Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Data publicării: 30.12.2021

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 10.01.2022

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

Având în vedere considerentul nr. (5) din preambulul Regulamentului (CE) nr. 551/2004, precum și practica juridică a Uniunii Europene (a se vedea si considerentul 35 din Comunicarea Comisiei C9(2014)963 – Linii directoare privind ajutorul de stat la aeroporturi si companii aeriene), se propune completarea art. 2 din ordonanță cu dispoziții prin care să fie statuat caracterul de servicii publice de interes general, legate de exercitarea atribuțiilor unei autorități publice, al serviciilor de navigație aeriană furnizate de ROMATSA.

De asemenea, pentru a minimiza riscul executării silite a ROMATSA sau a popririi veniturilor regiei, ca urmare a unor litigii în care este implicat statul român, se propune introducerea unor dispoziții exprese la art. 2 din ordonanță, astfel încât sumele colectate în contul contravalorii serviciilor de navigație aeriană prestate de ROMATSA să nu poată fi urmărite de creditorii statului român.

Au fost actualizate prevederile art. 4 din Ordonanța Guvernului nr. 46/1998 pentru a reflecta modificările legislative introduse prin regulamentele europene în vigoare privind schema de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European. Astfel, sunt eliminate în tot textul ordonanței referirile la regulamentele europene nr. 390/2013 și 391/2013, abrogate prin Regulamentul (UE) 2019/317, și sunt descrise mecanismele de stabilire a tarifului pentru serviciile de navigație aeriană, instituite prin Regulamentul (UE) 2019/317 și Regulamentul (UE) 2020/1627.

Având în vedere reglementările europene sus menționate, prin care ROMATSA este obligată:

  • să suporte în comun cu utilizatorii spațiului aerian riscul modificării veniturilor ca urmare a abaterilor de la previziunile în materie de unități de servicii prevăzute în planul de performanță (mecanismul de împărțire a riscurilor în materie de trafic);
  • să împartă cu utilizatorii spațiului aerian diferențele dintre costurile determinate incluse în planul de performanță și costurile reale (mecanismul de împărțire a riscurilor în materie de costuri);
  • să ajusteze costurile determinate incluse în bazele de cost ale tarifelor cu diferența dintre indicele inflației reale și indicele inflației prognozate pentru anul respectiv (ajustarea la inflație).

se propune înregistrarea în contabilitate a veniturilor din serviciile prestate și impozitarea acestora, luând în considerare componenta variabilă a veniturilor conform IFRS 15 – Venituri din contractele cu clienții.

În vederea asigurării consecvenței cu reglementările europene în vigoare în domeniul schemei de performanță și tarifare, utilizate pentru fundamentarea bugetului de venituri și cheltuieli, se propune derogarea regiei de la prevederile legale nu doar în ceea ce privește fundamentarea și aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, ci și pentru execuția acestuia.

În ceea ce privește modificările propuse la articolul 10, acestea vizează instituirea posibilității regiei de a constitui rezerve în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) lit. (d) din OG nr. 64/2001. Schema de performanță și tarifare introdusă prin regulamentele europene sus menționate, vizează, prin mecanismele de împărțire a riscurilor și țintele de eficiență a costurilor, nerealizarea de profit de către furnizorii de servicii de navigație aeriană. De asemenea, Curtea Europeană de Justiție în jurisprudența sa a statuat că activitățile care, în mod normal, țin de responsabilitatea statului în exercitarea atribuțiilor sale oficiale în calitate de autoritate publică nu sunt de natură economică, cu referire la activități precum controlul traficului aerian, poliția, serviciile vamale, pompierii și activitățile necesare pentru protejarea aviației civile împotriva actelor de intervenție ilicită, precum și investițiile în infrastructura și în echipamentele necesare pentru astfel de activități care sunt considerate a fi, în general, de natură neeconomică.

Pentru compatibilitate cu regulamentele europene în vigoare și îndeplinirea condiției de soliditate financiară impusă pentru certificarea furnizorilor de servicii de navigație aeriană, se propune ca ROMATSA să repartizeze din diferența dintre venituri și cheltuieli aferentă fiecărui an (surplus), în rezerve, o sumă la nivelul veniturilor suplimentare din serviciile de navigație aeriană obținute ca urmare a depășirii prognozelor și ipotezelor stabilite prin planul de performanță, precum și a veniturilor din cedarea activelor, în vederea utilizării acestora exclusiv pentru acoperirea obligațiilor regiei conform reglementărilor europene și naționale în vigoare, cât și păstrarea la dispoziția ROMATSA a sumelor existente în soldul conturilor „alte rezerve” și „rezultat reportat” ca asiguratorii pentru finanțarea activităților viitoare ale regiei.

În vederea asigurării echilibrului financiar al regiei și acoperirii necesarului de investiții pentru derularea în condiții de siguranță a serviciilor de navigație aeriană, actul normativ propus prevede la articolul 10 alin. (4) derogări de la Ordonanța Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societățile naționale, companiile naționale şi societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, precum și de la Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 29/2017 pentru modificarea art. 1 alin. (1) lit. g) din Ordonanța Guvernului nr. 64/2001 şi pentru modificarea art. 1 alin. (2) şi (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. Reglementările europene în domeniul schemei de performanță și tarifare, menționate mai sus, impun regiei să aibă surse de finanțare pentru acoperirea părților aferente din mecanismele de împărțire a riscului, pentru susținerea activității de investiții, cât și pentru asigurarea continuității furnizării serviciilor de navigație aeriană în condiții de siguranță, chiar și atunci când traficul este în scădere și nu sunt realizate veniturile pentru acoperirea costurilor determinate din bazele de cost.  Prin aceste derogări vor fi acoperite pierderile contabile din anii precedenți și din anii următori și vor fi asigurate sursele pentru a acoperi efectele ajustărilor în baza schemei de performanță și tarifare și pentru finanțarea investițiilor.

De asemenea, se propune deductibilitatea la calculul rezultatului fiscal a operațiunilor aprobate de directorul responsabil de Serviciul Central de Tarife de rută din cadrul EUROCONTROL (C.R.C.O.) privind trecerile pe costuri prin înregistrarea unor pierderi la scoaterea din evidență a creanțelor, prin derogare de la prevederile art. 25

alin. (4) lit. h) din Codul Fiscal și completarea art. 25 alin. 3 din Codul fiscal.

În lipsa unor măsuri de ordin legislativ care să asigure respectarea principiilor din

 reglementările europene în vigoare în ceea ce privește acoperirea costurilor determinate ale furnizorului serviciilor de navigație aeriană și asigurarea solidității financiare a acestuia, există riscul să nu poată fi securizate resursele financiare care să asigure continuitatea furnizării acestor servicii în condiții de eficiență și siguranță, în acord cu reglementările europene și internaționale

 

Documente supuse consultării
Instrument de motivare

Text proiect

 

 

Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului

 

Coordonate de contact

 

Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:

  • Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti

  • Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G

  • Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

  • Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 

  • Prin formularul E-consultare

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Propuneri primite

 

Propuneri primite de la

Data receptiei

   
   

 

 

Documente conexe

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

 

E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!