Astăzi, 11 aprilie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Societăţii Comerciale de Transport cu Metroul Bucureşti „Metrorex” - S.A. aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii
Scurtă descriere
Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Societății Comerciale de Transport cu Metroul Bucuresti “Metrorex” - S.A. asigură echilibrul financiar intern al societății în vederea desfăşurarii activităţii economice în condiţii de eficienţă şi de asigurare a echilibrului financiar pentru întreaga activitate a societății.
În proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023, ca instrument de management financiar, societatea îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul societății spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor.
Veniturile totale în valoare de 2.852.789,86 mii lei, au fost estimate în creștere în anul 2023 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2022, cu 77,45%, respectiv cu suma de 1.245.157,29 mii lei, de la 1.607.632,57 mii lei (anul 2022) la 2.852.789,86 mii lei (anul 2023).
În structură, veniturile din exploatare dețin o pondere 99,99% iar veniturile financiare dețin o pondere de 0,01% în veniturile totale.
Veniturile din exploatare au fost estimate în creștere cu 77,46% față de cele realizate la data de 31.12.2022, respectiv cu suma de 1.245.185,65 mii lei, în principal ca urmare a înregistrării sumei de 1.501.961,34 mii lei la capitolul ”Alte venituri din exploatare”, poziția bugetară ”venituri din subvenții pentru investiții”, reprezentând valoarea obiectivelor de investiţii ce urmează a fi introduse în patrimoniul public, în anul 2023, conform Deciziei Curţii de Conturi.
Veniturile din subvenții, în valoare de 784.799 mii lei, au fost estimate în scădere cu 10% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.
Cuantumul subvenţiei de la bugetul de stat, alocată societății în anul 2023, prin Legea bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr. 368/19.12.2022, este în valoare de 784.799 mii lei, după reținerea procentului de 10% și reprezintă cca 67% din necesarul fundamentat.
Veniturile din producţia vândută se estimează că vor crește cu 35,44%, respectiv cu suma de 95.522,51 mii lei, de la 269.564,49 mii lei (anul 2022) la 365.087,00 mii lei(anul 2023).
Veniturile din serviciile prestate (activitatea de transport călători cu metroul) în valoare de 329.600 mii lei, au fost programate în anul 2023, în creștere cu 39,15% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022, respectiv cu suma de 92.737,74 mii lei.
În sensul celor prezentate, în anul 2023, se preconizează o creștere a numărului de călători cu 39.166.462 călători (de la un număr de 120.833.538 călători realizat/preliminat pe anul 2022 la un număr de 160.000.000 călători programat pe anul 2023).
Alte venituri din exploatare, în valoare de 1.702.801,95 mii lei, au fost estimate în creștere cu 265,46 %, respectiv cu suma de 1.236.862,73 mii lei, de la 465.939,22 mii lei (anul 2022) la 1.702.801,95 mii lei (anul 2023), având în vedere următoarele:
- creșterea cu 298,97 %, respectiv cu suma de 1.224.031,25 mii lei, a veniturilor din subvenții pentru investiții, în valoare de 1.633.453,64 mii lei, poziție bugetară care are următoarele componente:
Finanţelor Publice nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate) la nivelul cheltuielilor cu amortizarea mijloacelor fixe puse în funcţiune, ce au ca sursă de finanţare alocaţii de la bugetul de stat şi/sau credite externe garantate de stat, în valoare 131.492,30 mii lei;
obiectivelor de investiţii care au fost puse în funcţiune şi care se înscriu în patrimoniul public, conform Deciziei Curţii de Conturi, în valoare de 1.501.961,34 mii lei, vor crește în anul 2023 față de realizat/preliminat an 2022, ca urmare a punerii în funcțiune în trimestrul III 2020 a Magistralei 5 de metrou Eroilor – Drumul Taberei, deoarece în perioada cuprinsă între 2020-2022, nu au fost finalizate procedurile de înregistrare, ca imobilizări corporale a investițiilor în curs.
- creșterea cu 23,60 %, respectiv cu suma de 12.706,88 mii lei a altor venituri, în principal ca urmare a creșterii veniturilor din subvenţii de exploatare aferente altor venituri (compensarea reducerilor 50% pentru studenţi, a gratuităţilor pentru revoluţionari şi veterani de război) având în vedere creșterea numărului de călători.
