Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Astăzi, 10 februarie 2023, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: 

Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

Scurtă descriere

Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023 a avut în vedere funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească, și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al companiei.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2023 a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul/realizatul anului 2022 și bugetul previzionat pentru anii 2023, 2024 și 2025, respectând structura și conceptul unui buget multianual.

Prin proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi,  atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.

Veniturile totale în valoare de 9.520.983,80 mii lei au fost estimate în creștere în anul 2023 faţă de cele realizate/preliminate în anul  2022 cu 28,12 %,  creștere de la suma de 7.431.386,88 mii lei  (anul 2022)  la suma de 9.520.983,80 mii lei (anul 2023).

În structură, veniturile din exploatare în valoare de 9.511.783,80 mii lei, dețin o pondere 99,90%, iar veniturile financiare în valoare de 9.200 mii lei,  dețin o  pondere  de  0,10%  în veniturile totale.

Veniturile din exploatare în valoare de 9.511.783,80 mii lei, au fost estimate în creștere cu 28,46% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022, creștere de la suma de 7.404.707,94 mii lei (anul 2022) la suma de 9.511.783,80 mii lei  (anul 2023).

Cifra de afaceri în valoare de 1.843.791,28 mii lei, care reprezintă veniturile încasate din aplicarea anumitor tarife, specifice activității de transport pe drumurile naționale din România, a fost estimată îm anul 2023, în creştere cu 2,96 % faţă de cea preliminată/realizată în anul 2022.

În anul 2023, potrivit Legii bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, suma prevăru zută pentru activitatea de întreţinere, finanţată din transferuri curente de la bugetul de stat,  în este în valoare de 1.000.000 mii lei. Prevederea bugetară aferentă activității de întreținere  a a infrastructurii rutiere, cu finanţare din transferuri de la bugetul de stat, a fost diminuată u cu suma de 100.000 mii lei, care reprezintă reținerea  de 10%.

Astfel, comparativ cu necesarul minim de fonduri estimat pe anul 2023, în valoare

de 1.632.828 mii lei, prevederea bugetară pe anul 2023, acoperă necesarul de fonduri în în proporţie de aproximativ 55%.

În conformitate cu prevederile art. 32 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului  nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere - S.A., precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, veniturile proprii ale Companiei Naționale de Investiții Rutiere S.A. se constitue în procent de 15% din veniturile realizate din tariful de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România înregistrate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. lunar, în conformitate cu datele rezultate din conturile grupa 70 – cifra de afaceri netă.

În conformitate cu art. 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România și înființarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere - S.A., precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, sumele transferate de Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. către Compania Națională de Investiții Rutiere S.A. în baza art. 32 din O.U.G. nr.55/2016 (modificat conform Ordonanţei Guvernului nr. 16/2017 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi înfiinţarea Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere - S.A., precum şi modificarea şi completarea unor acte normative ), reprezintă atât venituri cât și cheltuieli pentru Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. în condițiile în care, Compania Națională de Investiții Rutiere S.A. va factura aceste sume către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A.

Aceste sume în valoare de 163.615,72 mii lei, (calculate prin eliminarea influenței în valoare de 51.159,36 mii lei, aferentă perioadei ianuarie - martie 2023, având în vedere faptul că în Registrul Contribuabililor inactivi sau reactivați, Compania Națională de Investiții Rutiere S.A. figurează ca inactivă, iar după o eventuală reactivare este necesară o perioadă de pregatire și desfășurare a concursurilor de ocupare a posturilor), pot funcționa ca sume nerepartizate pe alte tipuri de cheltuieli și care vor reprezenta cheltuiala de întreținere pentru Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. pe măsura neutilizării de către Compania Națională de Investiții Rutiere S.A. datorită lipsei de personal angajat.

În conformitate cu măsura Curţii de Conturi înscrisă în Decizia nr. III/12/24.05.2013, care impune "elaborarea unei proceduri contabile care să asigure atât înregistrarea cererilor de fonduri în evidenţa contabilă a companiei, cât şi recunoaşterea veniturilor şi cheltuielilor aferente investiţiilor finanţate din surse bugetare în contul de profit şi pierdere şi în bugetul de venituri şi cheltuieli al companiei.", au fost înscrise la venituri de exploatare sume din “vânzarea activelor şi alte operaţii de capital – active corporale” - “Venituri aferente investiţiilor finanţate din surse bugetare, la momentul scoaterii din evidenţa patrimonială”, iar la cheltuieli au fost înscrise “Cheltuieli aferente investiţiilor finanţate din surse bugetare, la momentul scoaterii din evidenţa patrimonială”, cu o valoare totală estimată de 6.579.669,99 mii lei față de realizările preliminate ale anului 2022 în valoare de 4.165.856,57 mii lei (+57,94%).

Veniturile financiare sunt programate în scădere cu 65,52% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022, respectiv în  valoare de 9.200 mii lei.

Cheltuielile totale în valoare de 9.512.583,83 mii lei,   au fost fundamentate în funcţie de activităţile  concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.

