Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 21.05.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

O R D I N comun pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 şi a situaţiei centralizate privind veniturile şi cheltuielile din bazele de cost pe anul 2025 ale Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA”

 

Scurtă descriere 

Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2025 al Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” a fost elaborat având in vedere următoarele:
- Ordonanţa nr. 46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate de România prin aderarea la Convenţia internaţională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigaţiei aeriene şi la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum şi a unor obligaţii care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigaţie aeriană;
- Ordinul nr. 1.681/1.605/2012 al ministrului transporturilor și infrastructurii și al viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, pentru aprobarea modelului formularului bugetului de venituri și cheltuieli specific Regiei Autonome "Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA", precum și al formularului "Situație centralizată privind veniturile și cheltuielile din bazele de cost", cu modificarea și completarea ulterioară (Ordin comun nr. 2311 MTI/2022/414 MF/2023);
-Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317 al Comisiei din 11 februarie 2019
de instituire a unui sistem de performanță și de tarifare în cadrul cerului unic european și de abrogare a Regulamentelor de punere în aplicare (UE) nr. 390/2013 și (UE) nr. 391/2013.
Astfel, art. 4, alin. (5) al OG nr. 46/1998 acordă derogare de la prevederile legale privind fundamentarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli, respectiv de la aplicarea O.G. nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară.
Regulamentul nr. 317/2019 se aplică activităților de rută și terminal reglementat, iar pentru activitatea de terminal „Alte Aeroporturi” sunt aplicabile prevederile OG nr. 46/1998 cu modificările și completările ulterioare.
Veniturile totale în valoare de 1.812.123,76 mii lei, au fost estimate în creștere cu 9,92% față de nivelul realizat la data de 31.12.2024. În structură, veniturile totale in valoare de 1.812.123,76 mii lei, cuprind:
- veniturile din exploatare, in valoare de 1.808.373,76 mii lei, au o pondere de 99,79% în veniturile totale;
- veniturile financiare in valoare de 3.750,00 mii lei, au o pondere de 0,21% în veniturile totale.
Veniturile din exploatare in valoare de 1.808.373,76 mii lei, au fost estimate în creștere cu 10,11% față de nivelul realizat al acestora la data de 31.12.2024.
Veniturile din serviciile navigație aeriana reglementate, în valoare de 1.770.826,24 mii lei, cu o pondere de 99,92% în total venituri de exploatare, au fost estimate în creștere cu 15,24% față de cele realizate la data de 31.12.2024, ca urmare a creșterii traficului aerian, precum și a evoluției tarifelor unitare.
Veniturile din serviciile de navigație aeriană de terminal alte aeroporturi, în valoare de 23.047,52 mii lei, cu o pondere de 1,27% în veniturile de exploatare, au fost estimate în scădere cu 74,49% față de nivelul realizat la data de 31.12.2024, ca urmare a includerii unui număr de 9 aeroporturi în zone de terminal reglementate.
Veniturile din rambursarea contravalorii unor servicii de navigație aeriană, în valoare de 13.500 mii lei, cu o pondere de 0,75% în veniturile de exploatare, au fost estimate în creștere cu 50% față de cele realizate la data de 31.12.2024, ca urmare a majorării sumelor alocate de la bugetul de stat.
Alte venituri din exploatare, în valoare de 1.000 mii lei, cu o pondere de 0,06% în veniturile de exploatare, au fost estimate în scădere cu 84,23% față de cele realizate la data de 31.12.2024.
Veniturile financiare, în valoare de 3.750 mii lei, au fost estimate în scădere cu 8,56% față de nivelul realizat la data de 31.12.2024, ca urmare a prevederii unor venituri din dobânzi la disponibilitățile plasate inferioare celor realizate în 2024.
