Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 21.08 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind stabilirea cadrului instituțional, precum și a măsurilor necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2405 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 octombrie 2023 privind asigurarea unor condiții de concurență echitabile pentru un transport aerian durabil (ReFuelEU în domeniul aviației)

 

Scurtă descriere

Avându-se în vedere complexitatea Regulamentului și necesitatea asigurării în timp util, de către factorii cu competențe și actorii implicați, a cadrului și măsurilor necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor acestuia (inclusiv privind stabilirea autorităților competente responsabile cu asigurarea aplicării Regulamentului și cu aplicarea amenzilor pentru operatorii de aeronave, administratorii aeroporturilor din Uniune și furnizorii de combustibil de aviație), Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a inițiat în luna noiembrie 2023 organizarea unui Grup de Lucru Interinstituțional (GLI) la care au fost invitați să participe reprezentanți ai Ministerului Energiei (MEn), Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM) și RENAR, precum și ai Autorității Aeronautice Civile (AACR), urmând ca, în funcție de discuțiile din cadrul GLI, să poată fi invitate ulterior și alte ministere/entități publice.

Principalele aspecte problematice ale discuțiilor de la nivelul GLI au vizat:
- stabilirea autorităților competente cu monitorizarea ducerii la îndeplinire a obligațiilor rezultate din Regulament pentru operatorii de aeronave, administratorii de aerodromuri și furnizorii de combustibil de aviație;
- verificarea raportului prevăzut la art. 8 din Regulament (obligații de raportare pentru operatorii de aeronave) de un verificator independent în conformitate cu cerințele prevăzute la art. 14 și 15 din Directiva 2003/87/CE și în actele de punere în aplicare adoptate pe baza acesteia, fiind necesară în mod particular contribuția MEAT/RENAR (avându-se în vedere prevederile HG 66/2013, potrivit cărora RENAR este desemnată ca autoritate națională competentă pentru acreditarea verificatorilor rapoartelor de emisii de gaze cu efect de seră şi a rapoartelor privind datele tonă-kilometru, în cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră), dar și contribuția MMAP/ANPM avându-se în vedere prevederile HG nr. 780/2006 care transpune Directiva 2003/87/CE;
- verificarea și auditarea informațiilor introduse de furnizorii de combustibil de aviație în baza de date a Uniunii Europene, în temeiul articolului 31a din Directiva (UE) 2018/2001, fiind necesară în mod particular contribuția Ministerului Energiei, avându-se în vedere prevederile OUG nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative și competențele Ministerului Energiei legate de transpunerea Directivei (UE) 2023/2413;
- stabilirea autorității competente responsabile cu asigurarea aplicării amenzilor pentru furnizorii de combustibil de aviație aflați în responsabilitatea României.

Ca urmare a reuniunilor de la nivelul GLI, a fost elaborat un proiect de ordonanță de urgență prin care sunt desemnate autoritățile competente cu punerea în aplicare a Regulamentului și sunt stabilite și alte măsuri absolut necesare pentru asigurarea respectării prevederilor acestuia.

Astfel, prin proiectul de act normativ se propune desemnarea:
- Autorității Aeronautice Civile Române ca autoritate competentă responsabilă cu asigurarea aplicării prevederilor din Regulament care stabilesc obligații pentru operatorii de aeronave aflați în responsabilitatea României și pentru administratorii aeroporturilor din Uniune situate pe teritoriul României;
- Ministerului Energiei ca autoritate competentă responsabilă cu asigurarea aplicării prevederilor din Regulament care stabilesc obligații pentru furnizorii de combustibil de aviație aflați în responsabilitatea României.

Autoritatea Aeronautică Civilă Română, în calitate de autoritate competentă desemnată potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) lit. a) din proiectul de act normativ acorda derogările temporare prevăzute la art. 5 alin. (3) din Regulament și va monitoriza și verifica respectarea de către fiecare operator de aeronave aflat în responsabilitatea României:
- a obligațiilor de realimentare cu combustibil prevăzute la art. 5 din Regulament;
- a obligațiilor de raportare prevăzute la art. 8 din Regulament.

Ministerul Energiei, în calitate de autoritate competentă desemnată potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) lit. b) din proiectul de act normativ va monitoriza și verifica respectarea de către furnizorii de combustibil de aviație aflați în responsabilitatea României:
- a obligațiilor prevăzute la art. 4 din Regulament în ceea ce privește cotele minime de SAF, precum și în ceea ce privește cotele minime și cotele medii de combustibili de aviație sintetici, în conformitate cu valorile și datele de aplicare stabilite în Anexa I la Regulament;
- a obligațiilor de raportare prevăzute la art. 10 din Regulament.