Cheltuielile totale în valoare de 9.512.583,83 mii lei, au fost dimensionate în functie de  nivelul veniturilor totale programate a se realiza în anul 2023, respectiv în creștere cu 28,23% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2022,  creștere de la suma de 7.418.278,98 mii lei (anul 2022) la suma de 9.512.583,83 mii lei (anul 2023).

În structura cheltuielilor totale în valoare de 9.512.583,83 mii lei, cheltuielile  din exploatare în valoare de 9.508.883,83 mii lei, dețin o pondere 99,96%, iar cheltuielile financiare ]n valoare de 3.700 mii lei,  dețin o  pondere  de 0,04%.

Cheltuielile de exploatare în anul 2022,  în valoare de 9.508.883,83 mii lei , vor înregistra o creștere  cu 28,24% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.

În totalul cheltuielilor din exploatare ]n valoare de 9.508.883,83 mii lei, cheltuielile cu bunuri și servicii dețin o pondere de 19,22%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate” deține o pondere de 0,08%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” deține o pondere de 9,23%  iar  indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” deține o pondere de 71,47%.

În structură, cheltuielile cu bunuri și servicii în valoare de 1.827.718,41 mii lei, au fost programate în anul 2023  în scădere cu 11,71%  față de cele preliminate/realizate în anul 2022.

 Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, în valoare de  7.217,68 mii lei, au fost estimate în creștere cu 23,60 în anul 2023 față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.

Având în vedere faptul că bugetul C.N.A.I.R. S.A. este parte componentă a bugetului al general consolidat, în actualul proiect de buget pe anul 2023, au fost înscrise cheltuieli e personal în valoare de 877.230,76 mii lei, respectându-se astfel, plafonul nominal obligatoiu riu pentru cheltuielile de personal stabilit în anexa nr.1/Plafoane nominale ale cheltuielilor e de personal pe anul 2023*) din Legea nr. 360/16.12.2022 pentru aprobarea plafoanelor r indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2023, respectiv 883,8 mil lei, indicatorul "Alte bugete componente ale bugetului general consolidat".

Cheltuielile cu personalul în valoare de 877.230,76 mii lei, au fost estimate în anul 2023  în creștere cu 21,16% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.

La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.63 din Legea nr.368/2022 - legea bugetului de stat pe anul 2023 și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023.

Cheltuielile de natură salarială,  în valoare de 842.277,01 mii lei, au fost estimate în creștere  cu 16,48% faţă de suma aprobată în bugetul rectificat al anului 2022 prin HG nr.1290/2022, respectiv  de la suma de  723.116,10 mii lei (anul 2022) la suma  842.277,01 mii lei (anul 2023).

Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 119.160,91 mii lei,  se datorează:

- creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, cu suma de 56.794,26 mii lei, în conformitate cu  art.63 alin.(1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022;

- creşterii câştigului mediu brut pe salariat datorat majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2023 şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia în valoare de 3,28 mii le, în conformitate cu prevederile art.63, alin.(1) lit.b) din Legea nr.368/2022- legea bugetului de stat pe anul 2023;

- creşterii cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creşteri salariale şi bonusuri în anul 2022, cu suma de 50.838,26 mii lei,  în conformitate cu art.63 alin.(1) lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022, după cum urmează:

  • 313 mii lei, reprezentand reîntregirea cheltuielilor de natură salarială, având la bază acordarea în anul 2022 a unor cresteri salariale si sporuri aferente acestora;
  • 525,26 mii lei reprezentand reîntregire majorare tichete de masă de la 20 lei la 30 lei;

- creşterii cheltuielilor de natură salarială determinate de acordarea, în anul 2023, a unor creşteri salariale şi bonusuri prevăzute prin acte normative, respectiv tichetele de vacanță,  cu suma de 639 mii lei, în conformitate cu art.63, alin.(1) lit.d) din din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022 și a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă.

- creşterea cheltuielilor de natură salarială cu suma de 11.525,11 mii lei,  determinată de creşterea numărului de personal în anul 2023 faţă de cel aprobat în anul precedent, ca urmare a diversificării/extinderii activităţii, cu un număr de 310 de salariați.  

Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în valoare de  2.619,26 mii lei,  au fost fundamentate  în conformitate cu prevederile  art. 37 alin.(2) și (3) din OUG. 109/2011, cu modicările și completările ulterioare, dupa cum urmează:

  1. pentru directorat - valoarea este de 1.222,62 mii lei;
  2. pentru consiliul de administraţie – valoarea este 1.396,64 mii lei.

Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este  provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni, urmând ca în cursul anului 2023, sa fie finalizată procedura de selectie, conform prevederilor OUG nr.109/2011, cu modificarile și completările ulterioare .

Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate  în anul 2022,  în sumă de 697.198,09 mii lei,  nu depășeste valoarea cheltuielilor de natură salarială aprobată prin  bugetul de venituri și cheltuieli rectificat al anului 2022, prin HG nr.1290/2022, în valoare de 842.277,01 mii lei.

Indicatorul “Alte cheltuieli de exploatare”  în valoare de 6.796.716,98 mii lei, a fost estimat în creștere cu 47,28% în anul 2023 față de cel preliminat/realizat în anul 2022.

