Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Data publicării: 24.02.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 07.03.2022

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

Fundamentarea proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, a avut în vedere, funcțiile pe care acest instrument trebuie să le îndeplinească și anume: funcția de previziune, funcția de control a execuției financiare și funcția de asigurare a echilibrului financiar al societății.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul/realizatul anului 2021 și bugetul previzionat pentru anii 2022, 2023 și 2024, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Prin Proiectul Bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul companiei spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale au fost estimate în creștere în anul 2022 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2021 cu 12,06 %, respectiv cu suma de 13.343,40 mii lei, de la 110.656,60 mii lei (anul 2021) la 124.000 mii lei (anul 2022).
Creșterea veniturilor totale cu 12,06%, este influențată preponderent de creșterea veniturilor prognozate din serviciile prestate cu 21,56%.
În structură, veniturile din exploatare dețin o pondere 98,77% iar veniturile financiare dețin o pondere de 1,23% în veniturile totale.
Veniturile din exploatare, au fost estimate în creștere cu 12,04% față de cele realizate la data de 31.12.2021, respectiv de la 109.314,12 mii lei (anul 2021) la 122.480 mii lei (anul 2022).
Cifra de afaceri, care reprezintă veniturile din prestări servicii, a fost estimată cu o creştere de aprox. 21,56% faţă de cea preliminată/realizată în anul 2021.
Veniturile din serviciile prestate, estimate în creştere cu 21,56 % faţă de cele preliminate/realizate în anul 2021, respectiv în sumă de 61.440 mii lei, vor fi realizate pe baza creșterii veniturilor din tarife pentru pilotaj și tranzitarea canalului Sulina precum și din veniturile din contractele de prestări servicii.
Indicatorul „alte venituri de exploatare din subvenții pentru investiții” a fost estimat în creștere cu suma de 6.388,42 mii lei, respectiv cu 45,92%.
Investițiile din fonduri de la bugetul statului și din fonduri nerambursabile, care au fost recepționate în ultimul trimestru al anului 2021 și care urmează a fi recepționate și în anul 2022, se vor înregistra în anul 2022, în corelație cu sumele aferente indicatorului „cheltuieli cu amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale”.
Veniturile financiare, reprezentând diferențe favorabile de curs valutar estimate a fi realizate în anul 2022, au fost majorate cu 13,22%, respectiv cu suma de 1.520 mii lei.
Cheltuielile totale, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.
Cheltuielile totale, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2022, fiind estimate la valoarea de 124.060 mii lei, mai mari cu 12,11% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2021.
În structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare dețin o pondere 99,36% iar cheltuielile financiare dețin o pondere de 0,64%.
Cheltuielile de exploatare, înregistrează o creștere cu 11,94% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 123.260 mii lei.
În totalul cheltuielilor din exploatare, cheltuielile cu bunuri și Servicii, dețin o pondere de 23,28%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” deține o pondere de 0,88%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” deține o pondere de 50,304% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” deține o pondere de 25,52%.
În structură, cheltuielile cu bunuri și Servicii, au fost programate în anul 2022, în creștere cu 2,98% față de cele preliminate/realizate în anul 2021, respectiv de la 27.868,24 mii lei (anul 2021) la 28.700 mii lei (anul 2022).
Creșteri semnificative în cadrul cheltuielilor cu bunuri și servicii în anul 2022, vor înregistra cheltuielile cu stocurile, care au fost majorate cu 56,05%, respectiv de la 6.151,98 mii lei (anul 2021) la 9.600 mii lei (anul 2022) în principal din cauza:
-creșterii valorii alocate în anul 2022, pentru combustibil cu suma de 1.835,40 mii lei (65,79%), având în vedere majorările de 151,92% a prețurilor la această categorie de cheltuieli și a consumului suplimentar pentru navele noi, care au intrat în gestiunea Regiei în anul 2021 (2 buc), a navelor noi care vor intra în gestiunea Regiei în anul 2022 (2 drage fluviale), în cadrul obiectivului de investiții: “ Drage fluviale autopropulsate cu magazie proprie pentru transportul materialului dragat” și a navei de semnalizare achiziționată în anul 2019, în cadrul proiectului: „FAIRway Danube”, pentru care în perioada cuprinsă între anii 2019 – 2021, au fost asigurate resurse financiare din bugetul proiectului însă, începând cu anul 2022, funcționarea acesteia trece în sarcina Regiei.
