Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 07.08.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:

Ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii  privind aprobarea tarifelor pentru prestațiile de servicii specifice efectuate de către Autoritatea Feroviară Română – AFER

 

 

Scurtă descriere 

În temeiul prevederilor art. 8, lit. j) din Anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului nr. 310/2023 privind organizarea și funcționarea Autorității Feroviare Române – AFER, Consiliul de conducere al Autorității Feroviare Române – AFER a avizat, în ședința din data de 09.07.2025, tarifele pentru prestațiile de servicii specifice ale instituției.

În hotărârea sa, Consiliul de Conducere al Autorității Feroviare Române – AFER a ținut cont de următoarele considerente:

     Conform prevederilor legale în vigoare Autoritatea Feroviară Română - AFER este instituție publică a cărei activitate este finanțată integral din venituri proprii realizate din prestațiile stabilite în acte normative.

     Veniturile astfel obținute trebuie să asigure funcționarea Autorității Feroviare Române – AFER, inclusiv a Centrului de Testări Feroviare Făurei, a structurilor generatoare de surse proprii din cadrul AFER, cât și a structurilor suport cu responsabilități în zona economică, juridică și de resurse umane.

     În cursul anului 2025 a fost adoptat un cadru legislativ care a completat și extins atribuțiile instituției, respectiv:

  • Ordonanța Guvernului nr. 30/2025 privind autorizarea operatorilor economici din domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și al transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic;
  • Hotărârea Guvernului nr. 384/2025 privind cerințele specifice pentru autorizarea laboratoarelor de încercări și a atestării standurilor și dispozitivelor speciale utilizate în activitățile de încercări și verificări din domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic precum și verificarea respectării acestor cerințe;
  • Hotărârea Guvernului nr. 526/2025 privind cerințele specifice pentru omologarea tehnică a produselor fabricate de operatorii economici în domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic și verificarea respectării acestor cerințe;
  • Hotărârea Guvernului nr. 527/2025 privind cerințele specifice pentru autorizarea de furnizor a operatorilor economici din domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic și verificarea respectării acestor cerințe;
  • Hotărârea Guvernului 528/2025 referitoare la cerințele specifice privind avizarea documentației tehnice înaintate de operatorii economici din domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic și verificarea respectării acestor cerințelor;
  • Hotărârea Guvernului nr. 529/2025 privind cerințele specifice pentru agrementul tehnic acordat operatorilor economici din domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul ușor, monorai și transportului urban, suburban și regional pe șine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic și verificarea respectării acestor cerințe.

Ținând cont de extinderea atribuțiilor prevăzute în cadrul legislativ menționat anterior și având în vedere principiile de eficiență și eficacitate în administrația publică, structura organizatorică a AFER a fost adaptată corespunzător și aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 583/2025 pentru aprobarea structurii organizatorice a Autorității Feroviare Române – AFER. Extinderea atribuțiilor prevăzute în cadrul legislativ menționat mai sus, cât și noua organigramă aprobată de ministrul transporturilor și infrastructurii, au impus crearea de noi tarife pentru prestații specifice AFER.

Realizarea obiectivelor stabilite conform Strategiei de modernizare și dezvoltare a AFER pe anul 2025, aprobată de către Consiliul de conducere al AFER, obiective pentru care principala sursă de finanțare rămân veniturile proprii, au la bază tariful orar și reprezintă efortul exprimat în ore/om raportat la timpul de muncă efectiv prestat de către personalul din funcțiile implicate în realizarea serviciilor prestate.

Asigurarea unui nivel al competențelor profesionale complexe, care presupun o înaltă specializare și calificare a personalului, aproape în totalitate cu studii superioare, presupune un nivel foarte ridicat al cheltuielilor aferente. Pregătirea profesională a personalului de specialitate este continuă și este impusă de implementarea regulamentelor/directivelor emise de organismele tehnice ale U.E. pentru domeniul feroviar, iar complexitatea noilor tehnologii (în special al sistemelor de comandă-control-semnalizare sau al cerințelor privind digitalizarea) presupun de asemenea un efort financiar superior.

Necesitatea asigurării unor servicii specifice de calitate este un obiectiv major al Autorității Feroviare Române – AFER, pentru care, se intenționează alocări în vederea modernizării infrastructurii Centrului de Testări Feroviare Făurei, a laboratoarelor de testări și încercări material rulant, investiții în echipamente de laborator pentru realizarea noilor teste conform cerințelor din actualele regulamente europene aplicabile, precum și investiții în programe/echipamente necesare digitalizării activității pentru transparență și reducerea timpului de eliberare a documentelor solicitate de operatorii economici.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 21.08.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 21.08.2025

 

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!