Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Data publicării: 10.12.2020

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 21.12.2020

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

Urmare modificărilor aduse de Ordonanţa de urgenţă nr.33/2018 privind modificarea Ordonanţei Guvernului nr.46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate de România prin aderarea la Convenţia internaţională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigaţiei aeriene şi la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum şi a unor obligaţii care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigaţie aeriană, a fost elaborat proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA”, pentru anul 2020, având în vedere urmatoarele:

  • Decizia Comisiei Lărgite a EUROCONTROL nr. 19/161/2020 privind aprobarea tarifelor unitare de rută aplicabile începând cu 1 ianuarie 2020;
  • adresa AACR nr. 31034/01.11.2019 privind avizarea bazelor de cost 2020 pentru stabilirea tarifelor de navigație aeriană de rută și terminal Aeroporturi București.

-prevederile Ordinului comun nr.1681/2012 pentru aprobarea modelului formularului bugetului de venituri şi cheltuieli specific Regiei Autonome Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA, precum şi al formularului Situaţie centralizată privind veniturile şi cheltuielile din bazele de cost;

-   prevederile  Legii nr. 5/2020, legea bugetului de stat pe anul 2020 ;

-   Ordonanţa de urgenţă nr. 201/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020.

     

Regia Autonomă ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” este înființată în baza HG nr.74/1991 și funcționează pe baza de gestiune economică și autonomie financiară, exclusiv din veniturile realizate din serviciile de navigație aeriană prestata în spațiul aerian românesc și la cele 16 aeroporturi din țară, contribuind decisiv la funcționarea acestor aeroporturi, având un rol vital în asigurarea conectivității și dezvoltării economice regionale.

Regia Autonomă ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” este parte a ansamblului infrastructurilor critice europene ale transportului aerian, conform Directivei 2008/114/CE, și este un pivot al cooperarii civil-militare în timp real cu structurile naționale de apărare și ale NATO.

Regia Autonomă ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” a continuat să furnizeze, fără afectarea siguranței sau a capacității adaptate cererii, suportul necesar chiar și în perioada stării de urgență și a stării de alertă, pentru toate zborurile cargo, charter, de repatriere sau de urgență ale operatorilor privați sau ale Ministerului Afacerilor Interne, respectiv Ministerul Apărării Naționale, rămânând în permanență la dispoziția autorităților publice.

Regia Autonomă ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” trebuie să mențină la cele mai înalte standarde atât infrastructura aeriană cât și competența întregului personal operativ.  

Odată cu răspândirea pandemiei de COVID-19 și instituirea restricțiilor de deplasare în interiorul țării și între state, traficul aerian a scăzut dramatic începând cu luna martie 2020. Având în vedere traficul preponderent între Orientul Mijlociu și Îndepărtat cu Europa Centrală și de Vest care tranzitează România, scăderea a fost vizibilă încă din luna ianuarie 2020 atât din cauza focarelor COVID-19 din Asia, cât și din cauza situației tensionate din Iran și Iraq.

În urma scăderii dramatice a traficului aerian ca efect al răspândirii pandemiei de COVID-19, s-a impus întocmirea unui proiect de buget de venituri și cheltuieli pe anul 2020, pe baza prognozelor de trafic transmise de Eurocontrol și a cheltuielilor de personal și operare, revizuite ca urmare a măsurilor de reducere a cheltuielilor luate de managementul Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA”.

Evoluția veniturilor în raport cu veniturile planificate prin Planul de Performanță este influențată de:

a)mecanismul de împărțire a riscului de trafic, care se aplică pentru activitatea de rută și de activitatea de terminal Aeroporturi București.

  1. b) mecanismul de împărțire a riscului de costuri (diferența dintre costurile reale și cele determinate).
  2. c) mecanismul de ajustare privind inflația - se aplică atât pentru activitatea de rută cât și pentru cea de terminal Aeroporturi București. Precizăm că în calculul ajustărilor anului „n” inflația este calculată pe baza indexului cumulativ al anilor anteriori, unde nivelul de referință este anul premergător începerii perioadei de referință.

În conformitate cu dispozițiile articolului 29 din Regulamentul UE 317/2019 și având în vedere Decizia 19/161 a Comisiei Lărgite a EUROCONTROL, pentru anul 2020 se aplică tariful unitar stabilit conform Planului de Performanță depus.

Situația economico-financiară a Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” a fost afectată atât de scăderea traficului aerian cât și de acceptarea de către majoritatea statelor membre EUROCONTROL a solicitării companiilor aeriene de a fi amânate plățile pentru serviciile de navigație aeriană prestate în perioada februarie – mai 2020.

Astfel, aceste sume urmează a fi încasate eșalonat în perioada noiembrie 2020 - august 2021. Recuperarea pierderii de venituri pentru anii 2020-2021 se va întâmpla abia din 2023, eșalonat pe o perioadă de 5 sau 7 ani.

Comisia Europeană a argumentat că, din punct de vedere juridic, unificarea anilor 2020-2021 pentru stabilirea țintelor și calculul ajustărilor este necesară astfel încât să nu fie stabilită retroactiv o țintă pentru anul 2020.

Finalizarea evaluării consistenței Planului de Performanță de către Comisia Europeană urma să fie sfârșitul lunii aprilie 2020. În data de 25.02.2020, proiectul Bugetului de Venituri și Cheltuieli pe anul 2020, a fost avizat de către Comitetul Director al Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA”, în vederea prezentării acestuia Consiliului de Administrație al Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” în data de 28.02.2020.

Consiliul de Administrație al Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” a hotărât amânarea discutării Notei de fundamentare a proiectului Bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020.