- majorării valorii alocate la indicatorul „cheltuieli cu energia şi apa” cu 56,73%, respectiv cu suma de 732,97 mii lei, comparativ cu valoarea realizată în anul 2021, datorită majorării prețurilor pentru această categorie de cheltuieli la energie electrică și gaze naturale.
Cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate, la acest indicator este prevăzută o majorare de 33,36%, respectiv cu suma de 275,18 mii lei, ca urmare a recepționării în a doua jumătate a anului 2021, a unor obiective de investiții: nave tehnice, sediu nou, atelier la Secția Căi Navigabile Giurgiu, pentru care se va plăti impozit.
Cheltuielile cu personalul, au fost estimate în anul 2022, în creștere cu 7,86%, respectiv de la 57.859,95 mii lei (anul 2021) la 62.000 mii lei (anul 2022).
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.48 din Legea nr.317/2021 pentru aprobarea Bugetului de Stat pe anul 2022, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 59.026,35 mii lei, au fost estimate în creștere cu 6,92%, faţă de suma aprobată în bugetul anului 2021 prin HG nr.1303/2021, respectiv de la 55.368 mii lei (anul 2021) la 59.026,35 mii lei (anul 2022).
Majorarea estimată la indicatorul „cheltuieli de natură salarială ” cu suma de 3.820,93
mii lei (6,92%), este fundamentată în conformitate cu prevederile art. 48, alin (1) din Legea Bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021:
-majorare cu suma de 3.598,92 mii lei, reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură
salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022, conform art.48, alin.(1) lit a) din Legea 317/2021 - legea bugetului de stat pe anul 2022;
- majorare cu suma de 35,01 mii lei, reprezentând creșteri ale câștigului mediu brut pe
salariat, datorate majorării salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și alte cheltuieli de natură salarială, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1071/2021 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, conform art.48, alin.(1) lit.b) din Legea 317/2021 - legea bugetului de stat pe anul 2022;
-majorare cu suma de 187 mii lei, reprezentând creșteri ale valorii voucherelor de vacanță, datorate majorării salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, având în vedere prevederile art. 1, alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță, conform art.48, alin.(1) lit d) din Legea 317/2021-legea bugetului de stat pe anul 2022.
În fundamentarea cheltuielilor de natură salarială pe anul 2022, s-a luat în calcul și s-a respectat art. 48, alin (1) lit a), lit.b) și lit.d) coroborat cu alin (3) din Legea nr.317/2021 – legea bugetului de stat pe anul 2022.
Câștigul mediu brut lunar/salariat, estimat în anul 2022, calculat în conformitate cu prevederile Legii bugetului de stat numărul 317/2021- legea bugetului de stat pe anul 2022 și a Ordonanței Guvernului nr.26/2013, reprezintă 97,53% din câștigul mediu brut lunar preliminat/ realizat/salariat în anul 2021 iar productivitatea muncii va crește în anul 2022 cu 23,39% față de cea preliminată/realizată la data de 31.12.2021.
Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2021, în sumă de 55.205,43 mii lei, se situează sub nivelul celei aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2021, prin HG nr.1303/2021, în valoare de 55.368 mii lei.
Cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, în valoare de 725,44 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art.8 alin.(3) și (4) din OUG nr. 109/2011 cu modicările și completările ulterioare. Nu a fost prevazută componenta variabilă a remunerației pentru directorat și membrii Consiliului de Administrație.
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni
Indicatorul “Alte cheltuieli de exploatare”, au fost estimat în creștere, în anul 2022 cu 31,43% faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2021.
Indicatorul „cheltuieli cu activele imobilizate” a fost majorat cu suma de 157,20 mii, ca urmare a estimărilor în sumă de 100 mii lei, pentru valoarea neamortizată a mijloacelor de semnalizare pierdute, ca urmare a condițiilor meteorologice și hidrologice (ape la cote ridicate, viituri, furtuni, gheață, etc.) sau a evenimentelor navale (acroșarea mijloacelor de semnalizare plutitoare de nave aflate în trecere).
La această valoare, a fost adăugată diferența dintre valoarea estimată a fi înregistrată în contul 658.3 „Cheltuieli privind activele cedate și alte operațiuni de capital” și valoarea estimată a fi înregistrată în contul 758.3 „Venituri din operații de capital” în sumă de 60 mii lei, care, în conformitate cu Dispoziția obligatorie emisă de Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Galați, reprezintă cheltuială de investiții, care nu trebuie acoperită din subvenția aferentă cifrei de afaceri. Astfel, în scopul de a evidenția această diferență în suma de 60 mii lei la “Rezultatul brut” a fost suplimentată valoarea estimată a pierderilor de imobilizări, cu suma de 60 mii lei.
