Astăzi, 24 martie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ:
Ordin al viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructuriiprivind instituirea unor măsuri preventive de urgență în vederea îmbunătățirii siguranței feroviare
Scurtă descriere
În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Anexa la HG nr. 117/2010 pentru aprobarea Regulamentului de investigare a accidentelor şi a incidentelor, de dezvoltare şi îmbunătățire a siguranţei feroviare pe căile ferate şi pe rețeaua de transport cu metroul din România ,,operațiunile de transport pe căile ferate şi pe rețeaua de transport cu metroul trebuie să se desfășoare în condiţii de siguranţă feroviară”.
Potrivit art. 3 alin. (2) din același act normativ ,,Siguranţa feroviară este conceptul potrivit căruia operațiunile de transport pe căile ferate şi pe rețeaua de transport cu metroul trebuie să se desfășoare fără pericol pentru persoane, pentru bunurile şi mărfurile încredințate la transport, pentru vehiculele feroviare, pentru infrastructură, precum şi pentru mediul înconjurător”.
În perioada iulie 2021 ÷ martie 2023 pe infrastructura feroviară publică din România s-au produs o serie de accidente/incidente feroviare care au pus în pericol siguranța feroviară şi care au avut ca şi cauze eroarea umană manifestată prin nerespectarea unor prevederi din normele naționale aplicabile domeniului feroviar, astfel:
Factorul cauzal a fost pierderea de către mecanicul de locomotivă a capacității de conducere a locomotivei în condițiile în care acesta era singur în postul de conducere al locomotivei, având instalațiile DSV și INDUSI izolate fără respectarea prevederilor reglementărilor în domeniu, fapt ce a condus la depășirea de către trenul de marfă nr. 60514-1 a semnalului de intrare XC al stației CFR Fetești, care avea indicația „Roșu” - „OPREŞTE fără a depăși semnalul!”, ajungerea din urmă și tamponarea trenului de marfă nr. 50790-1.
Cauza directă a producerii incidentului feroviar a fost lipsa perceperii corecte a mediului de operare necesar luării tuturor măsurilor de oprire a trenului în condiții de siguranță.
Cauza directă a producerii incidentului feroviar a fost eroarea umană produsă în activitatea personalului cu sarcini în manipularea instalației SCB din halta de mișcare Gura Motrului, care a executat parcurs de trecere pentru trenul de marfă nr. 93759a în direcția Turceni în loc de Strehaia.
Cauza directă a producerii incidentului feroviar a fost nelegarea vagonului de UAM cumulat cu nelegarea conductei generale la sursa de aer a UAM la executarea mișcărilor de manevră peste aparatele de cale extreme ale stației.
Cauza directă a producerii acestui incident feroviar a fost eroarea umană, manifestată prin luarea cu întârziere a măsurilor de frânare, coroborat cu modul greșit de manipulare a mânerului robinetului KD2, fapt care a dus la depășirea semnalului de intrare al stației CFR Câmpulung Moldovenesc, care avea indicația „OPREŞTE fără a depăși semnalul!”.
Cauza directă a producerii incidentului feroviar a fost neasigurarea procentului de frânare pentru menținerea pe loc a grupului de vagoane, rămase la linia nr. 4 în stația CFR Balota în timpul manevrei de descompunere a trenului.
Cauza directă a producerii incidentului feroviar a fost neadaptarea de către mecanicul de locomotivă a vitezei de deplasarea a trenului pe distanța cuprinsă între halta de mișcare Fundulea și stația CFR Sărulești în conformitate cu viteza maximă stabilită în livretul cu mersul trenurilor de marfă, pentru trenul de marfă nr. 68102.
Factorul cauzal a fost menținerea în cale, la locul producerii accidentului feroviar, a unui grup de traverse normale de lemn necorespunzătoare a căror stare tehnică nu mai putea asigura prinderea eficace a plăcilor metalice, condiție care a făcut ca, în regim dinamic, sub sarcina aplicată de roțile osiei conducătoare a vagonului nr. 89536950076-7, ecartamentul căii să crească foarte mult și să permită căderea de pe șina din partea stângă (firul interior al curbei) a roții situate pe partea stângă (în sensul de mers) de la această osie.
Cauza producerii incidentului feroviar a fost eroarea umană constând în luarea unor decizii incorecte privind manipularea unor componente ale instalației de frână având ca rezultat întreruperea alimentării cu aer a cilindrilor de frână, conducând la imposibilitatea frânării și la scăparea ramei automotor în linie curentă.
