Astăzi, 13 martie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Regiei Autonome “Administrația Canalului Navigabil BEGA” Timiș
Scurtă descriere
Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2023 a fost întocmit cu respectarea următoarelor prevederi legale:
- respectarea obiectivelor de politică salarială stabilită prin Legea nr. 368/2022, legea anuală a bugetului de stat pe anul 2023;
- programele de achiziţii de bunuri şi servicii pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora;
- programele de investiţii şi dotări, fundamentate în limita surselor legale de finanţare a acestora;
- programele de reducere a plăţilor/creanţelor restante.
- prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;
- indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, așa cum reiese din „Raportul privind situația macroeconomică pe anul 2023” și proiectia acesteia pe anii 2024–2026, publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor și “Proiecția principalilor indicatori macroeconomici 2022–2026” emisă de Comisia Națională de Strategie și Prognoză “Prognoza de toamnă 2022”;
- ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
- ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr.3818/2019 privind aprobarea formatului şi structurii bugetului de venituri şi cheltuieli al operatorilor economici precum şi a anexelor de fundamentare a acestuia;
- alocațiile de la bugetul de stat prevăzute în Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/2022;
- Hotarârea Guvernului nr.1447/2022 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;
- Ordonanţa Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public
precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, cu modificarile si completarile ulterioare.
- alte reglementări și legi incidente, în vigoare.
Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al companiei.
Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale în valoare de 3.440,37 mii lei, au fost estimate în creștere în anul 2023 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2022 cu 31,03 %.
Veniturile de exploatare în valoare de 2.307,00 mii lei, reprezintă 67,06% din veniturile totale iar veniturile financiare în valoare de 1.133,37 mii lei, reprezintă 32,94% din veniturile totale.
Veniturile din exploatare în valoare de 2.307 mii lei, au fost estimate în creștere cu 13,97 % față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.
În categoria veniturilor de exploatare, veniturile din subvenții de la bugetul de stat în valoare de 2.241 mii lei, au o pondere de 97,14% și au fost programate în creștere cu 14,64% față de cele preliminate/realizate la finele anului precedent.
Veniturile financiare, în valoare de 1.133,37 mii lei, sunt programate în creștere cu 88,44%% peste nivelul celor preliminate a se realiza în anul 2022 și reprezintă în principal, dobânzile bancare la depozitele la termen, constituite în bancă.
Cheltuielile totale estimate pentru anul 2023 în valoare de 3.440,37 mii lei, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.
Cheltuielile totale în valoare de 3.440,37 mii lei, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale pentru anul 2023, mai mari cu 31,03% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2022.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 3.440,37 mii lei, cheltuielile din exploatare în valoare de 3.440,37 mii lei, dețin o pondere 100%.
Cheltuielile de exploatare în valoare de 3.440,37 mii lei înregistrează o creștere cu 31,03% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.
În total cheltuieli din exploatare, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 1.317,51 mii lei, dețin o pondere de 38,35%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” în valoare de 2 mii lei deține o pondere de 0,06%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 2.095 mii lei deține o pondere de 60,90% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 25,80 mii lei, deține o pondere de 0,75%.
În structură, cheltuielile cu bunuri și servicii, au fost programate în valoare de 1.317,51 mii lei, în creștere cu 46,94% față de cele preliminate/realizate în anul 2022.
Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, în valoare de 2 mii lei, au fost estimate în creștere cu 73,91%.
Cheltuielile cu personalul în valoare de 2.095 mii lei, au fost estimate în anul 2023, în creștere cu 18,95 %, față cele aprobate în anul 2022 prin Ordinul comun nr. 198/322/283/2022.
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.63 din Legea nr.368/2022 – legea bugetului de stat pe anul 2023, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 1.543,15 mii lei, au fost estimate în creștere cu 24,19%, respectiv cu suma de 300,57 mii lei faţă de cele aprobate bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022, prin Ordinul comun nr. 198/322/283/2022.
Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 300,57 mii lei se datorează:
- creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, cu suma de 106,70 mii lei, în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022.
