Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 14.04.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli  pe anul 2025 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători “ C.F.R. Călători” – S.A. aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

Scurtă descriere 

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, este conceput ca un element de legătură între preliminatul anului 2024 și bugetul programat pentru anii 2025, 2026 și 2027, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Veniturile totale în valoare de 3.610.500 mii lei, sunt programate în scădere în anul 2025 faţă de cele preliminate în anul 2024 cu 1,78%, respectiv cu suma de 65.591,64 mii lei. În structură, veniturile din exploatare în valoare de 3.608.500 mii lei dețin o pondere 99,94% iar veniturile financiare în valoare de 2.000 mii lei dețin o pondere de 0,06% în veniturile totale.
Veniturile din exploatare în valoare de 3.608.500 mii lei, sunt programate în scădere cu 1,81% față de cele preliminate la 31.12.2024, respectiv cu suma de 66.572,43 mii lei.
Cifra de afaceri, în valoare de 1.351.424 mii lei, este programată în creștere cu 0,01%, respectiv cu suma de 177,17 mii lei față de cea preliminată la data de 31.12.2024 și reprezintă 37,45% din totalul veniturilor de exploatare.
Veniturile din serviciile prestate, respectiv veniturile din transportul feroviar public de călători, prognozate în anul 2025 la valoarea de 1.329.000 mii lei, vor scădea cu 0,13%, respectiv cu suma de 1.675,09 mii lei față de nivelul preliminat al acestora din anul 2024, ținând cont de diminuările unor venituri din facilități de călătorie.
Veniturile din vânzarea biletelor, sunt estimate în creștere, în anul 2025, cu 17% față de nivelul preliminat al acestora din anul precedent, urmare a faptului că tarifele de deservire generală în transportul public feroviar de călători au fost majorate cu un procent de 4,6% din data de 15.12.2024, cu încadrare în prevederile art. XXXVI, precum și a implementării măsurilor din Planul de măsuri al „C.F.R. Călători” - S.A. în anul 2025 pentru încadrarea în prevederile OUG nr. 156/2024.
Veniturile din permise, autorizații de călătorie și din prestarea serviciilor de transport feroviar public de călători diferitelor categorii sociale sunt estimate în scădere cu 13% față de nivelul acestora preliminat în anul 2024, urmarea punerii în aplicare începând cu data de 01.01.2025 a prevederilor art. XXIX din OUG nr. 156/2024, cu efecte în scăderea veniturilor obținute din permise, facilități și autorizații de călătorie.
Valoarea compensației pentru transportul feroviar de călători de 2.033.000 mii lei, în scădere față de nivelul preliminat în anul 2024 cu 4,79%. Indicatorul ”Alte venituri din exploatare” în valoare de 224.076 mii lei, este programat în anul 2025 în creștere cu 18,77%, respectiv cu suma de 35.419,62 mii lei față de preliminatul anului 2024 și are o pondere de 6,21% în totalul veniturilor din exploatare.
Veniturile din vânzarea activelor au fost prognozate la valoarea de 24.253 mii lei (din vânzarea de vagoane, material rulant motor disponibilizat, terenuri, clădiri), în creștere cu valoarea de 23.351,20 mii lei față de valoarea preliminată în anul 2024, conform Analizei măsurilor referitoare la activele necesare desfășurării/dezvoltării obiectului de activitate al „C.F.R. Călători” - S.A. în anul 2025. În cadrul categoriei ”Alte venituri din exploatare” în valoare de 224.076 mii lei, veniturile din subvenții pentru investiții în valoare de 165.000 mii lei, sunt programate în creștere cu 11,48%, respectiv cu suma de 16.984,97 mii lei față de cele preliminate în anul 2024. Veniturile financiare pe anul 2025, în valoare de 2.000 mii lei, sunt programate în creștere cu 96,23% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cheltuielile totale în valoare de 3.595.500 mii lei, sunt programate în scădere cu 1,58%, respectiv cu suma de 57.801,63 mii lei față de cheltuielile totale preliminate la data de 31.12.2024.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 3.595.500 mii lei, cheltuielile din exploatare în valoare de 3.563.500 mii lei, dețin o pondere 99,11%, iar cheltuielile financiare în valoare de 32.000 mii lei dețin o pondere de 0,89%.
Cheltuielile de exploatare în valoare de 3.563.500 mii lei, sunt programate în scădere cu 1,66%, respectiv cu suma de 60.038,27 mii lei față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
În total cheltuieli din exploatare, în valoare de 3.563.500 mii lei, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 953.299,60 mii lei dețin o pondere de 26,75%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate” în valoare de 16.000 mii lei deține o pondere de 0,45%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 1.718.200,40 mii lei, deține o pondere de 48,22%, iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 876.000 mii lei deține o pondere de 24,58%.
Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate în valoare de 16.000 mii lei, sunt programate în anul 2025 în scădere cu 0,43% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cheltuielile cu personalul, în valoare de 1.718.200,40 mii lei, sunt estimate în anul 2025, în scădere față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli, aprobat prin HG nr. 501/2024, la valoarea de 1.718.200,40 mii lei (anul 2025) de la 1.799.900 mii lei (anul 2024).
În determinarea cheltuielilor de natură salarială pe anul 2025, societatea națională urmărește aplicarea prevederilor XXXIII și XXXIV din OUG nr. 156/2024, art. XLI din Legea nr. 296/2023, având în vedere Planul de măsuri al „C.F.R. Călători” - S.A. în anul 2025 pentru încadrarea în prevederile OUG nr. 156/2024.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 1.635.069 mii lei, sunt programate în scădere în anul 2025 față de nivelul acestora aprobat în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli, prin HG nr. 501/2024 și sunt formate din:
- Cheltuieli cu salariile în valoare de 1.570.000 mii lei, previzionate în anul 2025 cu respectarea prevederilor art. XXXIV alin. (2) din OUG nr. 156/2024 și art. XLI alin. (1) din Legea nr. 296/2023;
- Bonusuri, în valoare de 65.069 mii lei, fiind formate din cheltuieli sociale în valoare de 15.669 mii lei și 49.400 mii lei contravaloare tichete de masă, prevăzute pentru un număr de 7.128 salariați care se încadrează în plafonul de 8.000 lei salariul net lunar, conform prevederilor art. XLI alin. (11)-(12) din Legea nr. 296/2023.
Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete stabilite conform prevederilor art. 37 și 38 din O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, sunt programate pentru anul 2025 la valoarea de 1.865,40 mii lei, după cum urmează:
• indemnizația directorului general precum și cea a directorului financiar, numiți prin contract de mandat și acte adiționale, prin selecție, este în sumă totală de 1.044 mii lei;
• indemnizația membrilor consiliului de administrație, numiți prin contract de mandat prin selecție pe o durată de 4 ani, este în sumă totală de 741,60 mii lei;
• cheltuieli aferente AGA și cenzori programate în valoare de 70,80 mii lei.
Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 876.000 mii lei, sunt programate în creștere cu 0,89%, respectiv cu suma de 7.722,81 mii lei faţă de valorile preliminate în anul 2024.
Cheltuielile financiare în valoare de 32.000 mii lei, sunt programate în anul 2025, în creștere cu 7,51% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Rezultatul brut – profit – programat în anul 2025 este în valoare de 15.000 mii lei, estimat în scădere față de nivelul preliminat în anul 2024, care a fost de 22.790,01 mii lei .
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2025 în valoare de 790.302 mii lei, sunt programate în creștere cu 52,17%, respectiv cu suma de 270.951,33 mii lei față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2025 în valoare de 790.302 mii lei, sunt estimate în creștere cu 52,17%, programate la nivelul surselor de finanțare.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025, au următoarele valori:
- productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu, în valoare de 340,52 mii lei/persoană;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013, în valoare de 12.734,74 lei/salariat, este programat în creștere cu 0,02% față de cel preliminat în anul 2024;
- numărul de personal programat la finele anului 2025 este de 10.800 persoane, în scădere cu 254 persoane față de numărul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024 prin HG nr. 501/2024;
- numărul mediu de salariaţi programat în anul 2025 este de 10.597 salariați, în scădere cu 279 salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2024, prin HG nr. 501/2024 și este menținut la nivelul preliminat în anul 2024;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în valoare de 995,85 lei, sunt programate în creștere cu 0,21% față de cele preliminate la data de 31.12.2024;
- plățile restante sunt estimate în scădere cu 59,72% în anul 2025, respectiv la valoarea de 85.000 mii lei;
- creanțele restante în valoare de 65.000 mii lei, sunt programate în scădere cu 69,62%, cu suma de 148.968,74 mii lei față de cele preliminate la data de 31.12.2024;
- rezultatul brut este profit în valoare de 15.000 mii lei, mai mic decât profitul preliminat la data de 31.12.2024 cu 34,18%, respectiv cu suma de 7.790,01 mii lei;
În conformitate cu art. 6, alin. (1) din OG 26/2013, cu modificările și completările ulterioare, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2025, a fost supus consultării organizațiilor sindicale reprezentative: Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane și Alianța Federațiilor Tehnice Feroviare.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 25.04.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 25.04.2025

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!