Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 14 februarie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A.   aflată sub autoritatea  Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

Scurtă descriere

Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Societății Naţionale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța”- S.A. asigură echilibrul financiar intern al societății în vederea desfășurării activității economice în condiții de eficiență și de asigurare a echilibrului financiar pentru întreaga activitate a societății.

În proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023, ca instrument de management financiar, societatea își propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi,  atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul societății spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor.

Veniturile totale, în valoare de 42.561,80 mii lei  au fost estimate în scădere în anul 2023 faţă de cele realizate/preliminate în anul  2022 cu 1,38 %,  respectiv o scădere de la suma de 43.157,77 mii lei (anul 2022) la  suma de 42.561,80 mii lei (anul 2023).

Scăderea veniturilor totale în anul 2023 faţă de cele realizate/preliminate în anul  2022  cu 1,38%,  respectiv cu suma de 595,97 mii lei, este determinată de scăderea subvenției de exploatere, acordată în conformitate cu Ordinul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr. 2144 din 15 decembrie 2020 privind acordarea unui ajutor de exploatare și a unui ajutor de investiții, pentru 2021-2023, de la suma de 30.842,57 mii lei la suma de 28.265 mii lei.

În structură, în veniturile totale, veniturile din exploatare în valoare de 42.521,87 mii lei,  dețin o pondere 99,90%  iar veniturile financiare în valoare de 39,93 mii lei  dețin o  pondere  de  0,10%.

Veniturile din exploatare, în valoare de 42.521,87 mii lei, au fost estimate în scădere cu  1,39% față de cele realizate la data de 31.12.2022, scădere care a fost determinată de scăderea subvenției de exploatare cu 8,36%,  respectiv cu suma de 2.577,57 mii lei.

Cifra de afaceri, a fost estimată în anul 2023, în creștere cu 17,88%, respectiv cu suma de 1.148,84 mii lei, față de cea preliminată a fi realizată la data de 31.12.2022.

Veniturile financiare în valoare de 39,93 mii lei,  au fost estimate în anul 2023, în creștere cu 9,56%, respectiv de la suma de 36,45 mii lei la suma de 39,93 mii lei.

Cheltuielile totale, estimate pentru anul  2023, în valoare de 42.561,80 mii lei, au fost fundamentate în funcţie de activităţile  concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, fundamentate în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.

Cheltuielile totale, în valoare de 42.561,80 mii lei, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2023, și au fost estimate mai mici  cu 3,03% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate  în anul 2022, respectiv de la suma de 43.893,07 mii lei (anul 2022)  la suma de 42.561,80 mii lei (anul 2023).

În structura cheltuielilor totale în valoare de 42.561,80 mii lei, cheltuielile  din exploatare în valoare de 42.499,80 mii lei dețin o pondere 99,85% % iar cheltuielile financiare in valoare de 62 mii lei, detin o pondere de 0,15%.

Cheltuielile de exploatare în valoare de 42.499,80 mii lei, au fost estimate în anul 2023 în scădere cu 3,04% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022, respectiv  de la  suma de 43.831,39 mii lei (anul 2022) la suma de 42.499,80 mii lei (anul 2023).

În total cheltuieli din exploatare în valoare de 42.499,80 mii lei, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 5.130,96 mii lei, dețin o pondere de 12,07%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte” în valoare de 514,01 mii lei, deține o pondere de 1,21%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 31.029,42 mii lei, deține o pondere de 73,01% iar  indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 5.825,42 mii lei, deține o pondere de 13,71%.

Cheltuielile cu personalul în valoare de 31.029,42 mii lei,  au fost estimate în anul 2023,  în creștere cu 22,37% față cele aprobate în anul 2022 în bugetul de venituri și cheltuieli, prin HG nr. 1275/2022,  respectiv de la suma de 25.356,63 mii lei  (anul 2022) la  suma de 31.029,42 mii lei (anul 2023).

La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.63 din Legea nr.368/2022 - legea bugetului de stat pe anul 2023 și nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023.

Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 27.857,80 mii lei, au fost estimate în creștere  cu 23,20% faţă de suma aprobată în bugetul rectificat al anului 2022 prin HG nr.1275/2022, respectiv  de la suma de 22.612,15 mii lei mii lei (anul 2022) la 27.857,80 mii lei (anul 2023).

Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 5.245,65 mii lei,  se datorează:

- creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, cu suma de 2.170,77 mii lei, în conformitate cu  art.63 alin.(1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022;

- creşterii câştigului mediu brut pe salariat datorat majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2023 şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia în valoare de 108,38 mii le, în conformitate cu prevederile art.63, alin.(1) lit.b) din Legea nr.368/2022- legea bugetului de stat pe anul 2023;

- creşterii cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri în anul 2022 cu suma de 483,84 mii lei,  în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022, respectiv reîntregirea valorii tichetelor de masă de la 20 lei la 30 lei, pentru 8 luni în anul 2023 și pentru 288 de salariați;

- 449,50 mii lei, reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială determinate de acordarea, în anul 2023, a unor creşteri salariale şi bonusuri prevăzute prin acte normative sau hotărâri judecătoreşti, respectiv acordarea diferenței de 1.550 lei(de la 1.450 lei la 3000 lei) vouchere de vacanță, în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022 și a OUG nr.8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță;

- 2.033,16 mii lei,  reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială determinate de creşterea numărului de personal în anul 2023 faţă de cel aprobat în anul precedent, ca urmare a diversificării/extinderii activităţii, cu 22 de salariați.  

Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în valoare de  1.645,02 mii lei,  au fost fundamentate  în conformitate cu prevederile  art. 37 alin.(2) și (3) din OUG. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, dupa cum urmează:

  1. pentru directori - valoarea este de 974,17 mii lei;
  2. pentru consiliul de administraţie – valoarea este 650,34 mii lei.

Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este  provizorie, mandatele fiind încheiate pe  4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.

Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate  în anul 2022,  în sumă de 24.333,44 mii lei, depășeste valoarea cheltuielilor de natură salarială aprobată prin  bugetul de venituri și cheltuieli rectificat al anului 2022, prin HG nr.1275/2022, care a fost în valoare de 22.612,15 mii lei.

Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 5.825,42 mii lei,  au fost estimate în scădere  în anul 2023 cu  19,43% faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2022.

Cheltuielile financiare în valoare de 62 mii lei, au fost estimate în anul 2023, în creștere cu 0,52% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.

Rezultatul brut, a fost  estimat pentru anul 2023 echilibrat, nici profit și nici pierdere, adică valoare 0.

Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2023, în valoare de 64.832 mii lei,  au fost estimate în creștere cu 9.680,06 mii lei  mii lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022,  și vor fi asigurate din:

- surse proprii constituite din amortizare, în valoare de  1.600 mii lei mii lei;

- alocații de la bugetul de stat în valoare de 15.338 mii lei

- alte surse, în valoare de  47.894 mii lei, respectiv fonduri externe nerambursabile 2014-2020.

Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2023,  în valoare de 64.832 mii lei, au fost estimate în creștere cu 9.680,06 mii lei mii lei față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2022.

Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au următoarele valori:

-  productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu,  recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 - legea nr.368/2022,  în valoare de 146,63 mii lei/persoană,  a fost estimată în scădere cu 13,29 față de cea preliminată/realizată  în anul 2022;

-  câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, în valoare de 7.425,86 mii lei/salariat, a fost estimat în scădere cu 4,00% față de cel care a fost  preliminat/realizat în anul 2022;

-  numărul de personal prognozat la finele anului 2023 de 312 salariați, a fost estimat în creștere cu 22 de salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat  pe anul 2022 prin  HG nr. 1275/2022;

 -  numărul mediu de salariaţi de 290 salariați  a fost estimat mai mare cu 2 salariați față de  cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 prin  HG nr. 1275/2022;

- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în valoare de 1.000 mii lei,  au fost estimate în scadere cu 1,68% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022;

- plăţile restante – societatea nu  a estimat  plăţi restante la data de 31.12.2023;

-  creanțele restante, în valoare de 574,50 mii lei, au fost estimate în scădere cu 50% față de  cele preliminate/realizate  la data de 31.12.2022;

- indicele de scădere al cheltuielilor de 3,03%  este mai mare decȃt indicele de scădere al veniturilor de 1,38%;

  -  rezultatul brut, este echilibrat,societatea nu a programat pentru anul 2023 nici pierdere și nici profit.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A. a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A.   a fost avizat de către membrii  Consiliului de Administrație prin Hotărârea nr.4/25.01.2023 și stabilit de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr.1 din 30.01.2023.

În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 a fost supus consultării Sindicatului Independent al Societății Naționale “Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu – Constanța” S.A.   

Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 89/53377/11.01.2023 și înregistrată sub nr.1001218-2023.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 24.02.2023:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 24.02.2023

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!