Data publicării: 20.04.2022
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 03.05.2022
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Prin adoptarea prezentului act normativ se urmărește completarea Anexei aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 1302/2021 - Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare și transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători și marfă, acțiune asumată în cadrul Programul Național de Redresare și Reziliență pentru finalul anului 2021. Prin PNRR au fost asumate două obiective relevante de reformă în domeniul transportului feroviar. Aceste obiective vizează creșterea cu 25% până în anul 2026 a traficului feroviar derulat pe rețeaua feroviară din România. Documentul supus spre aprobare reprezintă un program de acțiune cuprinzător destinat să asigure realizarea cu succes a obiectivelor de reformă asumate în ceea ce privește creșterea traficului feroviar până în anul 2026. Prezentul program va fi monitorizat prin intermediul unui proiect de asistență tehnică care va verifica implementarea măsurilor, va realiza analize de impact pentru fiecare măsură și va actualiza periodic măsurile propuse in funcție de analiza de impact realizată. În procesul de elaborare a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) a fost agreată necesitatea unui program de acţiune pentru atingerea obiectivelor de reformă asumate în ceea ce priveşte creşterea traficului feroviar până în anul 2026. Acest program include: - un sistem cu indicatori pentru prioritizarea investițiilor; - o structură responsabilă cu pregătirea proiectului; - măsuri de creștere a traficului de marfă feroviar cu cel puțin 25 % până în 2026 față de 2020; - măsuri specifice în vederea atingerii unui obiectiv de creștere a numărului de călători din transportul feroviar cu o medie de 25 % față de nivelul de referință din 2021; - măsuri de creștere a utilizării materialului rulant nou achiziționat; - măsuri de transfer al călătorilor de la transportul cu autobuze/microbuze la transportul feroviar pe rutele de navetă. O componentă importantă a acestui program de acțiune se referă la implementarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025, document aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 985/2020. Rolul determinant al implementării acestei strategii în cadrul programului de acţiune destinat creşterii masive a traficului feroviar este dat de orientarea prevalentă a strategiei spre creşterea competitivităţii serviciilor de transport feroviar pe piaţa internă a transporturilor de călători şi marfă, în principal prin creşterea performanţelor circulaţiei trenurilor. În conformitate cu prevederile legislaţiei europene şi naţionale în vigoare, instrumentul prin care se asigură cadrul legal de implementare a Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025 este contractul de activitate şi performanţă al administratorului infrastructurii feroviare pentru perioada 2021-2025, contract încheiat cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în numele statului. Acest contract a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 920/2021. Implementarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025 reprezintă o condiţie necesară, dar nu şi suficientă, pentru atingerea obiectivelor de reformă asumate prin PNRR în ceea ce priveşte creşterea traficului feroviar până în anul 2026. Ca urmare, prezentul document configurează sintetic un program de acţiune cuprinzător destinat să asigure realizarea cu succes a obiectivelor de reformă asumate în ceea ce priveşte creşterea traficului feroviar până în anul 2026. Documentul include: ● analiza preliminară a obiectivelor de reformă asumate şi identificarea principalelor direcţii de acţiune necesare; ● acţiunile necesare în vederea implementării cu succes a Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025; ● definirea unui sistem de prioritizare a investiţiilor în infrastructura feroviară, bazat pe indicatori şi criterii clare; ● acţiunile necesare pentru compensarea handicapului competitiv al transportului feroviar în raport cu alte moduri de transport, handicap generat de externalizarea masivă a costurilor transportului rutier şi a altor moduri de transport; ● acţiunile necesare pentru creşterea nivelului intrinsec de competitivitate al serviciilor de transport feroviar, prin creşterea parametrilor de performanţă şi calitate ai acestor servicii, precum şi prin creşterea nivelului de adecvare la cerinţele pieţei. Această categorie include şi acţiunile care exced domeniului de aplicabilitate al Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare; ● modificările legislative necesare pentru a asigura fezabilitatea programului de acțiune propus; ● definirea cadrului instituțional adecvat care să asigure implementarea programului de acțiune; ● stabilirea termenelor și responsabilităților privind realizarea acțiunilor necesare. |
Programul de acțiuni include seturi de acțiuni specifice și rezultatele aferente acestora, precum și termene intermediare în vederea îndeplinirii obiectivului specific de creștere a traficului feroviar de călători și marfă cu 25% până în anul 2026, respectiv măsuri și rezultate pentru creșterea vitezei comerciale și scăderea timpilor de parcurs, pentru creșterea confortului călătoriei și a calității serviciilor de transport, pentru generarea de noi servicii metropolitane feroviare, pentru promovarea, atragerea și fidelizarea călătorilor prin alegerea modală sau prin generarea de noi călătorii în transportul feroviar, pentru introducerea de tarife de utilizare a infrastructurii (TUI) atractive, pentru realizarea de noi conexiuni feroviare cu linii feroviare industriale, pentru promovarea unei politici atractive de transit, pentru decarbonizarea transportului rutier în linie cu principiul „poluatorul plătește” pentru stimularea tranziției transportului de mărfuri către transportul feroviar și pentru creșterea tranzitului de mărfuri spre și dinspre Ucraina, respectiv mobilitatea mărfurilor și a persoanelor în contextul reconstrucției Ucrainei.
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Vsersiune îmbunătățită - 06.05.2022
Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului
Coordonate de contact
Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:
Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti
Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G
Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Propuneri primite
Propuneri primite de la |
Data receptiei |
Documente conexe
Prezentat în
Şedinţa
|
Data |
|
|