Suma a fost calculată sub indicele de 9,6% aplicat la cheltuielile de natură salarială aprobate în bugetul anului 2022;
- creşterii cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri în anul 2022, cu suma de 82,72 mii lei, în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022, după cum urmează:
salarială, aferentă reîntregirii acestora pentru antreg anul 2023, cu sumele aferente indicelui de inflație din anul 2022;
salarială, aferentă reîntregirii acestora pentru antreg anul 2023, cu sumele aferente majorării valorii tichetului de masă de la 20 lei la 30 de lei;
- creşterii cheltuielilor de natură salarială determinate de acordarea în anul 2023,
a unor creşteri salariale şi bonusuri prevăzute prin acte normative, respectiv tichetele de vacanță, cu suma de 20,15 mii lei, în conformitate cu art.63, alin.(1) lit.d) din din Legea
bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022 și a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă;
creşterea numărului de personal în anul 2023 faţă de cel aprobat în anul precedent, ca urmare a diversificării/extinderii activităţii.
Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în valoare de 509,10 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art 8 alin.(3) și (4) din OUG. 109/2011 cu modificările și completările ulterioare, dup[ cum urmează:
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.
Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2022, în sumă de 1.214,45 mii lei, nu depășește nivelul valorii aprobate prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2022 prin Ordinul comun nr. 198/322/283/2022.
Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 25,80 mii lei, au fost estimate în scădere în anul 2023 cu 7,39 % faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2022.
Cheltuielile financiare, regia nu a programat cheltuieli financiare în anul 2023.
Rezultatul brut – regia a programat un rezultat brut echilibrat, nici profit și nici pierdere.
Sursele de finanţare a investiţiilor, prevăzute pentru anul 2023, în valoare de 950 mii lei, au fost estimate în creștere cu 100% faţă de cele preliminate/realizate în anul 2022 și sunt constituite din surse proprii.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2023, în valoare de 950 mii lei, au fost estimate pentru anul 2023, în creștere cu 100% față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2022.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au următoarele valori:
- productivitatea muncii în unități valorice pe total personal mediu, recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 - legea nr.368/2022, în valoare de 177,46 mii lei/persoană, a fost estimată în scădere cu 3,56% față de cea preliminată/realizată în anul 2022;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, în valoare de 9.113,33 lei/salariat, a fost estimat în scădere cu 0,01 față de cel preliminat/realizat în anul 2022;
- numărul de personal prognozat la finele anului 2023 de 14 salariați, a fost estimat în creștere cu un salariat față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 prin Ordinul comun nr. 198/322/283/2022;
- numărul mediu de salariaţi de 13 salariați a fost estimat în creștere cu 2 salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 prin Ordinul comun nr. 198/322/283/2022;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale au fost estimate în la același nivel ca cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022;
- plăţile restante – regia nu a estimat plăţi restante la data de 31.12.2023;
- creanțele restante - regia nu a estimat plăţi restante la data de 31.12.2023;
- indicele de creştere al cheltuielilor de 31,03% este programat la acelasi nivel cu indicele de creştere al veniturilor de 31,03%;
- rezultatul brut (profitul ) a fost programat echilibrat.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Regiei Autonome “Administrația Canalului Navigabil BEGA” Timiș a fost aprobat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr. 107/19.01.2023.
Regia Autonomă “Administratia Canalelor Navigabile BEGA” Timiș nu a reușit, de la înființare și până în prezent, angajarea de personal responsabil cu activitatea Controlului Financiar de Gestiune.
Reprezentanții salariaților Regiei Autonome“Administrația Canalelor Navigabile BEGA” Timiș, au luat act de proiectul Bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, regia nefiind afiliată la nici o organizație sindicală.
Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 89/53377/11.01.2023 și înregistrată sub nr.1001218-2023.
Realitatea datelor prezentate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, aparține Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și organelor de conducere ale Regiei Autonome “Administrația Canalelor Navigabile BEGA” Timiș.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 24.03.2023:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 24.03.2023
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Prezentat în
Şedinţa |
Data |