Data publicării: 19.08.2020
Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 31.08.2020
Grup ţintă
Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.
Scurta descriere a reglementării:
Lucrările efectuate în cadrul reviziilor și reparațiilor planificate trebuie să asigure vehiculelor feroviare de transport public cu metroul potențialul tehnic necesar desfășurării serviciului de transport în condiții de siguranță a circulației, confort și securitate a călătorilor, între două revizii sau reparații planificate consecutive și pe toată durata de funcționare a acestora.
Întreținerea în exploatare a ramelor electrice de metrou se efectuează în conformitate cu prevederile Normativului feroviar “Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii și reparații planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurși pentru efectuarea reviziilor și reparațiilor planificate”, aprobat prin Ordinul Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr.315/04.05.2011, cu modificările și completările ulterioare. Acest normativ este obligatoriu și se aplică S.C. Metrorex S.A. în cazul întocmirii planurilor de revizii și reparații planificate ale vehiculelor feroviare și de metrou.
La începutul anului 2020, odată cu intrarea în vigoare a noului contract de mentenanță, furnizorul de mentenanță Alstom Transport a trimis comenzi către furnizori în vederea asigurării pieselor de schimb necesare efectuării tuturor reviziilor prevăzute pentru anul 2020. Confirmările primite din partea furnizorilor la începutul anului 2020 indicau că termenele de livrare permiteau efectuarea tuturor reviziilor la termenele scadente estimate pentru acest an.
Din cauza pandemiei COVID-19, furnizorii de componente au început să notifice, începând cu a doua jumătate a lunii februarie 2020, faptul că forța majoră face improbabilă respectarea graficelor de execuție asumate pentru acest an. Faptul că unii subfurnizori de piese de schimb întâmpină dificultăți la livrare rezultate din închiderea unor capacități de producție pentru a limita riscul de răspândire a coronavirusului COVID-19 și evoluția crizei globale de sănătate, prin măsurile de prevenire, a perturbat și continuă să perturbe activitatea subfurnizorilor de piese de schimb a căror producție se bazează pe componente din zonele afectate de coronavirus COVID-19.
În cazul particular al rulmenților de osie, Alstom Transport a comandat furnizorului de origine, firma SKF, și un număr de seturi de rulmenți noi, echivalentul a 3 trenuri, în vederea asigurării unui stoc tampon, care să permită efectuarea reviziilor înainte de returul rulmenților reparați și astfel, să fie redus timpul de imobilizare al trenurilor.
Furnizorul SKF a informat în luna iulie 2020 că livrarea a 48 seturi de rulmenți noi (echivalentul pentru un tren), confirmată pentru luna august, a fost decalată spre sfârșitul lunii octombrie 2020. De altfel, toate termenele de livrare ale SKF (incluzând aici și reparațiile generale ale rulmenților) au fost decalate după sfârșitul lunii octombrie 2020, motivația SKF fiind că subfurnizorul acestora pentru componente de etanșare necesare la fabricația/repararea acestui tip de rulment este in imposibilitatea de a efectua livrări până cel puțin la sfârșitul lunii septembrie 2020.
Furnizorul de mentenanță a căutat soluții în cadrul grupului Alstom Transport, precum și împreună cu furnizorul SKF, referitor la posibilitatea aprovizionării acestui tip de rulment de la alte proiecte, însă nu a putut fi identificată o soluție alternativă din cauza specificității reperului în cauză. În această situație, a fost solicitat subfurnizorului SKF un punct de vedere cu privire la posibilitatea acordării unei toleranțe suplimentare față de limita 600.000km +5% impusă prin Planul de mentenanță CAF. Prin răspunsul trimis, SKF menționează că acest tip de rulment poate fi utilizat până la 1.200.000 km, însă, ca orice interval superior limitei din Planul de mentenanță CAF, acesta trebuie să fie validat de fabricantul trenului. În același context, SKF precizează că la niciunul dintre cei 96 rulmenți demontați de pe primele două trenuri BM3 (CAF) intrate la revizia de 600.000km, rulmenți la care s-a efectuat revizia generală până în prezent, „nu au fost identificate urme de deteriorare (oboseală material, coroziune, etc.)”, ceea ce indică faptul că depășirea cu câteva procente a limitei de kilometri impusă pentru revizia de 600.000km „nu prezintă un risc major de exploatare”.
În cadrul Normativului feroviar de la care se solicită derogare se prevede în Tabelul 3.1, poziția D, litera c) – “Reviziile ramelor electrice de metrou tip BM3 (CAF) efectuate la norma de timp și la norma de kilometri parcurși”, efectuarea reviziei la 600.000 km, la un interval maxim de 630.000 km (+5% din intervalul definit).