În ceea ce privește informațiile raportate de operatorii de aeronave în temeiul art. 8 alin. (1) din Regulament, prin proiectul de act normativ se propune, în aplicarea art. 8 alin. (3) din Regulament, ca organismele de verificare acreditate pentru verificarea rapoartelor operatorilor de aeronave conform prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/2067 al Comisiei din 19 decembrie 2018 privind verificarea datelor şi acreditarea verificatorilor în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului să fie competente şi pentru efectuarea verificărilor rapoartelor operatorilor de aeronave.

În acest fel s-a urmat o abordare similară prevederilor art. 4 din Ordinul MMAP nr. 203/2020 privind stabilirea cadrului legal și instituțional necesar aplicării Regulamentului delegat (UE) 2019/1.603 al Comisiei din 18 iulie 2019 de completare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește măsurile adoptate de Organizația Aviației Civile Internaționale pentru monitorizarea, raportarea și verificarea emisiilor generate de aviație în scopul punerii în aplicare a unei măsuri globale bazate pe piață, potrivit cărora “Organismele de verificare acreditate pentru verificarea rapoartelor operatorilor de aeronave conform prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/2.067 al Comisiei din 19 decembrie 2018 privind verificarea datelor și acreditarea verificatorilor în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului sunt competente şi pentru efectuarea verificărilor rapoartelor operatorilor de aeronave sub schema de reducere şi compensare a emisiilor pentru aviația internațională - CORSIA.”

De precizat că Regulamentul delegat (UE) 2019/1.603 face de asemenea referire la cerințele prevăzute la art. 14 și 15 din Directiva 2003/87/CE, similar Regulamentul Regulamentului (UE) 2023/2405.

Prin proiectul de act normativ sunt prevăzute faptele ce constituie contravenții în cazul nerespectării Regulamentului și se reglementează modalitatea de constatare a contravențiilor și de aplicare a sancțiunilor.

Astfel, se propune ca în cazul operatorilor de aeronave aflați în responsabilitatea României și al administratorilor aeroporturilor din Uniune situate pe teritoriul României, constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor să se realizeze de către persoanele desemnate în acest scop de Autoritatea Aeronautică Civilă Română.

În cazul furnizorilor de combustibili de aviație aflați în responsabilitatea României se propune o abordare similară prevederilor OUG nr. 80/2018, potrivit căreia constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor să se realizeze de către reprezentanții împuterniciți din cadrul Ministerului Energiei și/sau de către structurile din cadrul Agenției naționale de Administrare Fiscală și din cadrul organelor sale subordonate, la sesizarea Ministerului Energiei.

În acest fel s-ar evita și o creștere a poverii administrative în sarcina statului român, fiind prevăzute aceleași autorități competente pentru sancționarea furnizorilor de combustibil de aviație (și anume Ministerul Energiei și Agenția Națională de Administrare Fiscală) ca în cazul operatorilor economici care comercializează benzină, motorină și motorină destinată utilizării de către utilajele mobile nerutiere, inclusiv navele de navigație interioară, tractoarele agricole și forestiere și ambarcațiunile de agrement.

Elementele care vizează o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată:

Promovarea actului normativ sub forma ordonanței de urgență este esențială pentru a se asigura, în mod prompt și eficace, îndeplinirea de către România a obligațiilor care îi revin în calitate de stat membru al Uniunii Europene, vizând adoptarea măsurilor legislative pentru punerea în aplicare completă a Regulamentului (UE) 2023/2405, evitându-se în acest fel declanșarea de către Comisia Europeană a unor proceduri de sancționare
Măsurile stabilite prin actul normativ trebuie implementate în regim de urgență astfel încât să se asigure predictibilitate si claritate pentru operatorii de aeronave, administratorii aeroporturilor din Uniune și furnizorii de combustibil de aviație în ceea ce privește obligațiile care rezultă din punerea în aplicare a Regulamentului, precum și în ceea ce privește autoritățile competente cărora aceștia li se pot adresa, inclusiv pentru a solicita derogările prevăzute de Regulament. În acest fel vor putea fi respectate și termenele stabilite pentru aplicarea dispozițiilor Regulamentului referitoare la (i) notificarea către Comisia Europeană a regimului de sancțiuni aplicat pentru nerespectarea unor prevederi ale Regulamentului (31.12.2024) și (ii) raportarea de către operatorii de aeronave și furnizorii de combustibil de aviație a informațiilor relevante prevăzute la art. 8 si 10 din Regulament, după verificarea corespunzătoare a acestor informații

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 02.09.2024:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 02.09.2024

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Minuta ședinței plenului CDS - data 

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!