Astăzi, 25.04.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii
Scurtă descriere
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025 a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul anului 2024 și bugetul previzionat pentru anii 2025, 2026 și 2027, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Veniturile totale în valoare de 12.057.871,22 mii lei sunt mai mici cu 3,35% faţă de valoarea preliminată a anului 2024.
În structură, veniturile din exploatare în valoare de 12.050.886,22 mii lei, dețin o pondere 99,94%, iar veniturile financiare în valoare de 6.985 mii lei, dețin o pondere de 0,06% în veniturile totale.
Veniturile din exploatare în valoare de 12.050.886,22 mii lei, sunt estimate în scădere cu 3,23% în anul 2025 față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cifra de afaceri în valoare de 1.978.002,73 mii lei, care reprezintă veniturile încasate din aplicarea anumitor tarife, specifice activității de transport pe drumurile naționale din România, a fost estimată în anul 2025, în scădere cu 1,79% faţă de cea preliminată în anul 2024.
În conformitate cu măsura Curţii de Conturi înscrisă în Decizia nr. III/12/24.05.2013, care impune "elaborarea unei proceduri contabile care să asigure atât înregistrarea cererilor de fonduri în evidenţa contabilă a companiei, cât şi recunoaşterea veniturilor şi cheltuielilor aferente investiţiilor finanţate din surse bugetare în contul de profit şi pierdere şi în bugetul de venituri şi cheltuieli al companiei", au fost înscrise la venituri de exploatare sume din “vânzarea activelor şi alte operaţii de capital – active corporale” - “Venituri aferente investiţiilor finanţate din surse bugetare, la momentul scoaterii din evidenţa patrimonială”, iar la cheltuieli au fost înscrise “Cheltuieli aferente investiţiilor finanţate din surse bugetare, la momentul scoaterii din evidenţa patrimonială”, cu o valoare totală estimată de 8.885.890,43 mii lei, în scădere cu 0,68% față de preliminatul anului 2024 care a fost în valoare de 8.946.348,09 mii lei.
Veniturile financiare, în valoare de 6.985 mii lei, sunt programate în scădere în anul 2025, respectiv în procent de 69,76% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cheltuielile totale în valoare de 12.056.118,96 mii lei, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat, precum și a altor cheltuieli de exploatare. Cheltuielile totale, dimensionate în functie de nivelul veniturilor totale programate a se realiza în anul 2025, sunt programate în scădere cu 3,25% faţă de cheltuielile totale preliminate în anul 2024.
În structura cheltuielilor totale în valoare de 12.056.118,96 mii lei, cheltuielile din exploatare sunt în valoare de 12.055.633,96 mii lei și dețin o pondere 99,996%, iar cheltuielile financiare sunt în valoare de 485 mii lei și dețin o pondere de 0,004%.
Cheltuielile de exploatare în anul 2025 sunt programate la valoarea de 12.055.633,96 mii lei, în scădere cu 3,24% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
În totalul cheltuielilor din exploatare în valoare de 12.055.633,96 mii lei, cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 1.515.988,43 mii lei dețin o pondere de 12,58%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate” în valoare de 182.092,62 mii lei deține o pondere de 1,51%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” în valoare de 1.122.496,48 mii lei deține o pondere de 9,31%, iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 9.235.056,43 mii lei deține o pondere de 76,60%.
În structură, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 1.515.988,43 mii lei, au fost programate în anul 2025 în scădere cu 29,41% față de cele preliminate în anul 2024.
Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, în valoare de 182.092,62 mii lei, au fost estimate în creștere cu 2.094,90% în anul 2025 față de cele preliminate la data de 31.12.2024, având în vedere modificările aduse prin O.U.G. nr. 21/2025 la titlul X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Cheltuielile cu personalul în valoare de 1.122.496,48 mii lei, sunt programate în anul 2025 în creștere cu 19,32% față de cele preliminate la data de 31.12.2024 și în creștere cu 14,74% față de valoarea aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat conform H.G. nr. 375/11.04.2024.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 1.051.604,59 mii lei, au fost estimate în anul 2025 în creștere cu 11,85% faţă de suma aprobată în bugetul anului 2024 conform H.G. nr. 375/11.04.2024, respectiv de la suma de 940.151,25 mii lei (anul 2024) la suma 1.051.604,59 mii lei (anul 2025). Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminată la 31.12.2024, în sumă de 909,692.87 mii lei, nu depășește valoarea cheltuielilor de natură salarială aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2024, aprobat prin H.G. nr.375/2024.
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, prognozate la valoarea de 1.051.604,59 mii lei, compania respectă prevederile art. XXXIII și respectiv XXXIV, alin (1) lit. a), b), d), alin. (7) și alin. (9) din O.U.G. nr. 156/2024 cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, programând majorarea acestora cu suma de 29.156,99 mii lei aferentă ocupării în anul 2025 a unui număr de 554 posturi vacante la finele anului 2024.