Cauza directă a fost eroarea umană, reprezentată de lipsa de atenție a mecanicului de locomotivă în activitatea de conducere a trenului, care nu observat indicațiile date de semnalele mobile pentru semnalizarea porțiunilor de linie slăbită, fapt ce a condus la depășirea vitezei maxime admisă de linie, impusă de restricția de viteză prevăzută în BAR, între km 493+600 și km 499+800.
Cauza directă a producerii incidentului feroviar a fost efectuarea eronată a parcursului de trecere pentru trenul de călători nr. 9000 pe firul II în loc de firul I spre stația CFR Jianca generată de eroarea umană produsă în activitatea personalului cu sarcini în manipularea instalației SCB din halta de mișcare Leu.
Accidentul este în curs de investigare de către AGIFER.
Cauza directă a producerii incidentului a fost eroarea umană apărută în cadrul procesului de conducere și deservire a locomotivei, manifestată prin neurmărirea cu atenție a vitezei de circulație a trenului și luarea cu întârziere a măsurilor de frânare, în condițiile de remorcare pe un profil de linie în pantă cu declivitatea cuprinsă între 10,15 ‰ și 10,48 ‰. C.7.2.
Cauza directă a fost o eroare umană produsă în activitatea de conducere a trenului de către mecanicul de locomotivă care nu a luat măsuri de frânare a trenului în vederea opririi acestuia înaintea semaforului de ieșire C al stației CFR Amaradia, care avea indicația „OPREȘTE fără a depăși semnalul!”, fapt ce a condus la depășirea acestuia.
Cauza directă a fost eroarea umană produsă în activitatea de conducere a trenului de către mecanicul de locomotivă care nu a adaptat viteza de circulație a trenului în abatere peste schimbătoarelor de cale nr.65, nr.55 şi nr. 43/49, cap X din stația CFR Craiova și nu a respectat strict viteza de circulație a trenului restricționată prin BAR-ul decadic.
Incidentul este în curs de investigare de către AGIFER.
Cauza directă a producerii incidentului a fost eroarea umană produsă în activitatea de conducere a circulației trenurilor de către IDM din PM Pajura care a efectuat parcurs și expediat trenul R7915 pe distanța PM Pajura - Mogoșoaia, care era deja ocupată cu trenul R7032.
Cauza directă a fost eroarea umană produsă în activitatea de conducere a automotorului de către mecanicul de locomotivă, care nu a luat măsuri de frânare adecvate în vederea opririi trenului înaintea semnalului luminos de ieșire X1 din HM Tunel care avea indicația „OPREȘTE fără a depăși semnalul! - o unitate luminoasă de culoare roșie spre tren”, fapt ce a condus la depășirea acestui semnal.
Factorul care a contribuit a fost lipsa de atenție a mecanicului de locomotivă în conducerea automotorului.
Accidentul este în curs de investigare de către AGIFER.
Incidentul este în curs de investigare de către AGIFER.
Accidentul este în curs de investigare de către AGIFER.
Având în vedere cauzele producerii acestor accidente/incidente feroviare așa cum rezultă din rapoartele de investigare încheiate de către Agenția de Investigare Feroviară Română - AGIFER, considerăm că luarea unor măsuri preventive de urgență ar putea contribui la evitarea producerii unor fapte similare.
Pentru prevenirea producerii unor fapte care pot să aibă ca şi cauză directă eroarea umană, o măsură preventivă în acest scop ar putea fi verificarea cunoștințelor personalului feroviar cu responsabilități în siguranța circulației feroviare.
Această activitate ar putea fi desfășurată de către o comise alcătuită dintr – un reprezentant ASFR, în calitate de preşedinte şi un reprezentant al operatorului economic menţionat la art. 1 lit. a), în calitate de membru, atestat în conformitate cu prevederile art. 15 din Regulamentul de Exploatare Tehnică Feroviară nr. 002, aprobat prin OMLPTL nr. 1186/2001, fără ca ASFR să perceapă tarife.
Conform prevederilor art. 8 „Norme naţionale în domeniul siguranţei”, alin. (1), lit. c) din OUG nr. 73/2019 privind siguranţa feroviară, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii poate adopta sau propune, după caz, noi norme naţionale, inclusiv ca măsură preventivă de urgență, în special după producerea unui accident sau a unui incident.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Documentaţia poate fi consultată:
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 04.04.2023:
□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos
□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;
□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00
Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)"
Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul Registru propuneri (mt.ro)
Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 04.04.2023
Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu
Documente conexe
Versiune îmbunătățită - publicat 30.03.2023
Prezentat în
Şedinţa |
Data |
![]() |
![]() |
![]() |