Veniturile financiare în valoare de 101,91 mii lei, au fost estimate în scădere în anul 2023 față de cele preliminate a se realiza la data de 31.12.2022, cu 21,78 % ca urmare a diferenţelor nefavorabile de curs valutar.
Cheltuielile totale în valoare de 3.243.564,43 mii lei, în anul 2023 au fost estimate în creștere cu 101,99% față de cele realizate/preliminate la data de 31.12.2022, respectiv cu suma de 1.637.794,49 mii lei, de la suma de 1.605.769,94 mii lei (anul 2022) la suma de 3.243.564,43 mii lei (anul 2023).
Ținând seama de introducerea sumei de 1.501.961,34 mii lei la capitolul ”Alte cheltuieli de exploatare - cheltuieli privind activele imobilizate”, aceste cheltuieli reprezintă valoarea obiectivelor de investiţii care au fost puse în funcţiune și care se vor înscrie în patrimoniul public în anul 2023, conform Deciziei Curţii de Conturi.
Fundamentarea cheltuielilor, necesar a fi realizate în anul 2023, pentru asigurarea serviciului public de transport călători cu metroul, în condiții de siguranță, regularitate și confort, în contextul economic precar, s-a realizat având în vedere faptul că o serie de cheltuieli au fost prioritizate, diminuate și amânate în anul 2022 pentru anul 2023, cum ar fi: cheltuielile cu materialele consumabile şi piesele de schimb, cheltuielile cu obiectele de inventar, cheltuielile cu energia, cheltuieli cu personalul etc.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 3.243.564,43 mii lei, cheltuielile de exploatare în valoare de 3.243.504,43 mii lei, dețin o pondere 100%.
Cheltuielile din exploatare, în valoare de 3.243.504,43 mii lei, au fost estimate în anul 2023, în creștere cu 101,99% față de cele prelimate a fi realizate la data de 31.12.2022.
În cadrul cheltuielilor de exploatare, indicatorul “cheltuieli cu bunuri și servicii” deține o pondere de 17,12%, indicatorul “cheltuieli cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” deține o pondere de 0,16%, indicatorul “cheltuieli cu personalul” deține o pondere de 29,45% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” deține o pondere de 53,27%.
În structură, cheltuielile cu bunuri și servicii, au fost programate în anul 2023, în creștere cu 48,90% față de cele realizate/preliminate la data de 31.12.2022.
Cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 555.363,85 mii lei, au fost estimate pe baza solicitărilor de la compartimentele interesate, sunt incluse în Programul de aprovizionare și în Planul de achiziții al societății, iar estimările au la bază evoluția acestor tipuri de cheltuieli pe ultimii ani, prețurile practicate pentru achiziționarea materialelor, necesitățile societății pentru buna desfașurare a activității și totodată posibilitatea societății de a acoperi aceste cheltuieli cu veniturile estimate a se realiza în cursul anului 2023.
Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, în valoare de 5.163,89 mii lei, au fost estimate în creștere în anul 2022 faţă de valorile preliminate/realizate ale anului 2022 cu 102,20%.
Cheltuielile cu personalul, în valoare de 955.006,76 mii lei, au fost estimate în anul 2023, în creștere cu 17,49%, respectiv cu suma de 144.191,55 mii lei față cele aprobate în anul 2022 în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat, aprobat prin HG nr. 1274/2022, respectiv de la 810.815,21 mii lei (anul 2022) la 955.006,76 mii lei (anul 2023).
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.63 din Legea nr.368/2022 – legea bugetului de stat pe anul 2023, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 869.321,82 mii lei, au fost estimate în anul 2023, în creștere cu 17,82% față cele aprobate în anul 2022 în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat, aprobat prin HG nr. 1274/2022, respectiv cu suma de 131.493,63 mii lei, de la 737.828,19 mii lei (anul 2022) la 869.321,82 mii lei (anul 2023).
