Bine ati venit la MTI   Click to listen highlighted text! Bine ati venit la MTI

Data publicării: 24.02.2022

Data limită pentru primirea de propuneri/observaţii: 07.03.2022

 

Grup ţintă

Toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 

Scurta descriere a reglementării:

Fundamentarea structurii veniturilor şi cheltuielilor pentru anul 2022, se bazează pe situația economico-financiară precară, începută în luna martie 2020, odată cu declanșarea pandemiei de Covid – 19, prin scăderea traficului de pasageri, care a determinat scăderea dramatică a veniturilor din exploatare iar costurile de exploatare, nu au înregistrat reduceri proporționale cu scăderea traficului, deoarece structural, aeroporturile au o pondere foarte mare a costurilor fixe și semi-fixe, care nu se pot ajusta atât de rapid odată cu reducerea volumului de activitate.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2022, a fost conceput ca un element de legătură între preliminatul/realizatul anului 2021 și bugetul previzionat pentru anii 2022, 2023 și 2024, respectând structura și conceptul unui buget multianual.
Prin proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, ca instrument de management financiar, compania îşi propune asigurarea resurselor financiare necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor către terţi, atât din punct de vedere dimensional, pe total venituri şi cheltuieli, cât şi structural, pe fiecare categorie de venituri şi cheltuieli şi pe fiecare verigă organizaţională, rolul procesului de bugetare fiind cel de orientare a activității tuturor sectoarelor din cadrul societății spre același obiectiv: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor, etc.
Veniturile totale au fost estimate în creștere în anul 2022 faţă de cele realizate/preliminate în anul 2021 cu 9,97 %, respectiv cu suma de 4.023,12 mii lei, de la 40.366,88 mii lei (anul 2021) la 44.390 mii lei (anul 2022).
Creșterea veniturilor totale cu 9,97%, va fi influențată, preponderent de creșterea veniturilor prognozate din serviciile prestate cu 33,92%.
În structură, veniturile din exploatare dețin o pondere 99,77% iar veniturile financiare dețin o pondere de 0,23% în veniturile totale.
Veniturile din exploatare, au fost estimate în creștere cu 9,88% față de cele realizate la data de 31.12.2021, respectiv de la 40.309,43 mii lei (anul 2021) la 44.290 mii lei (anul 2022).
Cifra de afaceri, care reprezintă veniturile din prestări servicii, a fost estimată cu o creştere de aprox. 30,05% faţă de cea preliminată/realizată în anul 2021.
Anul 2022, va fi marcat de un grad ridicat de incertitudine în ceea ce privește cererea de transport aerian de persoane, aspect care face ca și estimările de trafic pentru anul 2022, realizate de către Aeroportul International Timișoara, să nu fie cu un grad ridicat de acuratețe, mai ales că factorii determinanți ai cererii de transport aerian au un caracter exogen, aeroportul neavând mijloace de influențare a acestora.
Pentru anul 2022, Airport Council International în ultima previziune emisă în data de 25 octombrie 2021, a estimat pentru Europa o scădere (raportat la anul 2019) de 32% în scenariul de bază, de 20% în scenariul optimist și de 39% în scenariul pesimist. Numărul pasagerilor estimați de către Aeroportul Internațional Timișoara, pe parcursul anului 2022, de 950.000 pasageri, se încadrează puțin sub scenariul pesimist calculat prin aplicarea estimărilor lunare Airport Council International emise în data de 25 octombrie 2021.
Luând în considerare scenariile emise de către EUROCONTROL și ținând cont de numărul zborurilor programate, de către companiile aeriene, care operează pe Aeroportul Timișoara, pentru anul 2022, sunt estimate un număr de 14.600 mișcări aeronave.
Veniturile din serviciile prestate, estimate în valoare de 34.000 mii lei, în creştere cu 33,92 % faţă de cele preliminate/realizate în anul 2021, vor fi menținute datorită trendului de creștere treptată a numărului de pasageri, odată cu introducerea certificatului verde la nivelul Uniunii Europene.
Veniturile din categoria “alte venituri din exploatare” au fost estimate ăn anul 2022, în creștere cu 173,79%, respectiv în valoare de 3.608 mii lei, și au fost constituite la nivelul cheltuielilor cu amortizarea mijloacelor fixe, respectiv pentru noul terminal de sosiri externe pasageri, care a fost finanțat cu surse externe FEN.
Veniturile financiare, sunt programate în creștere cu 74,06%, respectiv în valoare de 100 mii lei.
Cheltuielile totale, au fost fundamentate în funcţie de activităţile concrete din programele de achiziţii de bunuri şi servicii, pentru desfăşurarea activităţii, fundamentate pe baza posibilităţilor reale de plată a acestora, a programelor de investiţii şi dotări, în limita surselor legale de finanţare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială şi a cheltuielilor de mandat.
