Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Data publicării: 21.08.2018

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 01.09.2018

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – I.S.C.T.R. este organismul tehnic specializat al Ministerului Transporturilor desemnat să asigure inspecția și controlul respectării reglementărilor interne și internaționale în domeniul transporturilor rutiere, fapt ce conduce la asigurarea unui climat de concurență normal, la creșterea gradului de respectare a demnității personalului din domeniul transporturilor rutiere prin îmbunătățirea condițiilor de muncă a acestora, creșterea siguranței rutiere, protecția mediului și protejarea infrastructurii.

La fundamentarea sumelor corespunzătoare titlului II Cheltuieli cu Bunuri și Servicii din Bugetul de Venituri și Cheltuieli pe anul 2018 pentru I.S.C.T.R., care a fost aprobat prin OMT nr. 264/28.02.2018 și modificat ulterior prin OMT nr.994/18.05.2018, s-au avut în vedere limitările impuse de art. 15 din OUG nr.90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene.
La întocmirea bugetului pe anul 2018, s-a decis renunțarea la anumite categorii de cheltuieli și la subdimensionarea altora pentru a da posibilitatea introducerii de fonduri pentru categorii de cheltuieli considerate a fi cu grad sporit de necesitate pentru activitatea inspectorilor de trafic ai ISCTR. Menționăm aici, includerea în bugetul pe anul 2018 a cheltuielilor necesare pentru achiziția de uniforme pentru inspectorii de trafic ai Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, necesitate impusă de modificările legale privind modelul uniformelor și echipamentelor de protecție al inspectorilor ISCTR și de faptul că uniformele din dotarea personalului de inspecție de control au depășit durata normată de utilizare și prezintă un grad de deteriorare ridicat. Aceste categorii de cheltuieli au fost incluse și în bugetul anului 2017, însă, din motive obiective, nu au putut fi realizate.
Pe parcursul execuției bugetare, s-a constatat faptul că, sumele alocate anumitor articole bugetare din cadrul titlului II Cheltuieli cu Bunuri și Servicii, nu vor fi suficiente pentru acoperirea necesarului anual de cheltuieli.
Pe fondul subdimensionării prevederilor bugetare la toate articolele bugetare corespunzătoare Titlului II – Cheltuieli cu Bunuri și Servicii, sumele alocate anumitor categorii de cheltuieli nu vor fi suficiente pentru a susține obiectul de activitate al I.S.C.T.R. stabilit prin actele normative de înființare, existând riscul apariției unor blocaje în activitate sau chiar ar putea duce la imposibilitatea exercitării atribuțiilor specifice. Din analiza comparativă a bugetului corespunzător anului 2018 raportat la sumele aprobate pentru anul 2017 rezultă faptul că există categorii de cheltuieli pentru care diminuarea prevederilor bugetare este considerabilă. Menționăm aici: carburanți și lubrifianți – diminuare cu 69%, poştă, telecomunicaţii, radio, tv, internet – diminuare cu 58%, materiale şi prestări de servicii cu caracter funcţional – diminuare cu 76%, alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare – diminuare cu 82%, deplasări – diminuare cu 76%, pregătire profesională – diminuare cu 91%, chirii - – diminuare cu 31%. Diminuările menționate anterior sunt datorate în principal datorită necesității introducerii fondurilor pentru achiziția uniformelor necesare conform legislației în vigoare pentru personalul cu atribuții de inspecție și control, categorie pentru care nu au fost utilizate fonduri în anul 2017.
Din estimările efectuate, pentru desfășurarea în condiții optime a activității instituției în anul 2018, sumele necesare pentru suplimentarea prevederilor bugetare aprobate pentru I.S.C.T.R. sunt în valoare de 5.415 mii lei.
Întrucât prevederile bugetare aprobate pentru anumite categorii de cheltuieli se vor epuiza la sfârșitul primului semestru al anului 2018, I.S.C.T.R. a încheiat angajamente legale doar în limita fondurilor alocate acestora, respectiv până la data de 30.06.2018 – chirii, poștă, telecomunicații, combustibil, etc.
Prevederile OUG nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, nu sunt foarte clare, în sensul că nu specifică în mod expres care sunt categoriile de cheltuieli care trebuie reduse. Considerăm că formularea la modul general ”bunurile şi serviciile aferente întreţinerii şi funcţionării instituţiei” generează probleme de aplicare, iar reducerea la care face referire art. 15 alin.1 nu ar trebui aplicată cheltuielilor de care depinde exercitarea obiectului de activitate stabilit conform actelor normative în vigoare.

Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier este instituție publică ce se finanțează integral din venituri proprii, sursele de finanțare fiind stabilite prin actul normativ de înființare, iar la acest moment, există fonduri suficiente pentru asigurarea suplimentării bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2018.

Lipsa fondurilor necesare desfășurării activității va determina la nivel naţional o grava perturbare a activităţii de inspecţie şi control, cu consecințe majore asupra siguranței rutiere, mediului concurențial si cu efecte negative asupra bugetului de stat, deoarece controalele și sancțiunile pentru încălcarea prevederilor din domeniul transporturilor rutiere sunt unele dintre cele mai eficiente mijloace de punere în legalitate a persoanelor fizice sau juridice care desfășoară activități în domeniul transporturilor rutiere, în special prin efectul descurajator pe care acestea le au.
Autoritatea Navală Română – ANR - este autoritatea centrală de specialitate în domeniul siguranţei navigaţiei şi al securităţii navelor, în subordinea Ministerului Transporturilor.
Autoritatea Navală Română este instituţie publică cu personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii.

