Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 12.11 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare

 

Scurtă descriere

Proiectul își propune:
Liberalizarea serviciilor regulate interjudețene în sensul că orice operator de transport rutier de persoane poate obține licență de traseu pentru servicii regulate interjudețene, indiferent de graficul de circulație propus de aceștia.
În acest mod se promovează concurenţa pe această piaţă relevantă având în vedere că accesul pentru efectuarea de servicii regulate interjudețene nu se face prin existența unor condiţii discriminatorii pentru operatorii de transport rutier de persoane.
Spre deosebire de piața reglementată în care concurența se manifesta doar la momentul atribuirii curselor pe baza unor criterii discriminatorii, faptul că orice operator de transport rutier de persoane solicită și obține licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene duce la manifestarea concurenței începând chiar de la solicitarea și eliberarea unor licențe de traseu pentru servicii regulate interjudețene și până la efectuarea curselor interjudețene pentru care au fost eliberate respectivele licențe de traseu.
Astfel, existența mai multor operatori de transport care deservesc o anumită relație nu poate decât să fie benefică pentru călători având în vedere faptul că aceștia pot alege cu cine efectuează deplasarea pe baza criteriilor proprii de apreciere a modului de efectuare a transportului de fiecare dintre operatorii de transport deținători de licențe de traseu, fapt ce declanșează concurența între aceștia.
Prin faptul că se trece la eliberarea licențelor de traseu fără așa zise criterii de atribuire, se deblochează accesul pe piață al potențialilor operatori în domeniul transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate interjudețene. Starea de fapt actuală a dovedit că multe criterii de atribuire au fost anulate de către instanțele de judecată competente în baza unor acțiuni ale operatorilor de transport.
În acest mod se asigură dispozițiile constituționale referitoare la economia de piață și la obligația statului de a asigura protecția concurenței loiale, respectiv protecția finală a consumatorilor.
De asemenea, se asigură principiile constituționale ale egalității în drepturi, concurenței loiale, libertății economice și nivelului de trai, astfel cum sunt prevăzute în Constituție.
Totodată, se elimină distorsionarea mediului concurenţial prin favorizarea operatorilor existenţi pe piaţă şi interzicerea accesului altor operatori care pot să efectueze aceste servicii în condiţii de calitate superioare.
Prin utilizarea platformei informatice denumită rețea de mobilitate rutieră națională se creează premisele unei treceri la digitalizarea solicitărilor depuse de operatorii de transport precum și a graficelor de circulație în funcție de orele de plecare și stațiile introduse în aplicație de către operatorii de transport.
În ceea ce privește condițiile care trebuie îndeplinite de către autovehiculele nominalizate de operatorii de transport, această aplicație este conectată la sistemul informatic care gestionează copiile conforme și datele despre autovehicule, astfel încât este simplificat procesul de verificare iar operatorii de transport nu mai trebuie să depună documente justificative.
De asemenea se dorește reglementarea situațiilor în care nu există autogară într-o localitate sau se desființează singura autogară dintr-o localitate în sensul că autoritățile administrației publice locale să avizeze pentru operatorul deținător de licență de traseu o stație publică agreată, astfel încât transportul interjudețean de persoane să se desfășoare în condiții optime pentru călători și în vederea asigurării posibilităților de deplasare într-un mod civilizat. Acest lucru este necesar având în vedere faptul că nu în toate cazurile autoritățile administrației publice locale își exprimă disponibilitatea în acest sens.
Situația excepțională prevăzută de art. 115 alin () 4 din Constituția României este dată de faptul că având în vedere faptul că programul de transport interjudețean existent, respectiv licențele de traseu aferente acestuia, au ca ultimă zi de valabilitate 31.12.2024 iar proiectul de lege care prevedea adoptarea masurilor viitoare, legislative și administrative, de liberalizare graduală a acestor servicii de transport a fost declarat neconstituțional în ansamblul său, există riscul unei piețe nereglementate începând cu data de 1 ianuarie 2025 pentru efectuarea serviciilor de transport persoane interjudețene, fapt ce ar afecta mobilitatea persoanelor cu impact in diminuarea nivelului de trai al acestora.
Prin urmare, expirarea licențelor de traseu conduce la apariția unei situaţii extraordinare ce determină adoptarea unor măsuri de reglementare în ceea ce privește efectuarea transportului rutier contra cost prin servicii regulate interjudețene, respectiv adoptarea măsurilor administrative necesare pentru punerea în aplicare a celor dispuse de Curtea Constituțională a României privind asigurarea unui cadru legal care să permită accesul nediscriminatoriu al tuturor operatorilor de transport la piață și efectuarea serviciilor de transport de persoane în trafic interjudețean de către aceștia în mod liberalizat.
Astfel pentru :
- evitarea unor practici ilicite în activităţile de transport rutier de persoane, ce ar consta în efectuarea acestor activități fără ca operatorii de transport să dețină licențe de traseu;
- evitarea impactului negativ asupra bugetului de stat, prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport de persoane, ce vor fi desfăşurate în lipsa unui cadru legal suficient și lipsit de echivoc;
- evitarea unor practici care au consecinţe negative asupra siguranţei rutiere și calităţii serviciilor oferite de către operatorii de transport rutier;
- evitarea afectării economice a operatorilor de transport rutier, precum și evitarea afectării nevoilor de mobilitate a cetățenilor;
Este necesară adoptarea masurilor legislative și administrative care să permită liberalizarea operațiunilor de transport persoane în trafic interjudețean, conform celor constatate de către Curtea Constituțională a României.

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 25.11.2024:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 26.11.2024

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

 Dezbatere publica  26.11.2024
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!