Cheltuielile totale, au fost stabilite în directă corelaţie cu nivelul veniturilor totale, pentru anul 2022, fiind estimate la valoarea de 44.240 mii lei, mai mari cu 21,75% faţă de cheltuielile totale preliminate/realizate în anul 2021.
În structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare dețin o pondere 97,60% iar cheltuielile financiare dețin o pondere de 2,40%.
Cheltuielile de exploatare, înregistrează o creștere cu 22,31% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 43.180 mii lei.
În totalul cheltuielilor din exploatare, cheltuielile cu bunuri și Servicii, dețin o pondere de 36,83%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe și vărsaminte asimilate” deține o pondere de 3,10%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” deține o pondere de 41,10% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” deține o pondere de 18,97%.
În structură, cheltuielile cu bunuri și Servicii, au fost programate în anul 2022, în creștere cu 13,09% față de cele preliminate/realizate în anul 2021, respectiv de la 14.060,03 mii lei (anul 2021) la 15.900 mii lei (anul 2022).
Creșteri semnificative, în cadrul cheltuielilor cu bunuri și servicii în anul 2022, vor înregistra cheltuielile cu stocurile, care au fost programate în creștere cu 32,16% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 4.704,79 mii lei, cheltuielile cu întreținerea și reparațiile cu 133,61%, ca urmare a creșterii numărului de pasageri, de la 629.353 la 950.000 și a prețurilor, în mod special la energia electrică și gaz.
Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, în sumă de 1.340 mii lei, au fost estimate în creștere cu 2,97% în anul 2022 față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021.
Cheltuielile cu personalul, au fost estimate în anul 2022, în creștere cu 29,35% față cele aprobate în anul 2021, în bugetul de venituri și cheltuieli, prin HG nr. 1304/2021, respectiv de la 13.719,74 mii lei (anul 2021) la 17.747 mii lei (anul 2022).
La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, s-au respectat prevederile art.48 din Legea nr.317/2021 pentru aprobarea Bugetului de Stat pe anul 2022, cu privire la majorarea cheltuielilor de natură salarială, ținȃnd cont și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 și de sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2022.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 16.589 mii lei, au fost estimate în creștere cu 30,25% faţă de suma aprobată în bugetul anului 2021 prin HG nr.1304/2021, respectiv de la 12.957 mii lei (anul 2021) la 16.589 mii lei (anul 2022).
Creșterea cheltuielilor de natură salarială în cuantum de 3.632 mii lei, se datorează:
- creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor de 6,50%, prognozat pentru anul 2022, cu suma de 842 mii lei, așa cum este prevăzut în Scrisoarea cadru nr.464142/10.12.2021, conform cu art.48 alin.(1), lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr.317/2021;
- creșterii salariului minim brut pe țară garantat în plată, cu suma de 38 mii lei, în conformitate cu art.48 alin.(1), lit. b) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr.317/2021.
- creșterea cheltuielilor de natură salarială, aferente reîntregirii acestora pentru întreg anul 2022, cu suma de 1.064 mii lei, determinate de creșterea numărului de personal în anul 2021, ca urmare a extinderii activității aeroportului, conform art.48, alin.(1), lit.c) din Legea nr.317/2021- legea bugetului de stat pe anul 2022.
În a doua jumatate a anului 2021, punerea în funcțiune a noului terminal curse externe începând cu data de 01.07.2021, a determinat creșterea traficului de pasageri pe aeroportul Timișoara, astfel :
-mișcări aeronave - în creștere cu 1.608 mișcări față de anul 2020, adică cu 15,79%
-pasageri - în creștere cu 158.722 pasageri față de anul 2020, adică cu 33,72%
Având în vedere extinderea activității în anul 2021 față de anul 2020, a fost necesară angajarea în a doua jumatate a anului 2021, a unui număr de 26 persoane , astfel încât activitatea să se desfășoare fară perturbări, aceste angajări ducând la creșterea numărului mediu de angajați de la 216 la 230 în anul 2022.
Pentru efectuarea plății salariilor pentru cei 26 angajați (absolut necesari pe întreaga perioadă a anului 2022), este necesară majorarea anvelopei salariale, cu suma de 1.064 mii lei.
Reducerea numărului de personal existent, ar conduce la o perturbare gravă a activității aeroportului, cum ar fi: scăderea nivelului de siguranță și securitate aeroportuară, scăderea nivelului calitativ al serviciilor prestate, întârzieri în procesarea pasagerilor și deservirea la sol a aeronavelor etc.
Mai mult decât atât, în cazul în care traficul va evolua conform prognozelor Airport Council International, EUROCONTROL și IATA prezentate anterior, va fi nevoie de încă o majorare semnificativă a numărului de personal, în a doua jumatate a anului 2022.
