Astăzi, 14 februarie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos” Galaţi, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii
Scurtă descriere
Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al societății.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023, a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul/realizatul anului 2022 și bugetul previzionat pentru anii 2023, 2024 și 2025, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale în valoare de 191.750 mii lei, au fost estimate în creștere în anul 2023 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2022 cu 31,51 %, respectiv de la suma de 145.810,04 mii lei (anul 2022) la suma de 191.750 mii lei (anul 2023).
Creșterea veniturilor totale în valoare de 191.750 mii lei, cu 31,51%, este influențată preponderent de creșterea veniturilor prognozate din serviciile prestate cu 10,92%.
În structură, veniturile din exploatare în valoare de 186.220 mii lei, dețin o pondere 97,12% iar veniturile financiare în valoare de 5.530 mii lei, dețin o pondere de 2,88% în veniturile totale.
Veniturile din exploatare în valoare de 186.220 mii lei, au fost estimate în creștere cu 31,96% față de cele realizate la data de 31.12.2022, respectiv de la suma de 141.115,01 mii lei (anul 2022) la 186.220 mii lei (anul 2023).
Cifra de afaceri în valoare de 130.000 mii lei, care reprezintă veniturile din prestări servicii, a fost estimată în creştere de 10,92% faţă de cea preliminată/realizată în anul 2022.
Indicatorul „venituri din serviciile prestate” a fost majorat pentru anul 2023 cu 10,92%, respectiv cu suma de 12.795,98 mii lei, comparativ cu anul 2022, luând în considerare faptul că în anul 2022, în contextul geopolitic generat de conflictul din Ucraina, care a condus la blocarea exporturilor de mărfuri, în special cel de cereale prin porturile ucrainene de la Marea Neagră către restul lumii, a devenit imperios necesar ca, exportul de cereale să fie efectuat pe Canalul Sulina.
În acest context, începând cu luna mai 2022, solicitările de tranzitare a Canalului Sulina a fost dublat. Veniturile din serviciile prestate a fost estimat pentru anul 2023 având în vedere media lunară a veniturilor realizate în perioada mai – decembrie 2022, astfel:
Venituri totale realizate 2022 = 117.204,02 mii lei;
Venituri realizate în perioada mai – decembrie 2022 = 98.283,54 mii lei;
Media lunară a veniturilor realizate în perioada mai – decembrie 2022 = 98.283,54 mii lei/ 8 luni = 12.285,44 mii lei.
Venituri pentru 12 luni utilizând media lunară a veniturilor realizate în perioada mai – decembrie 2022 = 12.285,44 mii lei x 12 luni = 147.425,31 mii lei.
Menționăm faptul că, în scopul adoptării unei politici prudente în estimarea indicatorilor economico – financiari, la estimarea veniturilor din serviciile prestate a fost luată în considerare o medie de aproximativ 10.833,33 mii lei/lună, rezultând suma de 130.000 mii lei.
Veniturile financiare, în valoare de 5.530 mii lei, au fost majorate cu 17,78%, respectiv cu suma de 834,98 mii lei, având în vedere realizările din anul 2022 și estimarea evoluției cursului EUR/RON, DOLAR/RON pentru anul 2023.
Cheltuielile totale în valoare de 191.750 mii lei, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.
Cheltuielile totale în valoare de 191.750 mii lei, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2023 și au fost estimate mai mari cu 36,81% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2022.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 191.750 mii lei, cheltuielile din exploatare în valoare de 186.750 mii lei, dețin o pondere 99,36% iar cheltuielile financiare în valoare de 5.000 mii lei, dețin o pondere de 0,64%.
Cheltuielile de exploatare în valoare de 186.750 mii lei, înregistrează o creștere cu 10,92 % față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.
În totalul cheltuielilor din exploatare în valoare de 186.750 mii lei, cheltuielile cu bunuri și Servicii în valoare de 67.250 mii lei, dețin o pondere de 36,02%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” în valoare de 2.600 mii lei, deține o pondere de 1,39%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 81.450 mii lei deține o pondere de 43,61% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 35.450 mii lei deține o pondere de 18,98%.
Cheltuielile cu personalul în valoare de 81.450 mii lei, au fost estimate în anul 2023, în creștere cu 20,62 %, respectiv cu suma de 13.921,99 mii lei față cele aprobate în anul 2022 în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat, aprobat prin HG nr. 1291/2022, respectiv de la suma de 67.528,01 mii lei mii lei (anul 2022) la suma de 81.450 mii lei (anul 2023).
