în anul 2025 cu 51,34% faţă de valorile preliminate în anul 2024.
Cheltuielile cu amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale în valoare de 183.282 mii lei sunt estimate în scădere cu 33,55% față de nivelul preliminat în anul 2024.
Cheltuielile financiare în valoare de 70 mii lei, sunt programate în anul 2025 în scădere, respectiv în procent de 7,72% față de nivelul preliminat al acestora la data de 31.12.2024.
Rezultatul brut estimat în anul 2025 este pozitiv, respectiv profit programat în valoare de 74 mii lei.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2025 sunt în valoare de 183.282 mii lei, în scădere cu 33,55% față de nivelul celor preliminate la data de 31.12.2024.și sunt asigurate integral din surse proprii, respectiv amortizare.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2025, în valoare de 5.432 mii lei, sunt programate în creștere cu 328,58% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025, au următoarele valori:
- productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu, este în valoare de 312,69 mii lei/persoană, este estimată în creștere cu 17,60% față de cea preliminată în anul 2024;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013, în valoare de 9.724,63 lei/salariat, este estimat în scădere cu 7,21% față de cel preliminat în anul 2024;
- numărul de personal prognozat la finele anului 2025 este de 1.508 persoane, programat în scădere cu 1.906 persoane față de nivelul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024, prin HG nr. 371/2024 și în scădere cu 1.505 persoane față de numărul preliminat la finele anului 2024;
- numărul mediu de salariați de 2.598 salariați, a fost estimat în scădere cu 816 salariați față de nivelul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024 prin HG nr. 371/2024;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în valoare de 999,91 lei, sunt estimate în scădere cu 26,64% față de cele preliminate la data de 31.12.2024;
- creanțele restante, în valoare de 368.219 mii lei, sunt programate în scădere cu 14,81% față de cele preliminate la data de 31.12.2024, în urma încheierii unor convenții de eșalonare, a înscrierii la masa credală a unor creanțe de recuperat;
- societatea are pierderi provenite din anii precedenți și nerecuperate, preliminând pierdere în valoare de 297.740 mii lei la data 31.12.2024;
- indicele de scădere al cheltuielilor este de 26,64%;
- rezultatul brut programat pentru anul 2025 este pozitiv, respectiv profit în valoare de 74 mii lei;
- plăţile restante, în valoare de 3.113.906 mii lei, sunt estimate în scădere cu 32,35% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Diminuarea plaților restante pentru anul 2025 se va efectua prin achiziționarea de către Carpatica Feroviar România a bunurilor necesare operaționalizării și funcționării, estimate în valoare de 1.488.766 mii lei. Astfel, valoarea plăților restante programate la sfârșitul anului 2025 de 3.113.906 mii lei reprezintă valoarea activelor excedentare ale CFR Marfă, neutilizate în activitatea de transport, ce vor fi valorificate prin licitații publice, repartizată CNCFR.
Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă “CFR MARFĂ” - S.A. s-a aflat în procedură de concordat preventiv până la data de 12.03.2025, conform Legii 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, fiind efectuate demersuri în vederea deschiderii procedurii insolvenței, în condițiile legii, pe parcursul anului 2025.
În conformitate cu art. 6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 a fost supus consultării organizațiilor sindicale FNFMCV și AFTF.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 26.05.2025:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 26.05.2025
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Minuta ședinței plenului CDS - data
Prezentat în
Şedinţa |
Data |
![]() |
![]() |
![]() |