Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi,  11 octombriee 2022, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a proiectului următorului act normativ: 

Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2022 al Societăţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia " - S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

 

Scurtă descriere

Indicatorii economico - financiari prevăzuți în bugetul de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2022 al Societăţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia " - S.A. au fost fundamentați pe baza realizărilor din perioada ianuarie – iunie 2022 și prognoza evoluției lor în perioada iulie – decembrie 2022.
Rectificarea bugetară presupune modificări atât în structura veniturilor și a cheltuielilor totale, cât și în ceea ce privește nivelul surselor de finanțare a investițiilor și a cheltuielilor de investiții acoperite din aceste surse.
Pentru anul 2022, prin Hotărârea Guvernului nr. 501/2022, a fost aprobat bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al Societăţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia " - S.A. aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în care veniturile totale au fost estimate în valoare de 44.390 mii lei, cheltuielile totale în valoare de 44.240 mii lei și rezultatul brut (profit) a fost estimat în valoare de 150 mii lei.
Comparativ cu indicatorii economico - financiari aprobați în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022 prin HG nr. 501/2022, în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli propus pentru rectificare în anul 2022, au fost programate modificări atât în structura veniturilor totale şi a cheltuielilor totale, cât și în programul de investiții, surse și cheltuieli de investiții, modificări care au fost reflectate în anexele la proiectul de buget de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022.
Veniturile totale în valoare de 54.459,22 mii lei au fost estimate în creștere cu 22,68%, respectiv cu suma de 10.069,22 mii lei față de bugetul de venituri și cheltuieli inițial aprobat pe anul 2022 prin HG nr. 501/2022.
În categoria veniturilor totale, veniturile din exploatare au o pondere de 99,90% iar veniturile financiare au o pondere de 0,10%.
În structură, veniturile din exploatare în valoare de 54.402,02 mii lei, au fost estimate în creștere cu 22,83%, respectiv cu suma de 10.112,02 mii lei iar veniturile financiare în valoare de 57,20 mii lei, au fost estimate în scădere cu 42,80%, respectiv cu suma de 42,80 mii lei.
Veniturile din exploatare în valoare de 54.402,02 mii lei au fost estimate în creștere cu 22,83%, respectiv cu suma de 10.112,02 mii lei, ca urmare:
- a creșterii numărului de pasageri odată cu introducerea certificatului verde la nivelul UE;
- a majorarii veniturilor din subvenții, conform prevederilor legale în vigoare, cu 100%, respectiv cu suma de 4.710,29 mii lei, compusă din suma de 4.500 mii lei, care reprezintă ajutorul acordat de către Statul Român sub formă de subvenții, pentru întreținerea infrastructurii de transport, compatibil cu normele ajutorului de stat, în conformitate cu prevederile art.107, alin. (3) lit. b) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene și a cadrului temporar pentru măsurile de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei pandemii de COVID – 19, aprobat de Comisia Europeană, conform Deciziei Comisiei Europene nr.C (2022) 3732 final/02.06.2022 și din suma de 210,29 mii lei, care reprezintă transferuri AJOFM, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 132/2020 privind măsurile de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă.
Cheltuielile totale în valoare de 54.069,40 mii lei, au fost estimate în creștere cu 22,22% respectiv cu suma de 9.829,40 mii lei.
În structura cheltuielilor totale, cheltuielile de exploatare dețin o pondere 97,96% iar cheltuielile financiare dețin o pondere de 2,04%.
Cheltuielile de exploatare în valoare de 52.968,40 mii lei au fost estimate în creștere cu 22,67%, respectiv cu suma de 9.788,40 mii lei, față de nivelul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr. 501/2022.
Cheltuielile financiare în valoare de 1.101 mii lei au fost estimate în creștere cu 3,87%, respectiv cu suma de 41 mii lei față de nivelul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr.501/2022.
În structura cheltuielilor de exploatare în valoare de 52.968,40 mii lei, cheltuielile cu personalul în valoare de 19.718,76 mii lei, au fost estimate în creștere cu 40,93%, respectiv cu suma de 5.726,76 mii lei față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021 prin HG nr.1304/2021.
La fundamentarea indicatorului „Cheltuieli de natură salarială” prevăzut în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pentru anul 2022, s-a avut în vedere nivelul cheltuielilor de natură salarială aprobat pentru anul 2021, prin HG nr. 1304/2021, în valoare de 12.957 mii lei, sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022, stabilit în „Prognoza de vară 2022, elaborată de Comisia Națională de strategie și prognoză, privind proiecția principalilor indicatori macroeconomici pentru perioada 2022-2026 și încadrarea în prevederile art.48, alin.(1) din Legea nr.317/2021- legea bugetului de stat pe anul 2021, cu modificările și completarile ulterioare.