În fundamentarea cheltuielilor de natură salarială pe anul 2023, s-a luat în calcul și s-a respectat art. 63, alin (1) lit a), b) și c) coroborat cu alin (3) din Legea nr.368/2022 – legea bugetului de stat pe anul 2023.
Creșterea cheltuielilor de natură salarială cu suma de 131.493,63 mii lei se datorează:
- creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, cu suma de 69.449,59 mii lei, în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022;
- creşterii cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri în anul 2022 cu suma de 55.567,69 mii lei, în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022, după cum urmează:
salarială, aferentă reîntregirii acestora pentru antreg anul 2023, cu sumele aferente indicelui de inflație din anul 2022;
salarială, aferentă reîntregirii acestora pentru antreg anul 2023, cu sumele aferente majorării valorii tichetului de masă;
cu prevederile Legii bugetului de stat nr. 368/2022 pentru anul 2023, art. 63, alin. (1), lit. d, reprezentând influența majorării cheltuielilor de natură salarială în anul 2023 ca urmare aplicarii prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2023, în conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, reprezentând permise/autorizații de călătorie pe calea ferată.
Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în valoare de 1.056,19 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art 37 alin.(2) și (3) din OUG. 109/2011 cu modicările și completările ulterioare, după cum urmează:
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni, urmând ca în cursul anului 2023, sa fie finalizată procedura de selectie, conform prevederilor OUG nr.109/2011, cu modificarile și completările ulterioare .
Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2022, în sumă de 709.155,91 mii lei, nu depășeste valoarea cheltuielilor de natură salarială de 737.828,19 mii lei, aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli rectificat al anului 2022, aprobat prin HG nr.1274/2022.
Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 1.727.969,94 mii lei, au fost estimate în creștere în anul 2023 cu 281,98%, respectiv cu suma de 1.275.594,05 mii lei, faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2022, de la 452.375,89 mii lei (anul 2022) la 1.727.969,94 mii lei (anul 2022).
În cadrul categoriei “Alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 1.727.969,94 mii lei, cheltuielile privind activele imobilizate, au o pondere de 86,92%. Aceste cheltuieli au fost estimate în valoare de 1.501.961,34 mii lei, în creștere cu 394%, respectiv cu suma de 1.198.213,23 mii lei, de la 303.748,11 mii lei (anul 2022) la 1.501.961,34 mii lei (anul 2022), ca urmare a introducerii sumei de 1.501.961,34mii lei, care reprezintă valoarea obiectivelor de investiţii, care fost puse în funcţiune în anul 2021 şi care se vor înscrie în anul 2023 în patrimoniul public, conform Deciziei Curţii de Conturi.
Cheltuielile financiare, în valoare de 60 mii lei, au fost estimate în creștere cu 266,54 mii lei faţă de valorile preliminate/realizate ale anului 2022 ca urmare a diferenţelor de curs valutar.
Rezultatul brut (pierderea) în valoare de 390.774,57 mii lei, a fost estimat pentru anul 2023 dezechilibrat, în valoare de 390.774,57 mii lei.
Suma alocată la cap. bugetar "Subvenţii pentru transportul călătorilor cu metroul", nu acoperă cheltuielile privind activitatea curentă de exploatare a metroului.
Precizăm că nerealizarea întreţinerii şi reparaţiei căii de rulare (înlocuiri parţiale ale elementelor ce intră în componenţa acesteia) va conduce la încălcarea normelor de siguranţă a circulaţiei cu repercusiuni majore deoarece neefectuarea acestor lucrări va determina în mod obligatoriu introducerea de limitări de viteză cu consecinţe directe în ceea ce priveşte:
sistemul de cale de rulare este proiectat să funcţioneze optim în relaţia cu trenurile de metrou la valori predefinite de viteză conform normelor de proiectare şi siguranţă feroviară.
Societatea, va întreprinde demersurile necesare pe parcursul execuției bugetare pe anul 2023, astfel încât la sfârșitul anului să se diminueze pierderea prevăzută.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2023, în valoare de 727.082 mii lei, au fost estimate în creștere cu 65,15%, respectiv cu suma de 286.815,80 mii lei, față de cele realizate la data de 31.12.2022, și vor fi asigurate din:
- surse proprii, în valoare de 85.735 mii lei, respectiv amortizarea mijloacelor fixe din anul 2023;
- alte surse - fonduri externe nerambursabile, în valoare de 641.347 mii lei.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2023, în valoare de 727.082 mii lei, au fost estimate pentru anul 2023, în creștere cu 65,15%, respectiv cu suma de 286.815,80 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022 și vor fi efectuate pentru:
Total alocat titlul 58: 12.000,00 mii lei.
