Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 13 martie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Regiei Autonome “Administrația Canalului Navigabil BEGA” Timiș

 

Scurtă descriere

Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2023 a fost întocmit cu respectarea următoarelor prevederi legale:

-  respectarea obiectivelor de politică salarială stabilită prin Legea nr. 368/2022, legea anuală a bugetului de stat pe anul 2023; 

- programele de achiziţii de bunuri şi servicii pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora; 

- programele de investiţii şi dotări, fundamentate în limita surselor legale de finanţare a acestora; 

-  programele de reducere a plăţilor/creanţelor restante. 

- prevederile  Ordonanţei de urgenţă nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;                         

- indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, așa cum reiese din „Raportul privind situația macroeconomică pe anul 2023” și proiectia acesteia pe anii 2024–2026, publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor și “Proiecția principalilor indicatori macroeconomici 2022–2026” emisă de Comisia Națională de Strategie și Prognoză “Prognoza de toamnă 2022”;

-  ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare;

- ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr.3818/2019 privind aprobarea formatului şi structurii bugetului de venituri şi cheltuieli al operatorilor economici precum şi a anexelor de fundamentare a acestuia;

-  alocațiile de la bugetul de stat prevăzute în Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr.  368/2022;

-  Hotarârea Guvernului nr.1447/2022 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;

- Ordonanţa Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public

precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare, cu modificarile si completarile ulterioare.

-  alte reglementări și legi incidente, în vigoare.

Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al companiei.

Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi,  atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.

Veniturile totale în valoare de 3.440,37 mii lei,  au fost estimate în creștere în anul 2023 faţă de cele realizate/preliminate în anul  2022 cu 31,03 %.

Veniturile de exploatare în valoare de 2.307,00 mii lei,  reprezintă 67,06% din veniturile totale iar veniturile financiare în valoare de 1.133,37 mii lei,  reprezintă 32,94% din veniturile totale.

Veniturile din exploatare  în valoare de 2.307 mii lei,  au fost estimate în creștere cu 13,97 % față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022. 

În categoria veniturilor de exploatare, veniturile din subvenții de la bugetul de stat în valoare de 2.241 mii lei, au o pondere de 97,14% și au fost programate în creștere cu 14,64% față de cele preliminate/realizate la finele anului precedent.

Veniturile financiare, în valoare de 1.133,37 mii lei, sunt programate în creștere cu 88,44%% peste nivelul celor preliminate a se realiza în anul 2022 și reprezintă în principal, dobânzile bancare la depozitele la termen, constituite în bancă.

Cheltuielile totale estimate pentru anul 2023 în valoare de 3.440,37 mii lei, au fost fundamentate în funcţie de activităţile  concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.

Cheltuielile totale în valoare de 3.440,37 mii lei,  au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale pentru anul 2023, mai mari cu 31,03% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate  în anul 2022.

În structura cheltuielilor totale în valoare de 3.440,37 mii lei, cheltuielile  din exploatare în valoare de 3.440,37 mii lei, dețin o pondere 100%.

Cheltuielile de exploatare în valoare de 3.440,37 mii lei  înregistrează o creștere cu 31,03% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.

În total cheltuieli din exploatare, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 1.317,51 mii lei, dețin o pondere de 38,35%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” în valoare de 2 mii lei deține o pondere de 0,06%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 2.095 mii lei deține o pondere de 60,90% iar  indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 25,80 mii lei, deține o pondere de 0,75%.

În structură,  cheltuielile cu bunuri și servicii, au fost programate în valoare de 1.317,51 mii lei, în creștere cu 46,94% față de cele preliminate/realizate în anul 2022.

Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate,  în valoare  de 2 mii lei, au fost estimate în creștere cu 73,91%.

Cheltuielile cu personalul în valoare de 2.095 mii lei, au fost estimate în anul 2023,  în creștere cu 18,95 %, față cele aprobate în anul 2022 prin Ordinul comun nr. 198/322/283/2022.

La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.63 din Legea nr.368/2022 – legea bugetului de stat pe anul 2023, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023.

Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 1.543,15 mii lei, au fost estimate în creștere  cu 24,19%, respectiv cu suma de 300,57 mii lei  faţă de cele aprobate  bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022,  prin Ordinul comun nr. 198/322/283/2022.

Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 300,57 mii lei se datorează:

-   creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, cu suma de 106,70 mii lei, în conformitate cu  art.63 alin.(1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022.