Cheltuielile de natură salarială au fost majorate cu 41,06%, respectiv cu suma de 5.320 mii lei, de la 12.957 mii lei (anul 2021) la 18.277 mii lei (anul 2022) în conformitate cu prevederile art.48, alin.(1), lit. a), b) și d) din Legea nr. 317/2021 - bugetului de stat pe anul 2022, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu prevederile art. 9, alin. (1), lit. b) din Ordonanța Guvernului nr.26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară.
Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 5.320 mii lei se datorează:
- creșterii cheltuielilor de natură salarială cu suma de 1632,58 mii lei, aferentă indicelui mediu de creștere a prețurilor de 12,6%, prognozat pentru anul 2022, așa cum a fost stabilit în „Prognoza de vară 2022, elaborată de Comisia Națională de strategie și prognoză, privind proiecția principalilor indicatori macroeconomici pentru perioada 2022-2026, conform cu art. 48 alin. (1), lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr.317/2021, cu modificările și completările ulterioare;
- creșterii salariului minim brut pe țară garantat în plată în valoare de 38 mii lei, calculat în conformitate cu art. 48 alin. (1) lit. b) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021 cu modificările și completările ulterioare;
- creşterii prevăzute prin acte normative conform art. 48 alin. (1) lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 2022, legea nr.317/2021, cu modificările și completările ulterioare, cu suma de 3.649,42 mii lei, după cum urmează :
- 1.502,19 mii lei, reprezentând creșterea cheltuielilor de natură salarială, determinată de acordarea de la bugetul asigurărilor pentru șomaj a cotei de 75% din norma de 4 ore, pentru angajații cărora le-a fost redus timpul de lucru la jumătate, ca măsură de sprijin acordată prin Legea nr. 282/2020 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 132/2020 privind măsurile de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă;
- 501,12 mii lei, reprezentând creșterea cheltuielilor de natură salarială privind acordarea biletelor de valoare (tichete de masă) în valoare de 20 de lei/tichet, începând cu data de 01.01.2022, conform Ordinului Comun MMPS/MF nr.1245/902/2021 și acordarera tichetelor de masă în valoare de 30 de lei/tichet, pentru perioada 01.07– 31.12.2022, conform prevederilor Legii nr. 187/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare;
- 33,75 mii lei, reprezentând creșterea cheltuielilor sociale în anul 2022, respectiv a valorii tichetului cadou, de la 150 lei la 300 lei, în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal - bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
- 127,20 mii lei, reprezentând creșterea cheltuielilor de natură salarială, conform OUG nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația pentru creșterea copilului, pentru 4 salariate, care în anul 2021 au avut contractul de muncă suspendat;
- 968,10 mii lei, reprezintă majorarea cheltuielilor de natură salarială, ca urmare a creșterii numărului de personal cu 35 de salariați în anul 2022 față de anul 2021, în urma extinderii activității, în conformitate cu Ordinul Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr.932/2019 și a Hotărârii Guvernului nr.826/2019, coroborat cu art.48, alin.(1), lit.d) din Legea nr.317/2021 - legea bugetului de stat pe anul 2022.
Începând cu anul 2019, conform prevederilor Ordinului Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr.932/2019, s-a demarat construirea din fonduri proprii, fonduri nerambursabile UE - POIM AXA 2 și bugetul de stat, a unui terminal sosiri curse externe pasageri.
La data de 01 iulie 2021, a fost pus în funcțiune acest obiectiv, iar pentru funcționarea în condiții optime și de siguranță a acestuia, este necesară majorarea numărului de personal cu 31 de posturi, care vor asigura 3 ture 24/24 și 7 zile/7 zile/săptămână.
Totodată, prin Hotărârea Guvernului nr. 826/2019, a fost aprobată Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii "Achiziţie sistem integrat pentru controlul de securitate".
Astfel, au fost achiziționate două autospeciale PSI și un sistem integrat pentru controlul de Securitate, din fonduri externe nerambursabile, în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare, axa prioritară 2 "Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient" iar pentru funcționarea lor, este necesară majorarea numărului de personal, cu înca 4 posturi.
În acest context, în ședința Consiliului de Administrație din data de 31.08.2022, prin Decizia nr. 12, punctul nr.7, a fost aprobată, conform Notei nr.55254/29.08.2022, emisă de Societatea Naţională "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia " - S.A., majorarea numărului de personal cu 35 de posturi, respectiv de la 241 de posturi la 276 de posturi, conform organigramei aprobate în principiu, de către reprezentanții Consiliului de Administratie, pct. 6 din Decizia nr.12/31.08.2022, ca urmare a extinderii activității, conform Ordinului Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr.932/2019 și a Hotărârii Guvernului nr.826/2019, coroborat cu art.48, alin.(1), lit.d) din Legea nr.317/2021 - legea bugetului de stat pe anul 2022.
- 517,06 mii lei, reprezentând spor de condiții vătămătoare (unde electromagnetice) în procent de 10% raportat la salariul de încadrare al angajaților, conform HG nr.520/2016 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscuri generate de câmpuri electromagnetice, a Raportului de masurări nr.19/22.12.2021 efectuat de Societatea Națională de Radiocomunicații SA. și a Deciziei Consiliului de Administrație nr.8/02.06.2022, punctul 5 și a Notei nr.55165/25.05.2022 emisă de Societatea Naţională "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia " - S.A.
