Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 30 martie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Societății “Întreținere și Reparații Locomotive și Utilaje” – CFR IRLU S.A.  filiala   Societății Naționale de  Transport Feroviar de Marfă “CFR MARFĂ”  S.A.

 

 

Scurtă descriere

Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2023 a fost întocmit cu respectarea următoarelor prevederi legale:

-  respectarea obiectivelor de politică salarială stabilită prin Legea nr. 368/2022, legea anuală a bugetului de stat pe anul 2023; 

- programele de achiziţii de bunuri şi servicii pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora; 

- programele de investiţii şi dotări, fundamentate în limita surselor legale de finanţare a acestora; 

-   programele de reducere a plăţilor/creanţelor restante. 

-  prevederile  Ordonanţei de urgenţă nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;                          

-   indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, așa cum reiese din „Raportul privind situația macroeconomică pe anul 2023” și proiectia acesteia pe anii 2024–2026, publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor și “Proiecția principalilor indicatori macroeconomici 2022–2026” emisă de Comisia Națională de Strategie și Prognoză “Prognoza de toamnă 2022”;

-   ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare;

- ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr.3818/2019 privind aprobarea formatului şi structurii bugetului de venituri şi cheltuieli al operatorilor economici precum şi a anexelor de fundamentare a acestuia;

-  Hotărârea Guvernului nr.1447/2022 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;

-  alte reglementări și legi incidente, în vigoare.

Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023 a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al companiei.

Prin proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi,  atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.

Veniturile totale în valoare de 119.222,20 mii lei au fost estimate în creștere în anul 2023 faţă de cele realizate/preliminate în anul  2022 cu 23,36 %.

Veniturile de exploatare în valoare de 119.182,20 mii lei reprezintă 99,97% din veniturile totale, iar veniturile financiare în valoare de 40 mii lei reprezintă 0,03% din veniturile totale.

Veniturile din exploatare în valoare de 119.182,20 mii lei  au fost estimate în creștere cu 23,39 % față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022. 

Veniturile financiare, în valoare de 40 mii lei, sunt programate în scădere cu 27,98% față de nivelul celor preliminate a se realiza în anul 2022.

Cheltuielile totale estimate pentru anul 2023, în valoare de 132.749,90, mii lei au fost fundamentate în funcţie de activităţile  concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.

Cheltuielile totale în valoare de 132.749,90 mii lei  au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale pentru anul 2023, mai mari cu 20,10% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate  în anul 2022.

În structura cheltuielilor totale în valoare de 132.749,90 mii lei, cheltuielile  din exploatare în valoare de 132.724,90 mii lei, dețin o pondere 99,98%.

Cheltuielile de exploatare în valoare de 132.724,90 mii lei înregistrează o creștere cu 20,10% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.

În total cheltuieli din exploatare în valoare de 132.724,90 mii lei,  cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 34.022 mii lei, dețin o pondere de 25,63%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” în valoare de 1.400 mii lei deține o pondere de 1,05%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 94.019,06 mii lei deține o pondere de 70,84% iar  indicatorul “alte cheltuieli de exploatare”, în valoare de 3.283,84 mii lei, deține o pondere de 2,48%.

În structură,  cheltuielile cu bunuri și servicii, au fost programate în valoare de 34.022 mii lei, în scădere cu 22,09% față de cele preliminate/realizate în anul 2022.

Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate,  în valoare  de 1.400 mii lei, au fost estimate în creștere cu 13,43%.

Cheltuielile cu personalul în valoare de 94.019,06 mii lei, au fost estimate în anul 2023,  în creștere cu 33,17%, față cele aprobate în anul 2022 prin Ordinul comun nr. 2159/3918/2021/2022.

La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.63 din Legea nr.368/2022 – legea bugetului de stat pe anul 2023, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023.

Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 91.611,47 mii lei, au fost estimate în creștere  cu 33,88%, respectiv cu suma de 23.184,60 mii lei,  faţă de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022,prin Ordinul comun nr. 2159/3918/2021/2022.

Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 23.184,60 mii lei se datorează:

-   creşterii cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri în anul 2022,  cu suma de 6.040,10 mii lei,  în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022;

- creşterii cheltuielilor de natură salarială determinate de acordarea, în anul 2023, a unor creşteri salariale şi bonusuri prevăzute prin acte normative în valoare de 17.144,50 mii lei,  respectiv aplicarea prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, cu modificarile și completările ulterioare, începând cu data de 01.07.2023.

Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete,  în valoare de 566,59 mii lei,  au fost fundamentate  în conformitate cu prevederile  art. 37 alin.(2) și (3) din OUG nr. 109/2011 cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:

  1. pentru directori - valoarea este de 369,07 mii lei;
  2. pentru consiliul de administrație – valoarea este de 197,52 mii lei.

Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este  provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.

Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2022, în sumă de 60.842,88 mii lei, nu depășește nivelul valorii aprobate prin bugetul de venituri și cheltuieli rectificat al anului 2022  prin  Ordinul comun nr. 2159/3918/2021/2022.

Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 3.283,84 mii leiau fost estimate în creștere  în anul 2023 cu 3,77 % faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2022.

Cheltuielile financiare în valoare de 25 mii lei, au fost programate în creștere cu 2,42% față de cele preliminate a fi realizate la data de 31.12.2022.

Rezultatul brut – societatea   a programat un rezultat brut negativ – pierdere,  în valoare de 13.527,70 mii lei, în scădere cu 2,59% față de pierderea preliminată/realizată la data de 31.12.2022.

Sursele de finanţare a investiţiilor, prevăzute pentru anul 2023, în valoare de 280 mii lei, au fost estimate în creștere cu 42,05% faţă de cele  preliminate/realizate în  anul 2022 și sunt constituite din  surse proprii. 

Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2023, în valoare de 280 mii lei, au fost estimate pentru anul 2023, în creștere cu 42,05%  față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2022.

Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au următoarele valori:

-  productivitatea muncii  în unități valorice pe total personal mediu,  recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 - legea nr.368/2022, în valoare de 114,49 mii lei/persoană,  a fost estimată în creștere cu 26,59% față de cea preliminată/realizată  în anul 2022;

-  câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022,  în valoare de 5.237,50 lei/salariat, a fost estimat în creștere cu 20,33 față de cel preliminat/realizat în anul 2022;

-  numărul de personal prognozat la finele anului 2023 de 1.041 salariați, a fost estimat la același nivel cu cel aprobat în anul 2022 în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022, prin Ordinul comun nr.2159/3918/2021/;

 -  numărul mediu de salariaţi de  1.041 salariați  a fost estimat în scădere cu 37 salariați față de cel aprobat  în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022, prin Ordinul comun nr.2159/3918/2021/2022;

-  cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în valoare de 1.113,47 mii lei, au fost estimate în scădere cu 2,64% față de cele preliminate/realizate la data de  31.12.2022;

-  plăţile restante în valoare de 26.000 mii lei, au fost programate în scădere cu 1,58% față de cele preliminate/realizate la data de  31.12.2022;

- creanțele restante, în valoare de 2.000 mii lei, au fost programate în scădere cu 48,87% față de cele preliminate/realizate  la data de 31.12.2022;

-  indicele de creştere al cheltuielilor  de  20,10%  este mai mic decât indicele de creștere al veniturilor de 23,36%;

  - rezultatul brut, societatea  a programat un rezultat brut negativ –pierdere,  în valoare de 13.527,70 mii lei, în scădere cu 2,59% față de pierderea preliminată a fi realizată la data de 31.12.2022.

   Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Societății “Întreținere și Reparații Locomotive și Utilaje” – CFR IRLU S.A.  filiala Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “CFR MARFĂ”  S.A. a fost avizat de către membrii  Consiliului de Administrație prin Hotărârea  nr. 4 din data de 23.03.2023 și aprobat de Adunarea Generală a Acționarilor prin Hotărârea nr.2/23.03.2023.

În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 a fost supus consultării Sindicatului Național Reparații Locomotive.

Realitatea datelor prezentate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, aparține Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și organelor de conducere ale Societății “Întreținere și Reparații Locomotive și Utilaje” – CFR IRLU S.A.  filiala Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “CFR MARFĂ”  S.A.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 10.04.2023:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 10.04.2023

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!