Suma a fost calculată sub indicele de 9,6% aplicat la cheltuielile de natură salarială aprobate în bugetul anului 2022;

-   creşterii cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri în anul 2022,  cu suma de 82,72 mii lei,  în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022, după cum urmează:

  • 52,69 mii lei - influența determinată de majorarea cheltuielilor de natură

salarială, aferentă reîntregirii acestora pentru antreg anul 2023, cu sumele aferente indicelui de inflație  din anul 2022;

  • 30,03 mii lei - influența determinată de majorarea cheltuielilor de natură

salarială, aferentă reîntregirii acestora pentru antreg anul 2023, cu sumele aferente majorării valorii tichetului de masă de la 20 lei la 30 de lei;

-   creşterii cheltuielilor de natură salarială determinate de acordarea  în anul 2023,

a unor creşteri salariale şi bonusuri prevăzute prin acte normative, respectiv tichetele de vacanță,  cu suma de 20,15 mii lei, în conformitate cu art.63, alin.(1) lit.d) din din Legea

bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022 și a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă;

  • creşterii cheltuielilor de natură salarială cu suma de 91 mii lei, determinată de

creşterea numărului de personal în anul 2023 faţă de cel aprobat în anul precedent, ca urmare a diversificării/extinderii activităţii.  

Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete,  în valoare de 509,10 mii lei,  au fost fundamentate  în conformitate cu prevederile  art 8 alin.(3) și (4) din OUG. 109/2011 cu modificările și completările ulterioare, dup[ cum urmează:

  1. pentru directori - valoarea este de 190,50 mii lei;
  2. pentru consiliul de administraţie – valoarea este de 318,60 mii lei.

Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este  provizorie, mandatele fiind încheiate pe  4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.

Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate  în anul 2022, în sumă de 1.214,45 mii lei, nu depășește nivelul valorii aprobate prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2022  prin  Ordinul comun nr. 198/322/283/2022.

Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 25,80 mii leiau fost estimate în scădere  în anul 2023 cu 7,39 % faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2022.

Cheltuielile financiare, regia nu a programat cheltuieli financiare în anul 2023.

Rezultatul brut – regia  a programat un rezultat brut echilibrat, nici profit și nici pierdere.

Sursele de finanţare a investiţiilor, prevăzute pentru anul 2023, în valoare de 950 mii lei, au fost estimate în creștere cu 100% faţă de cele  preliminate/realizate în  anul 2022 și sunt constituite din  surse proprii. 

Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2023,  în valoare de 950 mii lei, au fost estimate pentru anul 2023, în creștere cu 100%  față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2022.

Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au următoarele valori:

-  productivitatea muncii  în unități valorice pe total personal mediu,  recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 - legea nr.368/2022, în valoare de 177,46 mii lei/persoană,  a fost estimată în scădere cu 3,56% față de cea preliminată/realizată  în anul 2022;

-  câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022,  în valoare de 9.113,33 lei/salariat, a fost estimat în scădere cu 0,01 față de cel preliminat/realizat în anul 2022;

-  numărul de personal prognozat la finele anului 2023 de 14 salariați, a fost estimat în creștere cu un salariat față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 prin  Ordinul comun nr. 198/322/283/2022;

 -  numărul mediu de salariaţi de  13 salariați  a fost estimat în creștere cu 2 salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli  pe anul 2022 prin  Ordinul comun nr. 198/322/283/2022;

-  cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale  au fost estimate în la același nivel ca cele preliminate/realizate la data de  31.12.2022;

-  plăţile restante – regia nu  a estimat  plăţi restante la data de 31.12.2023;

-  creanțele restante - regia nu  a estimat  plăţi restante la data de 31.12.2023;

-  indicele de creştere al cheltuielilor de 31,03%  este programat la acelasi nivel cu indicele de creştere al veniturilor de 31,03%;

   -   rezultatul brut (profitul )  a fost programat echilibrat.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Regiei Autonome “Administrația Canalului Navigabil BEGA” Timiș a fost aprobat de către membrii  Consiliului de Administrație prin Hotărârea  nr. 107/19.01.2023.

Regia Autonomă  “Administratia Canalelor Navigabile  BEGA”  Timiș  nu a reușit, de la înființare și până în prezent, angajarea de personal responsabil cu activitatea Controlului  Financiar de Gestiune.

Reprezentanții salariaților Regiei Autonome“Administrația Canalelor Navigabile  BEGA”  Timiș, au luat act de proiectul Bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, regia nefiind  afiliată la nici o organizație sindicală.  

Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 89/53377/11.01.2023 și înregistrată sub nr.1001218-2023.

Realitatea datelor prezentate în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, aparține Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și organelor de conducere ale Regiei Autonome  “Administrația Canalelor Navigabile  BEGA” Timiș.   

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 24.03.2023:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 24.03.2023

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!