În anul 2018, în bugetul de venituri și cheltuieli al ANR, care a fost aprobat prin OMT nr. 311/09.03.2018, la capitolul de bunuri și servicii a fost prevăzută suma de 15.201 mii lei, cu peste 20 % mai puțin față de bugetul din anul 2017.
În vederea respectării prevederilor OUG nr 90/2017, la art. 20.01 - bunuri și servicii (care include și cheltuielile cu combustibilul) de întreținere și funcționare s-a prevăzut suma de 5.406 mii lei cu 10 % mai puțin față de plățile anului 2017 (care au fost în sumă de 6.007 mii lei).
Activitatea de bază a instituției este siguranța navigației, ceea ce presupune activități de control și inspecție (în acest scop folosindu-se atât parcul auto cât și parcul naval), precum și dirijarea traficului pe mare și pe căile navigabile interioare (în acest scop folosindu-se sistemele RORIS și VTMIS – implementarea obligațiilor statului român ca parte semnatară la convenții internaționale, precum și a obligațiilor de stat membru UE). Toate aceste activități sunt generatoare de cheltuieli (cheltuieli cu combustibilul, cheltuieli cu telecomunicațiile, etc.), care conform OUG nr. 90/2017 sunt incluse în categoria celor care trebuiau diminuate cu 10% față de cele efectuate în anul 2017.
Pentru ANR aceste cheltuieli decurg din desfășurarea activității de bază, conform specificului pentru care a fost înființată această instituție prin OG nr. 42/1997 privind transportul maritim și pe căile navigabile interioare, cu modificările și completările ulterioare.
Există trei categorii de cheltuieli, cum ar fi cheltuielile privind combustibilul, telecomunicațiile și energie electrică care sunt independente de măsurile pe care un ordonator de credite le-ar putea lua în vederea reducerii lor, întrucât acestea sunt funcție de factori obiectivi (inspecțiile obligatorii care trebuie efectuate la nave sunt determinate de traficul de nave în porturi, iar funcționarea permanentă a sistemului de management al traficului navelor și întreținerea acestuia în parametrii optimi sunt obligatorii).
O altă categorie de cheltuieli prevăzută de OUG nr. 90/2017 în scopul reducerii este cea cu imprimatele și tipizatele. În cazul ANR, consumul acestor imprimate este determinat de solicitările personalului navigant pentru diverse documente pe care numai ANR le poate emite, conform specificului activității sale.
Având în vedere cele de mai sus, pentru ANR, ca autoritate de stat în domeniul siguranței navigației, următoarele categorii de cheltuieli, chiar dacă fac parte dintre cele exemplificate de legiuitor că trebuie reduse, ele sunt cheltuieli determinate de activitatea de bază a instituției:
- Cheltuieli cu combustibilul – art. bugetar 20.01.05
- Cheltuielie cu poștă, telecomunicații – art. bugetar 20.01.08
- Cheltuieli cu energie – art. bugetar 20.01.03
- Cheltuieli cu alte bunuri și servicii de întreținere și funcționare – art. bugetar 20.01.30 (de unde sunt plătite și serviciile de mentenanță a sistemelor existente în cadrul ANR și care deservesc activitatea de bază)
- Cheltuielile cu alte bunuri și sevicii – art. bugetar 20.30.30 (unde cea mai mare pondere este deținută de cheltuieli aferente achiziției de imprimate tipizate gen- certificate atestare nave, brevete personal navigant, carnete marinar, etc.)
În anul 2017, din totalul sumei de 6.007 mii lei, ponderea cheltuielilor cu combustibilul, telecomunicații, energie, alte cheltuieli de funcționare, a fost de cca 75 %, iar în anul 2018, din totalul de 5.406 mii lei, urmare a reducerii cu 10%, suma alocată acestor cheltuieli este de cca 71%.
Din estimările efectuate, pentru desfășurarea în condiții optime a activității instituției în anul 2018, sumele necesare pentru suplimentarea prevederilor bugetare aprobate pentru ANR sunt în valoare de aproximativ 3.500 mii lei, care se acoperă exclusiv din venituri proprii.
Ținând cont că la anumite articole bugetare nu mai există credite bugetare disponibile începând cu luna iulie 2018, neadoptarea măsurilor necesare pentru rezolvarea acestei situații extraordinare, în cel mai scurt timp posibil, va duce la apariția stării de blocaj atât a activității I.S.C.T.R. cât și a activității ANR întrucât sunt afectate categorii de cheltuieli de care depinde desfășurarea activităților de inspecție și control. Prin urmare, adoptarea măsurilor propuse nu poate fi amânată și se impune adoptarea unor măsuri legislative.

 

 

Documente supuse consultării
Instrument de motivare

Text proiect

 

 

Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la ministerul Transporturilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului

 

Coordonate de contact

 

Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:

  • Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor – Direcţia  Comunicare, Relaţia cu  Sindicatele, Patronatele si Organizaţiile  Neguvernamentale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti

  • Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G

  • Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

  • Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 

  • Prin formularul E-consultare

 

Propuneri primite

 

Propuneri primite de la

Data receptiei

   
   

 

 

Documente conexe

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

Sedinta plen 

a mai fost dezbatut

30.08.2018

19 iulie ca OUG 

E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!