Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 25.04.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime ” – S.A. Constanța  aflată sub autoritatea  Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

Scurtă descriere 

Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al companiei.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul anului 2024 și bugetul previzionat pentru anii 2025, 2026 și 2027, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale - în sumă de 530.477 mii lei au fost estimate în scădere cu 6,00%
(-33.866 mii lei) față de preliminatul pe anul 2024.
Referitor la veniturile preliminate pe anul 2024 și a celor prognozate pentru anul 2025, este necesară o analiză a traficului de mărfuri din anii 2023-2024 și, respectiv a veniturilor din activitatea de bază a companiei.
Veniturile din exploatare – în sumă de 491.613 mii lei, au fost estimate în scădere cu 5,78% față de preliminatul pe anul 2024.
Veniturile financiare sunt programate la valoarea de 38.864 mii lei .
Alte venituri din exploatare în valoare de 22.569 mii lei
Veniturile financiare sunt programate la valoarea de 38.864 mii lei
Cheltuielile totale programate în anul 2025 sunt de 415.534 mii lei, cu o creștere de 44,34 % față de nivelul preliminatului pe anul 2024. Diferența mare dintre nivelurile cheltuielilor programate în anul 2025 și cele preliminate în anul 2024 se explică astfel:
-în anul 2024, înregistrarea veniturilor din provizioane şi ajustări pentru depreciere sau pierderi de valoare, în sumă de 135.129 mii lei, au avut un impact major asupra diminuării cheltuielilor totale ale companiei cu suma respectivă, aceasta, conducând implicit la realizarea unui profit brut considerabil mai mare decât cel bugetat.
Cheltuielile de exploatare programate în anul 2025 sunt de 410.173 mii lei .
Cheltuieli cu bunuri si servicii în sumă de 191.931 mii lei
Cheltuieli cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate în sumă de 16.476 mii lei,
Cheltuieli cu personalul însumează 178.365 mii lei
Cheltuieli cu salariile în valoare de 147.973 mii lei, se mențin la nivelul bugetului rectificat în anul 2024.
Bonusuri în sumă de 21.235 mii lei sunt stabilite la nivelul bugetului rectificat din anul 2024.
Cheltuieli aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete cu valoarea de 3.155 mii lei înglobează următoarele elemente:
Menționăm faptul că atât Directorul General cât și Directorul Financiar au contracte de mandat provizorii.
-pentru directori/directorat valoarea este de 1.484 mii lei.
-Indemnizație pentru per. ianuarie-aprilie 2025:
61,688 mii lei x 4 luni x 1 (un) mandat = 247 mii lei
-Indemnizație pentru per. ianuarie-aprilie2025:
42,988 mii lei x 4 luni x 1 (un) mandat = 172 mii lei
Estimare mai – decembrie:11,1 mii lei x 6 salarii x 8 luni x 2 (două) mandate = 1.065 mii lei
- pentru consiliul de administrație/consiliul de supraveghere valoarea de 1.671 mii lei.
Menționăm faptul că membrii Consiliului de Administrație ai CN APM SA Constanța (7 membri neexecutivi ) au contracte de mandat provizorii.
-Pentru perioada ianuarie-mai 2025, pentru 1 (unul) contract de mandat:
10,636 mii lei x 5 luni x 1 (unul) mandat = 53 mii lei
-Pentru perioada iunie-decembrie, pentru 1 (unul) contract de mandat:
11,1 mii lei x 3 salarii x 7 luni x 1 (unul) mandat = 233 mii lei

-Pentru perioada ianuarie-mai 2025, pentru 2 (două) contracte de mandat,
nu sunt prevăzute sume în buget;
Pentru perioada iunie – decembrie, pentru 2 (două) contracte de mandat,
indemnizația programată este:
11,1 mii lei x 3 salarii x 7 luni x 2 (două) mandate = 466 mii lei
-Pentru perioada ianuarie-iulie 2025, pentru 2 (două) contracte de mandat,
indemnizația aprobată prin Hotărâre AGA este:
10,636 mii lei x 7 luni x 2 (două) mandate = 149 mii lei
-Pentru perioada august - decembrie, pentru 2 (două) contracte de mandat,
indemnizația programată este:
11,1 mii lei x 3 salarii x 5 luni x 2 (două) mandate = 333 mii lei

-Pentru perioada ianuarie-august 2025, pentru 2 (două) contracte de mandat,
indemnizația aprobată prin Hotărâre AGA este:
10,636 mii lei x 8 luni x 2 (două) mandate = 170 mii lei
Pentru perioada septembrie - decembrie, pentru 2 (două) contracte de mandat,
indemnizația programată este:
11,1 mii lei x 3 salarii x 4 luni x 2 (două) mandate = 267 mii lei.

Creșterea cu 137,36% a componentei fixe față de preliminatul anului 2024 provine din creșterea câștigului mediu brut aferent cod CAEN 52 utilizat în perioade diferite și din influențele aplicării Legii nr. 296/2023, variația numărului membrilor CA care au participat la ședințe în anul precedent, în sensul că, au existat luni în care numărul acestora a fost mai mic de 7 persoane si in anul 2024 au fost membri CE care au refuzat plata indemnizației.
Cheltuieli cu contribuțiile datorate de angajator în sumă de 5.599 mii lei.
Alte cheltuielile de exploatare, in suma de 23.401 mii lei.
Cheltuieli financiare , in suma de 5.361 mii lei.
REZULTATUL BRUT (profit/pierdere) programat în anul 2025, în sumă de 114.943 mii lei, reprezintă doar 41,58% din rezultatul brut preliminat în anul 2024.
Repartizarea profitului net sub formă de dividende s-a efectuat în cotă de 25%.
Rezervele legale constituite pentru anul 2025 sunt în sumă de 5.747 mii lei.
Participarea salariaților la profit s-a determinat în limita unui salariu de bază mediu lunar, în funcție de numărul mediu de personal, iar pentru suma rezultată s-a constituit provizion pentru riscuri si cheltuieli, in sumă de 9.361 mii lei.
Dividendele cuvenite acționarilor, în procent de 25%, în valoare absolută de 26.288 mii lei.
Profitul nerepartizat destinat constituirii surselor proprii de finanțare, în sumă de 69.502 mii lei, s-a stabilit ca diferență dintre profitul net de repartizat și profitul propus a fi repartizat pe destinațiile prevăzute de OG 64/2001.

Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2025, în sumă de 368.082 mii lei.
1.Surse proprii 220.226 mii lei
2. Alocații bugetare pentru investiți -
3. Credite bancare -
4. Alte surse, din care: 147.856 mii lei
Creanțele restante programate în anul 2025 sunt de 92.000 mii lei ,cu 100 mii lei mai puțin decât în preliminatul anului 2024.
Propune diminuarea creanțelor restante prin notificarea permanentă a clienților restanți, executarea garanțiilor contractuale, sistarea prestațiilor, acționarea în instanță, retragerea licențelor de lucru în portul Constanța și încheierea proceselor verbale de eșalonare la plată.
Nu înregistrează plăți restante în anul 2024 .
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime ”– S.A. Constanța, a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Companiei Naționale “Administrația Porturilor Maritime ”– S.A. Constanța, a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Decizia nr. 14136/03.04.2025 și stabilit de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr.5 din 11.04.2025.
În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 a fost supus consultării Sindicatului Port Authority Constanța.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 05.05.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 05.05.2025

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!