În structura categoriei “ alte cheltuieli de exploatare” previzionată pentru anul 2022, ponderea principală o deţin cheltuielile cu amortizarea, care reprezintă 88,80%.
Cheltuielile cu amortizarea imobilizărilor corporale și necorporale, au fost majorate cu 32,96%, respectiv cu suma de 6.924,79 mi lei, având în vedere investițiile finalizate din alocațiile de la bugetul statului și din fonduri nerambursabile, derulate de Regie, și recepționate în ultimul trimestru al anului 2021 și de asemenea, și cele care vor fi recepționate în anul 2022.
Această majorare la indicatorul „cheltuieli cu amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale” este în corelație cu majorarea sumei estimată la veniturile din subvenții pentru investiții, care a fost majorată cu suma de 6.388,42 mii lei.
Cheluielile financiare, care reprezintă 0,64% în totalul cheltuielilor, au fost programate în creștere cu 47,28% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 800 mii lei.
Rezultatul brut (pierdere) a fost estimat pentru anul 2022 în valoare de 60 mii lei și reprezintă valoarea estimată a pierderilor de imobilizări cu suma de 60 mii lei.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2022, în valoare de 94.826 mii lei, au fost estimate în scădere cu 4,03%, respectiv de la 98.807,57 mii lei (anul 2021) la 94.826 mii lei (anul 2022) și vor fi asigurate din:
- -surse proprii (constituite din amortizare), în valoare de 13.640 mii lei;
- -alocații bugetare pentru investiții, în valoare de 27.391 mii lei;
- -alte surse, în valoare de 53.795 mii lei, respectiv fonduri externe nerambursabile , în valoare de 44.550 mii lei, care vor fi derulate prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și alte surse (CEH), în valoare de 9.245 mii lei, care vor fi derulate prin Ministerul Dezvoltării Regionale.
- Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2022, în valoare de 94.826 mii lei, au fost estimate în scădere cu 4,03%, respectiv de la 98.807,57 mii lei (anul 2021) la 94.826 mii lei (anul 2022).
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, au următoarele valori:
- productivitatea muncii crește cu 23,39%, respectiv de la 92,64 mii lei/persoană la 114,32 mii lei/ persoană;
- numărul de personal, programat la finele anului 2022, de 748 salariați, va rămâne același cu numărul de personal aprobat, în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021 prin HG nr. 1303/2021;
- numărul mediu de salariaţi de 725 salariați , va rămâne același cu numărul de personal aprobat, în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021 prin HG nr. 1303/2021;
- câștigul mediu lunar pe salariat, determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat în anul 2022, reprezintă 97,53% din caștigul mediu pe salariat preliminat/realizat la nivelul anului 2021, respectiv în valoare de 6.252 lei/persoană;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale, vor ȋnregistra o creștere cu 0,05% față de cheltuiala preliminată/realizată în anul 2021;
- creanţele restante ale anului 2022, au fost estimate în scădere cu 0,33% față de valoarea preliminată/realizată a anului 2021;
- plăţile restante, regia și-a propus să nu înregistreze plăți restante la data de 31.12.2022;
- în anul 2022, indicele de creştere a veniturilor totale este de 12,06% iar indicele de creștere al cheltuielilor totale este de 12,11%;
- pentru anul 2022, se estimează un rezultat brut negativ (pierdere) în valoare de 60 mii lei.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos” Galaţi, a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos” Galaţi a fost aprobat de către membrii Consiliului de Administrație în ședința din data de 07.02.2022.
În conformitate cu art.6 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, a fost supus consultării Uniunii Sindicatelor din Administrația Fluvială a Dunării de Jos .
Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 308/27.01.2022 și înregistrată sub nr.1002474/28.01.2022.

 

 

Documente supuse consultării
Instrument de motivare

Text proiect

Anexa

 

Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului

 

Coordonate de contact

 

Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:

  • Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti

  • Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G

  • Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

  • Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 

  • Prin formularul E-consultare

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Propuneri primite

 

Propuneri primite de la

Data receptiei

   
   

 

 

Documente conexe

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

 

E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!