Total alocat titlul 58: 19.300,00 mii lei, din care:
Total alocat titlul 58: 10.000,00 mii lei, din care:
Coandă - Otopeni
Total alocat : 584.059 mii lei, din care:
Titlul 65: 185.366,00 mii lei
Titlul 58: 398.693,00 mii lei
de vedere
Total alocat titlul 58: 15.988,00 mii lei.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au următoarele valori:
- productivitatea muncii în unități valorice pe total personal mediu, recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 - legea nr.368/2022, în valoare de 542,13 mii lei/persoană, a fost estimată în creștere cu 64,48% față de cea preliminată/realizată în anul 2022;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, în valoare de 12.540,77 lei/salariat, a fost estimat în creștere cu 5,43% față de cel preliminat/realizat în anul 2022;
- numărul de personal prognozat la finele anului 2023 de 5.861 salariați, a fost estimat la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 prin HG nr. 274/2022.
Pentru anul 2023, ținând seama de analiza realizată la nivelul societătii, privind implementarea unor măsuri de eficientizare a activității raportat la situația economico-financiară, dar și la asigurarea personalului minim necesar pentru asigurarea serviciului public de transport călători cu metroul în condiții de siguranță, se estimează un număr de personal existent de cca 5.296 salariați, cu precizarea că numărul efectiv la finele anului 2023, ce va fi prevăzut în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 este de 5.861 salariați (acesta fiind ultimul număr de personal aprobat printr-un act normativ, respectiv prin HG nr. 1274/2022 de aprobare a bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022).
În sensul celor precizate mai sus, numărul de personal estimat pe anul 2023 de 5.296 salariați, este mai mic cu cca 10 % față de numărul de personal aprobat de 5.861 salariați, prevăzut în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023.
Diferența de personal minim necesar ce urmează a fi angajat etapizat pe parcursul anului 2023, concomitent cu continuarea măsurilor de redistribuire/reorganizare a personalului în cadrul societății pentru acoperirea în special a posturilor fixe, reprezintă personal calificat pe anumite funcții și meserii, cum ar fi: mecanici de locomotivă, mecanici ajutor, operatori, impiegați de mișcare, meseriași cale, controlori de acces, casieri, electricieni, lăcătuși etc.
- numărul mediu de salariaţi de 5.262 salariați a fost estimat la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 prin HG nr. 1274/2022;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în valoare de 1.136,98 mii lei, au fost estimate în creștere cu 13,83% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022;
- plăţile restante în valoare de 32.500 mii lei, au fost estimate în scădere cu 5,66% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022;
- creanțele restante, în valoare de 10.400 mii lei au fost estimate în scădere cu 3,27% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022;
- indicele de creştere al cheltuielilor de 101,99% este mai mare decȃt indicele de creştere al veniturilor de 77,45%;
- rezultatul brut (pierderea) a fost estimat pentru anul 2023 dezechilibrat, în valoare de 390.774,57 mii lei.
Societatea va întreprinde toate demersurile necesare pe parcursul execuției bugetare ale anul 2023, astfel încât la sfârșitul anului să se diminueze pierderea prevăzută.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Societăţii Comerciale de Transport cu Metroul Bucureşti „Metrorex” - S.A. a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Societăţii Comerciale de Transport cu Metroul Bucureşti „Metrorex” - S.A. a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr. 1/19.01.2023 și stabilit de către Adunarea Generală a Acționarilor prin Hotărârea ședinței ordinare din 27.01.2023.
În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 a fost supus consultării Sindicatului Liber Metrou (USLM) din Metrorex S.A.
Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 89/53377/11.01.2023 și înregistrată sub nr.1001218-2023.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 24.04.2023:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 24.04.2023
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Prezentat în
Şedinţa |
Data |