Cheltuielile financiare în valoare de 3.700 mii lei, au fost estimate în anul 2023, în creștere cu 2,14% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022.

Rezultatul brut (profit) în valoare de 8.399,97 mii lei, a fost  estimat pentru anul 2023, în scădere cu 35,91% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2022.

Repartizarea profitului net al companiei societății în valoare de 8.088,52 mii lei, a fost efectuată în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 64/2001, cu modificările și completările ulterioare.

Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2023, în valoare de 10.629.655,96 mii lei,au fost estimate în creștere cu suma de 1.348.300,39 mii lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022,  și vor fi asigurate din:

  • - surse proprii, în valoare de 152.815,27 mii lei, compuse din:
  • -  amortizare, în valoare de  036,26 mii lei;
  • -  sume repartizate din profitul anului 2022, în valoare de 779,01 mii lei;
  • - alocatii de la buget în valoare de 241.639 mii lei
  • - surse pentru proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile (FEN) post aderare, în valoare de 1.317.245 mii lei
  • - surse pentru proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferent cadrului financiar 2014 – 2020, în valoare de 5.808.386 mii lei
  • - surse de finantare a investitiilor din sumele aferente componentei de imprumut a PNRR, în valoare de 970.000 mii lei
  • - surse pentru acoperirea cheltuielilor aferente programelor cu finantare rambursabilă, respectiv pentru rambursări de credite, în valoare de 76.099 mii lei.
  • - surse pentru acoperirea cheltuielilor aferente programelor cu finantare rambursabilă, respectiv pentru rambursări de dobanzi aferente datoriei publice externe, în valoare de 7.386 mii lei.
  • Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2023, în valoare de 10.022.009,74 mii lei, au fost estimate  în creștere cu suma de  463.403,81 mii lei față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2022.

Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, au următoarele valori:

-  productivitatea muncii, în unități valorice pe total personal mediu,  recalculată conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 - legea nr.368/2022,  în valoare de 1.340,44 mii lei/persoană,  a fost estimată în creștere  cu 21,25% față de cea preliminată/realizată  în anul 2022;

-  câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022,  în valoare de 8.999,07 mii lei/salariat, a fost estimat în creștere  cu 8,55% față de cel preliminat/realizat  în anul 2022;

-  numărul de personal prognozat la finele anului 2023 de 7.867 salariați, a fost estimat în creștere cu 310 salariați față de cel  aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat  pe anul 2022 prin  HG nr. 1290/2022;

 -  numărul mediu de salariaţi de 7.096 salariați, a fost estimat în creștere cu 251 salariați față de cel  aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 prin  HG nr. 1290/2022;

- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale în valoare de 999,12 mii lei, au fost estimate în creștere cu 0,09% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2022;

- plăţile restante – compania nu  a estimat  plăţi restante la data de 31.12.2023;

-  creanțele restante, în valoare de 1.060.609,82 mii lei, au fost estimate în scădere cu 0,80% față de  cele preliminate/realizate  la data de 31.12.2022;

- indicele de creştere al cheltuielilor de 28,23%  este mai mare decȃt indicele de creştere al veniturilor de 28,12%;

- -  rezultatul brut (profitul ) în valoare de 8.399,97 mii lei, a fost estimat în scădere cu 35,92% fata de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2022.

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.

Membrii Consiliului de Administrație al  Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. sunt de acord cu fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, conform  Hotărârii  nr. 1/17.01.2023 și stabilit de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr.2 din 25.01.2023.

În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 a fost supus consultării Sindicatului Drumarilor “Elie Radu”.

Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 89/53377/11.01.2023 și înregistrată sub nr.1001218-2023

 

Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:

 

 

Documentaţia poate fi consultată: 

  • pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în cadrul anunțului referitor la inițierea procedurii de consultare publică cu privire la prezentul proiect de act normativ
  • în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
  • proiectul de act normativ se poate obţine în copie, pe bază de cerere depusă la Registratura Ministerului Transporturilor – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus procedurii de transparenţă decizională se pot depune, prin una din următoarele modalități, până la data de 21.02.2023:

□ prin formularul online E-consultare disponibil mai jos

□ ca mesaj în format electronic pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

□ prin poştă, pe adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti;

□ prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

□ la sediul Ministerului Transporturilor și infrastructurii, la Registratura - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G, în cadrul programului de lucru Luni-Joi - 08.00 - 16.30; Vineri - 08.00-14.00

Materialele transmise vor purta menţiunea "Propuneri privind . . . . . . . . . . (denumirea proiectului de act normativ)" 

Propunerile, sugestiile, opiniile cu valoare de recomandare vor fi publicate pe pagina de internet a instituţiei, la linkul  Registru propuneri (mt.ro)

 

Nepreluarea recomandărilor formulate şi înaintate în scris va fi justificată în scris. 

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Pentru cei interesaţi există şi posibilitatea organizării unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 21.02.2023

Pentru informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie la următoarele date de contact: telefon: 0751.192.431, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. persoană de contact: Adrian Olteanu

 

Documente conexe

Prezentat în

Şedinţa

Data

   
E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!