Cheltuielile de natură salarială sunt compuse din:
- Cheltuieli cu salariile, în valoare de 954.801,65 mii lei, stabilite conform drepturilor reprezentând salarii aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024, din care:
• 927.943,20 mii lei pentru personalul realizat în anul 2024 (7.185 persoane) conform art. XXXIV alin.(1) din O.U.G. nr. 156/2024;
• 26.858,45 mii lei pentru posturile vacante existente la finele anului 2024 (554 persoane) conform art. XXXIV alin. 7 din O.U.G. nr. 156/2024.
- Bonusuri, în valoare de 96.802,94 mii lei (în creștere cu 1,16% față de suma aprobată conform H.G. nr. 375/11.04.2024, prevăzute în sumă de 94.504,40 mii lei pentru personalul existent la finele anului precedent și 2.298,54 mii lei pentru posturile vacante care se vor ocupa în anul 2025), din care:
• 27.738,94 mii lei cheltuieli sociale;
• 62.662,24 mii lei contravaloare tichete de masă, menținute la valoarea aflată în plată conform prevederilor art. XXXIV. – (1) lit. b) din OUG nr. 156/2024;
• 5.907,6 mii lei vouchere de vacanță, potrivit prevederilor art. XXXVIII din O.U.G. nr. 156/2024, în sumă de 800 lei/an/persoană;
• 494,16 mii lei alte cheltuieli conform CCM, menținute la nivelul aflat în plată în anul 2024.
Compania prevede, în cadrul altor cheltuieli cu personalul, suma de 29.471,97 mii lei pentru cheltuieli cu plăți compensatorii aferente disponibilizărilor de personal, conform prevederilor art. LXXI alin. 3 din Legea nr. 296/2023, cu modificările și completările ulterioare și suma de 1.250 mii lei aferentă drepturilor salariale cuvenite în baza unor hotărâri judecătorești.
Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în valoare de 3.509,16 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art. 37 alin. (1)- (5), art. 38. alin (1) din OUG. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
a) pentru directorat - valoarea de 1.239,12 mii lei;
b) pentru consiliul de administraţie – valoarea de 2.270,04 mii lei.
Indicatorul “Alte cheltuieli de exploatare” în valoare de 9.235.056,43 mii lei, a fost estimat în scădere cu 1,37% în anul 2025 față de valoarea preliminată la data de 31.12.2024.
Cheltuielile financiare în valoare de 485 mii lei, sunt estimate în anul 2025 în scădere cu 45,88% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Rezultatul brut (profit) în valoare de 1.752,26 mii lei, a fost estimat pentru anul 2025, în scădere cu 88,41% față de cel preliminat la data de 31.12.2024.
Repartizarea profitului net al companiei în valoare de 733,21 mii lei, a fost efectuată în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 64/2001 - privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome cu modificările și completările ulterioare.
Sursele necesare finanțării investițiilor în valoare de 16.883.941,50 mii lei sunt estimate pentru anul 2025 în creștere cu 3,08% față de cele preliminate la data de 31.12.2024.
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2025, în valoare de 15.126.664,73 mii lei, sunt estimate în scădere cu 0,34% față de valorile preliminate la data de 31.12.2024.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2025, au următoarele valori:
- productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu, în valoare de 1.690,88 mii lei/persoană;
- câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, în valoare de 11.971,68 lei/salariat;
- numărul de personal prognozat la finele anului 2025 de 7.739 salariați este la același nivel cu numărul de personal aprobat în anul precedent, conform H.G. nr. 375/11.04.2024 și în creștere cu numărul de posturi vacante, respectiv de 554 salariați față de cel preliminat în 2024, compania fiind exceptată prin memorandum de la aplicarea prevederilor art. XXXII din Legea nr. 296/2023;
- numărul mediu de salariaţi de 7.127 salariați este estimat în scădere cu 12 salariați față de cel aprobat conform H.G. nr. 375/11.04.2024;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale sunt în valoare de 999,85 lei, în creștere cu 0,11% față de cele preliminate la data de 31.12.2024;
- plăţile restante – compania nu programează plăţi restante la data de 31.12.2025;
- creanțele restante în valoare de 1.108.840,03 mii lei, sunt estimate în scădere cu 0,20% față de cele preliminate la data de 31.12.2024;
- indicele de scădere a cheltuielilor totale în anul 2025 este de 3,25%, este mai mic decât indicele de scădere a veniturilor totale care este de 3,35%;
- rezultatul brut (profitul) în valoare de 1.752,26 mii lei, este estimat în scădere cu 88,41% față de cel preliminat la data de 31.12.2024.
În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 a fost supus consultării Sindicatului Drumarilor “Elie Radu” sindicatul reprezentativ.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 05.05.2025:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 05.05.2025
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Minuta ședinței plenului CDS - data
Prezentat în
Şedinţa |
Data |
![]() |
![]() |
![]() |