Data publicării: 03.09.2021
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 14.09.2021
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
La data de 28.07.2021, orele 23:20, s-a produs un accident feroviar pe raza de activitate a Sucursalei Regionala CF Constanța, secția de circulație București - Constanța (linie dublă electrificată), în stația CFR Fetești, capătul X, linia II directa firului I, prin ajungerea din urmă și tamponarea trenului de marfă nr.50790-1 (aparținând operatorului de transport feroviar SC EXPRESS Forwarding SRL), de către trenul de marfă nr. 60514-1 (aparținând operatorului de transport feroviar SC TIM RAIL CARGO SRL).
Urmare a producerii acestui accident feroviar, respectiv în urma tamponării, 4 vagoane din compunerea primului tren de marfă au deraiat, iar din cel de-al doilea tren au deraiat 14 vagoane şi locomotiva s-a răsturnat, au existat pagube materiale însemnate la materialul rulant şi la infrastructura feroviară administrată de Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” – SA.
Din cauza acestui accident feroviar traficul feroviar pe raza stației CFR Fetești, atât spre Bărăganu, cât și spre Movila, a fost blocat, aducând pagube indirecte asupra circulaţiei trenurilor de călători şi de marfă pe secţia de circulaţie Bucureşti – Constanţa.
Primele cauze stabilite iniţial au constat în depăşirea semnalului de intrare în staţia CFR Feteşti care avea indicaţia de OPRIRE, trenul în circulaţie intrând pe o linie ocupată cu alt tren de marfă.
Urmare a verificărilor preliminare, efectuate de către comisia de investigare, constituită în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile, s-au constatat următoarele:
Reglementările specifice actuale pentru domeniul feroviar cuprind prevederi asupra interdicţiei de a se executa anumite operaţiuni la instalaţiile de siguranţă şi de vigilenţă de pe locomotivă, de a se depăşi serviciul maxim admis pe locomotivă şi de a exercita serviciul sub influenţa consumului de băuturi alcoolice sau a substanţelor halucinogene.
Aceste reglementări specifice nu cuprind însă şi sancţiuni dacă nu sunt respectate aceste interdicţii sau nerespectări ale acestor prevederi.
Din analiza rapoartelor de investigare a accidentelor şi incidentelor feroviare produse în perioada 1998 – 2020 s-a constatat faptul că o serie de astfel de evenimente feroviare au avut drept cauză aceleaşi tipuri de abateri.
Exemple de evenimente feroviare produse urmare consumului de alcool, scoaterii nejustificate din funcţie a instalaţiilor de siguranţă şi vigilenţă sau a instalaţiei de control automat al vitezei trenului ori efectuării unor parcursuri eronate:
- incidentul feroviar produs la data de 16.09.2020, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate București, în stația București Sud, prin depășirea semaforului de intrare F1/2 de către trenul L 59503 (locomotivă izolată DHC 873, aparținând operatorului de transport feroviar SC Express – Forwarding SRL) – „locomotiva circula cu INDUSI şi DSV scoase din funcţiune”;
- accidentul feroviar produs în data de 17.02.2020, în jurul orei ora 02:30, pe Sucursala Regională CF Craiova, secția de circulație Roșiori Nord-Caracal (linie dublă electrificată), firul II de circulație, între halta de mișcare Fărcașele și stația CFR Drăgănești Olt, prin deraierea a 13 vagoane din compunerea trenului nr.34372, aparţinând operatorului de transport feroviar Constantin Grup – „mecanicul […] după producerea accidentului a repus în funcțiune din punct de vedere pneumatic instalația INDUSI dar nu a putut motiva această acțiune a sa; […] a utilizat mai multe foi de parcurs la acest tren pentru a da impresia că este respectată durata serviciului maxim admis pe locomotivă.” - În urma producerii acestui accident feroviar au fost închise ambele fire de circulație, astfel: - firul I, până în data de 20.02.2020, ora 22:27 (3 zile); - firul II, până în data de 09.03.2020, ora 17:08;
- accidentul feroviar grav produs la data de 18.12.2019, ora 15:35, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF București, în stația CFR Ploiești Triaj, în zona schimbătorilor de cale nr.62-76/84, în circulația trenului de marfă nr. 30558-1 (aparținând operatorului de transport feroviar DEUTSCHE BAHN CARGO ROMANIA SRL) și a trenului de călători nr. 5008 (aparținând operatorului de transport feroviar SNTFC „CFR Călători” SA), prin tamponarea frontală a locomotivelor de remorcare ale trenurilor – „Raportarea neconformă a garării trenului de marfă de către IDM exterior cap X, fapt care a indus IDM dispozitor ideea că trenul a oprit.”;
- incidentul feroviar produs la data de 16.04.2019 în staţia CFR Milova prin depăşirea de către trenul de marfă nr.70940-1 a semnalului luminos de ieşire X III – „după producerea frânării de urgenţă dar mecanicul de locomotivă a acţionat butonul “Rearmare” al instalaţiei de control punctual a vitezei INDUSI în acelaşi timp realimentând conducta generală a trenului, a manipulat controlerul pe poziţiile de tracţiune, după care trenul s-a pus în mişcare”;
- incidentul feroviar produs la data de 04.01.2019 în staţia CFR Vlăduleni prin depăşirea mărcii de siguranţă şi talonarea macazului schimbătorului de cale nr.4 de către trenul de marfă nr.51703 – „Depăşirea serviciului maxim admis pe locomotivă, efectuat de personalul care conduce şi/sau deserveste locomotive în sistem echipă completă cu 3 ore şi 45 minute”, „locomotiva a circulat cu instalaţia INDUSI izolată”;
- accidentul feroviar grav produs la data de 12.08.2018, ora 08:17, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Craiova, secția de circulație Caracal-Craiova, pe linia curentă firul I dintre haltele de mișcare Malu Mare - Banu Mărăcine, pe viaductul Cârcea aflat la km 200+306, în circulația trenului de marfă nr.80315 (aparținând operatorului de transport feroviar de marfă SC GRUP FEROVIAR ROMÂN SA), prin deraierea locomotivei de remorcare seria BB 25200 nr.208 și a primelor 10 vagoane din compunerea trenului, având drept consecințe căderea tablierului metalic al primei deschideri a viaductului și a 7 vagoane (vagoanele 2 ÷ 8 de la locomotivă) – „În urma investigației desfășurate comisia de investigare a stabilit că accidentul feroviar grav s-a produs ca urmare a unor erori umane generate de starea fizică a personalului de locomotivă care era afectată de consumul de băuturi alcoolice și oboseala acumulată ca urmare a depășirii duratei serviciului continuu maxim admis pe locomotivă precum și străpungerea barierei tehnice reprezentată de instalația de control automat a vitezei trenului (INDUSI).” - circulația feroviară, pe firul II de circulație între haltele de mișcare Malu Mare - Banu Mărăcine a fost închisă până la data de 04.09.2018 (23 zile), firul I fiind închis şi în prezent.
Se constată că, în situaţia cumulului de factori – instalaţii de siguranţă dezactivate, depăşirea serviciului maxim admis, consum de alcool – evenimentele se înscriu în categoria accidentelor grave, provocând pagube materiale însemnate şi întreruperea traficului feroviar pe perioade mari de timp.
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului
Coordonate de contact
Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:
Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia Comunicare, Relaţia cu Sindicatele, Patronatele si Organizaţiile Neguvernamentale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti
Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G
Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ
Propuneri primite
Propuneri primite de la |
Data receptiei |
Documente conexe
Prezentat în
Şedinţa
|
Data |
|