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.63 din Legea nr.368/2022 – legea bugetului de stat pe anul 2023, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 77.808,65 mii lei, au fost estimate în creștere cu 20,76%, faţă de suma aprobată în bugetul de venituri și rectificat pe anul 2022, prin HG nr.1291/2022, respectiv mai mare cu 13.378,77 mii lei, de la suma de 64.429,88 mii lei (anul 2022) la suma de 77.808,65 mii lei (anul 2023).
Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 13.378,77 mii lei, se datorează:
- creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, cu suma de 6.185,27 mii lei, în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022;
- creşterii cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri în anul 2022 cu suma de 3.378,38 mii lei, în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022 după cum urmează:
salarială, aferentă reîntregirii acestora pentru antreg anul 2023, cu sumele aferente indicelui de inflație din anul 2022;
salarială, aferentă reîntregirii acestora pentru antreg anul 2023, cu sumele aferente majorării valorii tichetului de masă de la 20 lei la 30 de lei;
- 348,30 mii lei, reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială determinate de acordarea, în anul 2023, a unor creşteri salariale şi bonusuri prevăzute prin acte normative sau hotărâri judecătoreşti, în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022 și a OUG nr.8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță;
- 3.466,82 mii lei, reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială determinate de creşterea numărului de personal în anul 2023 faţă de cel aprobat în anul precedent, ca urmare a diversificării/extinderii activităţii, cu 48 de salariați.
Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în valoare de 1.800,19 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art 8 alin.(3) și (4) din OUG. 109/2011 cu modicările și completările ulterioare, dupa cum urmează:
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.
Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2022, în sumă de 63.944,14 mii lei, nu depășește nivelul celei aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli rectificat al anului 2022, prin HG nr.1291/2022 în valoare de 64.429,88 mii lei.
Alte cheltuieli de exploatare în valoare de 35.450 mii lei, au fost estimate în creștere în anul 2023 cu 30,26% faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2022.
Cheltuielile financiare, în valoare de 5.000 mii lei, au fost estimate în creștere cu 12,09% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.
Rezultatul brut, a fost estimat echilibrat, nici profit și nici pierdere.
Sursele de finanţare a investiţiilor, prevăzute pentru anul 2023, în valoare de 75.484,58mii lei, au fost estimate în creștere cu 122,39% faţă de cele preliminate/realizate în anul 2022, respectiv mai mari cu suma de 41.541,79 mii lei și sunt constituite din:
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2023 în valoare de 75.484,58 mii lei, au fost estimate pentru anul 2023, în creștere cu 122,39%% față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2022, respectiv mai mari cu suma de 41.541,79 mii lei.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au următoarele valori:
- productivitatea muncii în unități valorice pe total personal mediu, recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 - legea nr.368/2022, în valoare de 237,22 mii lei/persoană, a fost estimată în creștere cu 24,79% față de cea preliminată/realizată în anul 2022;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, în valoare de 7.734.13 lei/salariat, a fost estimat în creștere cu 3,53 față de cel preliminat/realizat în anul 2022;
- numărul de personal prognozat la finele anului 2023 de 822 salariați, a fost estimat în creștere cu 48 de salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 prin HG nr. 1291/2022;
- numărul mediu de salariaţi de 785 salariați a fost estimat în creștere cu 55 de salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 prin HG nr. 1291/2022;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în valoare de 1.000 mii lei, au fost estimate în creștere cu 4,03% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022;
- plăţile restante – regia nu a estimat plăţi restante la data de 31.12.2023;
- creanțele restante, în valoare de 960 mii lei au fost estimate în scădere 1,01% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022;
- indicele de creştere al cheltuielilor de 36,81% este mai mare decȃt indicele de creştere al veniturilor de 31,51%;
- - rezultatul brut a fost estimat echilibrat, nici profit si nici pierdere.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos” Galaţi a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos” Galaţi, a fost aprobat de către membrii Consiliului de Administrație prin Hotărârea din data de 02.02.2023.
În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 a fost supus consultării Sindicatului Lucrătorilor de la Dunăre “Farul”.
Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 89/53377/11.01.2023 și înregistrată sub nr.1001218-2023.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 24.02.2023:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 24.02.2023
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Prezentat în
Şedinţa |
Data |