Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 03.03.2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligațiilor asumate de România prin aderarea la Convenția internațională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigației aeriene şi la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum şi a unor obligații care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigație aeriană

 

Scurtă descriere

Se propune actualizarea prevederilor art. 4 din Ordonanța Guvernului nr. 46/1998 pentru a reflecta modificarea, începând cu a patra perioadă de referință (2025-2029), a zonelor tarifare de terminal cărora li se aplică schema de performanță și tarifare în cadrul Cerului Unic European.

Aceste modificări ale zonelor tarifare de terminal sunt efectuate în perspectiva intrării în vigoare și aplicării Regulamentul nr. 2803/2024 privind punerea în aplicare a Cerului unic european, care aduce schimbări în ceea ce privește aplicarea sistemului de performanță și tarifare în cadrul Cerului Unic European pentru zona de terminal.

În vederea asigurării consecvenței cu reglementările europene în vigoare în domeniul sistemului de performanță și tarifare, utilizate pentru fundamentarea bugetului de venituri și cheltuieli, se propune derogarea regiei de la prevederile legislației naționale nu doar în ceea ce privește fundamentarea și aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, ci și pentru execuția acestuia. Menționăm că în conformitate cu regulamentele europene în vigoare pentru implementarea Cerului Unic European și având în vedere indicatorii de performanță stabiliți, regia este obligată să respecte o disciplină financiară aplicabilă furnizorilor de servicii de navigație aeriană din toate statele membre și să își îmbunătățească în mod constant performanța pe cele patru domenii-cheie: siguranță, mediu, capacitate și rentabilitate.

De asemenea, întrucât bugetul de venituri și cheltuieli al regiei transpune bazele de cost elaborate conform standardelor și practicilor recomandate de Organizația Aviației Civile Internaționale și, după caz, reglementărilor europene în vigoare, se propune aprobarea acestuia, inclusiv a formularelor bugetului de venituri și cheltuieli, exclusiv de către autoritatea publică tutelară, respectiv, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Având în vedere că reglementările europene incidente ROMATSA prevalează față de legislația națională, pentru a menține un nivel ridicat al contribuțiilor regiei la bugetul de stat, se propune exceptarea regiei de la prevederi din legislația națională care impun normative de cheltuieli, atunci când acestea sunt inferioare ipotezelor luate în calcul la elaborarea planurilor naționale de performanță a serviciilor de navigație aeriană. Astfel, întrucât reglementările europene privind sistemul de performanță și tarifare în cadrul Cerului Unic European stabilesc indicatori de eficiență a costurilor, ROMATSA va urmări în fundamentarea, planificarea și execuția bugetară, disciplina financiară impusă de încadrarea integrală în costurile incluse în bazele de cost anexă la planul național de performanță, consolidate cu ajustările aplicabile conform mecanismelor prevăzute prin regulamentele europene aplicabile.

Întrucât bugetul ROMATSA reflectă bazele de cost anexă la planul național de performanță se propune completarea art. 9 pentru a recunoaște aceste limite și în negocierea contractelor colective de muncă.

Elementele care vizează o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată:

 

Promovarea actului normativ sub forma ordonanței de urgență este esențială pentru a se asigura implementarea de urgență a unor mecanisme interne predictibile la elaborarea și execuția bugetului de venituri și cheltuieli al ROMATSA, care să permită atât derularea serviciilor de navigaţie aeriană în condiţii de siguranţă, cât și atingerea obiectivelor și indicatorilor de performanță în toate domeniile cheie de performanță stabilite în conformitate cu legislația europeană în domeniul sistemului de performanță și tarifare în contextul Cerului Unic European,

Orice întârziere a exceptării ROMATSA de la actele normative naționale care impun limitări ale cheltuielilor generează o diminuare a  veniturilor la bugetul de stat, cu impact negativ asupra eforturilor de asigurare a sustenabilităţii financiare a României pe termen lung

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 14.03.2025:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 14.03.2025

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!