Cheltuielile totale, în valoare de 1.781.382,67 mii lei, au fost estimate în creștere cu 10,28% față de nivelul realizat la data de 31.12.2024.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 1.781.382,67 mii lei, cheltuielile din exploatare în valoare de 1.760.228,83 mii lei, dețin o pondere 98,81%, iar cheltuielile financiare în valoare de 21.153,84 mii lei, dețin o pondere de 1,19%.
În structură, în categoria cheltuielilor de exploatare în valoare de 1.760.228,83 mii lei, cheltuielile cu personalul în valoare de 1.521.361,30 mii lei, au o pondere de 86,43% în total cheltuieli de exploatare și au fost estimate în anul 2025, în creștere cu 31,65%, respectiv cu suma de 365.767,54 mii lei față cele aprobate în anul 2024 prin Ordinul Comun MTI/MF nr. 859/752/2024.
Cheltuielile de natură salarială în valoare de 1.066.599,62 mii lei sunt programate în creștere cu 29,35% în anul 2025, respectiv cu suma de 242.010,83 mii lei faţă de nivelul aprobat în anul 2024 și sunt formate din :
- cheltuieli cu salariile, în valoare de 1.025.692,49 mii lei, în creștere cu 235.988,11 mii lei față de valoarea aprobată conform Ordinului Comun MTI/MF nr. 859/752/2024 și
- bonusuri, în valoare de 40.907,13 mii lei, în creștere cu 6.022,72 mii lei față de valoarea aprobată conform Ordinului Comun MTI/MF nr. 859/752/2024.
Cheltuielile aferente contractului de mandat în valoare de 6.438,01 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art. 8 alin.(3) și (4) din OUG nr. 109/2011 cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
a) pentru directori - valoarea este de 2.832,90 mii lei;
b) pentru consiliul de administrație – valoarea este de 3.605,11 mii lei.
Durata mandatului, atât pentru directorul general cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este de 4 ani, mandatele fiind încheiate pe selecție.
Alte cheltuieli de operare, în valoare de 188.490,26 mii lei, au fost estimate în scădere în anul 2025 cu 25,61%, respectiv cu suma de 64.885,02 mii lei faţă de valorile realizate în anul 2024, astfel:
- cheltuielile materiale înregistrează o creștere cu 4,68%, respectiv cu 295,96 mii lei;
- cheltuieli cu energia și apa înregistrează o creștere de 24,43%, respectiv cu 2.543,28 mii lei ca urmarea a creșterii prețurilor energiei electrice, gazelor și apei;
- cheltuielile cu serviciile executate de terți cresc cu 10,98%, respectiv cu suma de 20.052,58 mii lei;
- alte cheltuieli de exploatare scad cu suma de 87.776,84 mii lei datorită actualizărilor provenite din capitolul de provizioane și ajustări.
Cheltuielile financiare, în valoare de 21.153,84 mii lei, au fost estimate în scădere în anul 2025 cu 22,43% faţă de valorile realizate în anul 2024.
În proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2025, s-a estimat un rezultat brut pozitiv – profit, în valoare de 30.741,09 mii lei, în scădere cu 7,55%, respectiv cu suma de 2.511,72 mii lei față de rezultatul brut – profit, realizat la data de 31.12.2024, care a fost în valoare de 33.252,81 mii lei.
Sursele de finanţare a investiţiilor, prevăzute pentru anul 2025, în valoare de 106.695,44 mii lei, vor fi asigurate, în principal, din amortizarea imobilizărilor corporale și necorporale și din costul capitalului prevăzut în bazele de cost pentru activitate de rută și de terminal reglementat. Cheltuielile pentru investiții sunt programate la nivelul surselor de finanțare.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025, au următoarele valori:
- productivitatea muncii în unități valorice pe total personal mediu, în valoare de 1.056,02 mii lei/persoană, a fost estimată în creștere cu 5,24% față de cea realizată în anul 2024;
- numărul de personal prognozat la finele anului 2025 este de 1.781 salariați;
- numărul mediu de salariaţi este de 1.716;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în valoare de 983,04 lei, au fost estimate în creștere cu 0,33% față de cele realizate la data de 31.12.2024;
- creanțele restante, în valoare de 75.000 mii lei, au fost programate în creștere cu 16,67% față de cele realizate la data de 31.12.2024.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr. 05/07.05.2025.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 a fost supus controlului financiar de gestiune conform H.G. nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 02.06.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 02.06.2025

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!