Primele 16 trenuri tip BM3 (CAF) puse în exploatare în anul 2014 s-au apropiat ca valoare a numărului de kilometri parcurși de intervalul maxim de efectuare a primei revizii la 600.000 km (patru trenuri BM3 (CAF) au efectuat deja acest tip de revizie), astfel că în prezent, patru trenuri dintre acestea sunt scadente la acest tip de revizie, celelalte trenuri tip BM3 scadente urmând la intervale foarte mici de timp.
Luând în considerare cele menționate mai sus, între luna august și luna noiembrie 2020 nu există condițiile efectuării complete a reviziilor la 600.000 km la trenurile tip BM3 (CAF) - referindu-ne aici la operațiile de mentenanță la boghiu care implică ridicarea caroseriei – din cauza imposibilității aprovizionării componentelor critice de schimb, dată fiind specificitatea tipo-dimensiunilor și caracteristicilor tehnice ale acestora, furnizorii feroviari neexistând pe piața românească, iar pentru cei din alte state membre UE fiind condiționată furnizarea acestora de obținerea unor agremente tehnice de utilizare, acest proces fiind de lungă durată. Mai mult, trenurile tip BM3 (CAF) ce vor urma să fie scadente la revizia la 600.000 km după luna octombrie 2020 nu vor putea efectua această revizie, acestea urmând după celelalte trenuri scadente deja începând cu iulie 2020. Efectuarea unei revizii la 600.000 km durează cca. 3 săptămâni - 1 lună.
Pentru rezolvarea situației expuse mai sus, propunem acordarea unei derogări de la normele pentru efectuarea reviziilor și reparațiilor planificate a ramelor electrice de metrou tip BM3 (CAF) efectuate la norma de kilometri parcurși din Tabelul 3.1, poziția D, litera c) – „Reviziile ramelor electrice de metrou tip BM3 (CAF) efectuate la norma de timp și la norma de kilometri parcurși”, prin majorarea parcursului limită la care trebuie finalizată revizia la 600.000 km (Nr.crt.6), de la valoarea existentă de 600.000km +5% (respectiv 630.000 km), până la valoarea 600.000 km +15% (respectiv 690.000 km), numai pentru prima revizie la 600.000 km. Prezenta propunere de derogare va fi aplicabilă doar ramelor a căror scadență la acest tip de revizie este până 31 decembrie 2020.
În vederea menținerii în continuare a unui nivel ridicat de siguranță a circulației și a calității serviciilor de transport călători în condițiile majorării normei de kilometri pentru prima revizie la 600.000 km, la parcul de trenuri tip BM3 (fabricație CAF) se va aplica un proces tehnologic de revizie adaptat situației create, stabilit și aprobat de conducerile METROREX S.A. și a operatorului economic furnizor de mentenanță.
La datele scadente reviziei la 600.000 km, se va efectua o revizie tehnică intermediară la 600.000 km pe baza unei specificații tehnice avizată de Autoritatea Feroviară Română.
În cadrul acestei revizii tehnice intermediare la 600.000 km, toate procesele subsecvente reviziei la 600.000 kilometri (respectiv 30.000 km, 60.000 km, 150.000 km, 300.000 km), se execută integral, conform procesului tehnologic al fiecărei operații indicat de fabricant. Ansamblurile la care piesele de schimb au decalări/întârzieri la livrare vor fi revizuite complet ulterior dar, obligatoriu, înainte de atingerea distanței parcurse 600.000 km +15%.
Procesul de mentenanță, adoptat pentru fiecare subansamblu, este definit în specificația tehnică pentru revizia tehnică intermediară la 600.000 km și va cuprinde în principal procesele tehnologice, în care vor fi incluse examinarea ansamblurilor, verificarea funcțională, înlocuirea la constatare, dar și activități suplimentare față de activitățile de mentenanță, inclusiv monitorizarea funcționării componentelor cu rol important în siguranța circulației. Prin procesul de mentenanță adoptat, inclusiv operațiunile suplimentare introduse, aplicarea derogării de la Normativul feroviar nu afectează exploatarea trenurilor, menținând în continuare un grad ridicat de siguranță a circulației acestora, precum și de asigurare a calității serviciilor.
Documente supuse consultării
Instrument de motivare
Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la ministerul Transporturilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.
Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului
Coordonate de contact
Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:
Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor – Direcţia Comunicare, Relaţia cu Sindicatele, Patronatele si Organizaţiile Neguvernamentale – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti
Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G
Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29
Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
Propuneri primite
Propuneri primite de la |
Data receptiei |
Documente conexe
Prezentat în
Şedinţa
|
Data |
|