Ulterior, în urma scăderii dramatice a traficului aerian ca efect al răspândirii pandemiei de COVID-19 în Europa s-a impus întocmirea unui nou proiect de Buget de venituri și cheltuieli pe anul 2020, pe baza prognozelor de trafic transmise de Eurocontrol (aprilie 2020) și a cheltuielilor de personal și operare revizuite, ca urmare a măsurilor de reducere a cheltuielilor luate de managementul Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA”.

În data de 14.09.2020 a fost primită de la Eurocontrol o altă prognoză de trafic aerian din care rezultă că, în ultimele luni ale anului 2020, traficul se va situa sub nivelul prognozat în aprilie 2020.

Proiectul Bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020 a fost întocmit  pe baza țintelor din Planul de Performanță actualizat pentru cea de-a treia perioadă de referință 2020-2024 și a fost avizat prin Hotărârea Consiliului de Administrație al Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” nr. 21/27.11.2019.

În urma analizei cheltuielilor de operare (Plan de Formare Profesională, piese schimb, reparații, alte servicii executate de terți) și actualizării veniturilor conform noii prognoze primite, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020, va avea un rezultat brut negativ în valoare  464.156,16 mii lei.

Interesul public și strategic al României în îndeplinirea tuturor  obligațiilor presupune costuri fixe, care nu pot fi reduse și pentru care lipsa de finanțare ar echivala cu neasigurarea serviciilor și nerespectarea acestor responsabilități.

Comparativ cu realizarile anului 2019, indicatorii economico-financiari care compun proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2020, se prezintă astfel:

1.Veniturile totale  înregistrează o scădere cu 576.520,72 mii lei (51,89%) față de nivelul realizat în 2019, rezultată din:

-reducerea drastică a veniturilor din exploatare (care au o pondere în total venituri de 98,52%) cu suma de  564.234,73 mii lei (51,72%), din care „veniturile conform bazelor de cost reglementate”, (care au o pondere de 88,70% în total venituri de exploatare), vor scădea  cu suma de 443.368,16 mii lei (48,70%), ca urmare a scăderii numărului de unități de servicii pentru activitatea de rută și terminal Aeroporturi București;

-diminuarea veniturilor financiare (care au pondere în total venituri de 1,48%) cu 12.285.99 mii lei 939,14%) ca urmare a unei estimări prudente a evoluției cursului leu/euro.

2.Cheltuielile totale  înregistrează o scădere cu 75.541,78 mii lei  (7,03%) față de nivelul realizat al anului anterior, ca urmare a diminuării  următorilor indicatori:

-diminuarea cheltuielilor de exploatare (care au o pondere de 99,21% în total cheltuieli) cu suma de 76.684,69 mii lei (7,18%) determinată de scăderea  cheltuielilor de operare (care au o pondere de 18,57% în total cheltuieli de exploatare) cu 83.721,13 mii lei (31,28%), creșterea cheltuielilor de personal (care au o pondere de 76,09% în total cheltuieli de exploatare) cu suma de cu 143,91 mii lei (0,02%) - creștere care a fost a fost  influențată de creșterea cheltuielilor cu asigurările și protecția socială și alte obligații legale, în special acele cheltuieli cu protecția muncii necesare în urma declanșării pandemiei, creșterea altor cheltuieli cu personalul determinată de creșterea compensațiilor bănești pentru un număr mai mare de salariați care beneficiază de dreptul de  pensionare și de scăderea cheltuielilor cu salariile ca urmare a  măsurilor de reducerea a costurilor pentru anul 2020) și de creșterea cheltuielilor cu amortizarea imobilizărilor corporale și necorporale (care au o pondere de 5,34% în total cheltuieli de exploatare), cu suma de  6.892,53 mii lei (14,97%) pe baza activelor existente, precum și a celor planificate a fi puse în funcțiune în anul 2020;

-cheltuielile financiare (care au o pondere de 0,79% în total cheltuieli) vor crește cu suma de  1.142,91 mii lei (16,91).

3.Rezultatul brut programat pentru anul 2020 va înregistra pierdere, în valoare de 464.156,16 mii lei, ca urmare a scăderii drastice a veniturilor din activitatea de bază cu 51,72% și ca urmare a faptului ca Regia Autonomă ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” trebuie să mențină, la cele mai înalte standarde, atât infrastructura aeriană cât și competența întregului personal operativ, care se vor reflecta la nivelul Regiei Autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA” în înregistrarea unor  costuri fixe.

 4.Sursele necesare pentru finanțarea investițiilor, pentru anul 2020 sunt în sumă de 53.125,23 mii lei, mai mici decât cele realizate la 31.12.2019 cu suma de 1.102,44 mii lei (2,03%) și vor fi asigurate din  amortizarea imobilizărilor corporale și necorporale în sumă de 52.950,09 mii lei și din  diferența de resurse proprii din anii precedenți, care este  în sumă de 175,14 mii lei.

 5.Cheltuielile pentru investiții sunt în sumă de 53.125,23 mii lei, mai mici cu 1.102,44 mii lei (2,03%) decât cele realizate în anul 2019 și se vor concretiza în  obiective “în continuare” în valoare de 39.517,43 mii lei, „obiective noi” în valoare de 1.227,49 mii lei și „dotări independente și studii”  în valoare de 12.380,31 mii lei.

 

Documente supuse consultării
Instrument de motivare

Text proiect

Anexa1

Anexa2


  

Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Conunicațiilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului

 

Coordonate de contact

 

Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:

  • Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor – Direcţia  Comunicare, Relaţia cu  Sindicatele, Patronatele si Organizaţiile  Neguvernamentale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti

  • Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G

  • Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

  • Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 

  • Prin formularul E-consultare

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Propuneri primite

 

Propuneri primite de la

Data receptiei

   
   

 

 

Documente conexe

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

 

E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!