Cheltuielile aferente contractului de mandat pentru directorat, au fost estimate în creștere cu 3,33%, respectiv cu suma de 15,61 mii lei, față de nivelul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr. 501/2022.
Această creștere în valoare de 15,61 mii lei, reprezintă actualizarea mediei pe ultimele 12 luni a câștigului salarial brut lunar pentru activitatea desfășurată, conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate la nivel de clasă, conform clasificației activităților din economia națională, comunicat de INS anterior numirii, utilizată la calculul indemnizației directorului general și directorului economic, conform prevederilor art. 37, alin.(3) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare.
Rezultatul brut (profitul ) în valoare de 389,82 mii lei a fost estimat în creștere cu 59,88%, respectiv cu suma de 239,82 mii lei față de nivelul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr. 501/2022.
Dividendele cuvenite bugetului de stat, în valoare de 120,65 mii lei, au fost estimate în creștere 139,38%, respectiv cu suma de 70,25 mii lei față de nivelul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr. 501/2022.
Sursele de finanțare a investițiilor în valoare de 30.205 mii lei, propuse în proiectul de buget de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022, au fost estimate în creștere 3,74%, respectiv cu suma de 1.089 mii lei, față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr. 501/2022.
În conformitate cu art.14 alin.(7) si (8) din Ordonanţa Guvernului nr. 19/2022 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2022, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, i s-a alocat la capitolul 84.01 "Transporturi", titlul 72 "Active financiare" suma de 1.322 mii lei, care se va utiliza pentru majorarea, în condiţiile legii, a contribuţiei statului la capitalul social al Societăţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia" - S.A. cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat.
Societatea Naţională "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia" - S.A. va utiliza suma de 1.322 mii lei pentru finanţarea obiectivului de investiţii "Centru logistic destinat gestionării transportului aerian de mărfuri".
Cheltuielile de investiții programate pentru anul 2022, în valoare de 30.150,13 mii lei, propuse în proiectul de buget de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022, au fost estimate în creștere cu 3,99, respectiv cu suma de 1.158 mii lei, față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr. 501/2022.
Indicatorii economico - financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 au următoarele valori:
- productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu, recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2022-legea nr.317/2021, cu modificările și completările ulterioare, în valoare de 186,24 mii lei/persoană, a fost estimată în creștere cu 28,30% față de cea realizată în anul 2021;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr.26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2022 – legea nr. 317/2021 cu modificările și completările ulterioare, în valoare de 5.266,14 lei/salariat, a fost estimat în creștere cu 11,72% față de cel realizat în anul 2021;
- numărul de personal prognozat la finele anului 2022 de 276 salariați, a fost estimat în creștere cu 35 de salariați față de cel aprobat în anul 2021, prin HG nr. 1304/2021;
- numărul mediu de salariaţi, de 250 salariați, a fost estimat în creștere cu 34 salariați față de cel aprobat în anul 2021, prin HG nr.1304/2021;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale, au fost estimate în scădere cu 0,38% față de nivelul aprobat in bugetul de venituri și cheltuieli inițial al anului 2022, prin HG nr.501/2022;
- plăţile restante – societatea şi-a propus să nu înregistreze plăţi restante la data de 31.12.2022;
- creanţele restante pentru anul 2022 au fost estimate în scădere cu 22,99% față de nivelul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli inițial al anului 2022, prin HG nr.501/2022;
- indicele de creştere al cheltuielilor de 33,71% este mai mic decȃt indicele de creştere al veniturilor de 34,94%.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 al Societăţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia " - S.A. a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 al Societăţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia " - S.A., a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Decizia nr. 13 din data de 01.09.2022 și fost stabilit de către membrii Adunarii Generale Ordinare a Actionarilor prin Hotărârea nr. 11/10.10.2022.
În conformitate cu art. 6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2022 a fost supus consultării Organizației sindicale la care sunt afiliați salariații Societatii Nationale Aeroportul International Timișoara S.A.- Traian Vuia S.A.
Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 3193/33920/02.09.2022 și înregistrată sub nr. 1029951/06.09.2022.

     

 

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

  • textul complet al proiectului actului respectiv
  • Anexa

 

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 24.10.2022:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 24.10.2022

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!