Activitatea aeroportului se desfasoară conform prevederilor HG 1096/2008, completat cu HG 521/1998, iar în Statutul societății, care este anexă la Hotărârea de înființare a societătii, este specificat faptul că “Organigrama aeroportului este aprobată de Consiliul de Administrație” al societății.
- creșterea cheltuielilor de natură salarială, cu suma de 1.688 mii lei, aferentă reîntregirii acestora pentru întreg anul 2022, determinată de acordarea de la bugetul asigurărilor pentru șomaj a procentului 75% din norma de 4 ore pentru angajații cărora le-a fost redus timpul de lucru la jumatate, ca măsură de sprijin acordată de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă , cu modificările și completările ulterioare, de care Societatea Națională „Aeroportul Internațional Timișoara Traian - Vuia” - S.A. a beneficiat, în perioada 01.01.2021-30.06.2021, pentru un număr mediu lunar de 100 de salaraiți, conform art 48 alin. (1) lit d) din Legea bugetului de stat nr. 317/2021- legea bugetului de stat pe anul 2022.
Societatea Națională „Aeroportul Internațional Timișoara Traian - Vuia” - S.A. a demarat o acțiune de reorganizare, plecând de la stabilirea unei grile de salarizare, în corelație cu piața muncii, pentru a-și putea menține personalul cu calificare specifică în domeniul de activitate specific transportului aerian.
Datorită nivelului scăzut de salarizare, înregistrat la nivelul societății (societatea înregistrează o diminuare cu 29% a nivelul de salariazare sub media înregistrată în județul Timiș și cu 39% a nivelului de salarizare sub media înregistrată pe ramură), s-au înregistrat la nivelul societății, fluctuații mari de personal, ceea ce a determinat imposibilă înlocuirea personalul plecat, în aceleași condiții (cu aceleași costuri).
Menționăm că în ultimii 2 ani (ani de pandemie) salariile angajaților nu au fost majorate, în perioada 01.04.2021-30.06.2021, personalul a fost (3 luni) în șomaj tehnic, în perioada 01.10.2021-31.12.2021 (3 luni) personalului i s-a redus durata normală de lucru de la 8 ore/zi la 4 ore/zi, iar în anul 2022, în perioada 01.01.2022-30.06.2022, personalul aeroportului va lucra, ca și în anul 2021, cu timp redus la 4 ore/zi.
Indicele de inflație pentru anul 2022, este de 6,5% și în această situație, este necesar ca societatea să gasească pîrghii legale, care să-i permită majorarea salariilor, astfel încât activitatea aeroportului să se desfașoare în condiții normale de siguranță.
Câștigul mediu brut lunar/salariat, estimat în anul 2022, calculat în conformitate cu prevederile Legii bugetului de stat numărul 317/2021- legea bugetului de stat pe anul 2022 și a Ordonanței Guvernului nr.26/2013, reprezintă 106,90% din câștigul mediu brut lunar preliminat/ realizat/salariat în anul 2021 iar productivitatea muncii reprezintă 121,98% din cea preliminată/realizată la data de 31.12.2021.
Cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, în valoare de 808 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art 37 alin.(2) și (3) din OUG. 109/2011 cu modicările și completările ulterioare. Nu a fost prevazută componenta variabilă a remunerației pentru directorat și membrii Consiliului de Administrație.
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 4 luni cu posibilitatea prelungirii până la 6 luni.
Valoarea cheltuielilor de natură salarială preliminate/realizate în anul 2021, în sumă de 12.736,19 mii lei, nu depășește nivelul celei aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2021, prin HG nr. 1304/2021, în valoare de 12.957 mii lei.
Indicatorul “Alte cheltuieli de exploatare”, a fost estimat în creștere în anul 2022, cu 31,69% faţă de valorile realizate/preliminate în anul 2021.
Cheltuielile financiare, în valoare de 1.060 mii lei, au fost estimate în creștere cu 2,35% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021.
În fundamentarea cheltuielilor de natură salarială pe anul 2022, s-a luat în calcul și s-a respectat art. 48, alin (1) lit a), lit.b) și lit.c) coroborat cu alin (3) din Legea nr.317/2021 – legea bugetului de stat pe anul 2022.
Rezultatul brut (profit) a fost estimat pentru anul 2022 în valoare de 150 mii lei, în scădere cu 96,28% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021
Repartizarea profitului net al companiei pentru anul 2022, a fost efectuată în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 64/2001
privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome.
Datorită scăderii dramatice a traficului de pasageri, în contextul pandemiei de COVID – 19, cifra de afaceri a Societății Naționale „Aeroportul Internațional Timișoara Traian - Vuia” - S.A. a scăzut considerabil, fapt pentru care, societatea a solicitat un ajutor de stat, în concordanță cu facilitățile oferite, prin cadrul temporar al Comisiei Europene, care a extins măsura de ajutor pentru aeroporturile cu peste 200.000 pasageri și sub 3.000.000 pasageri în anul 2019.
Ajutorul acordat de către Statul Român sub formă de subventii în valoare de 9.000 mii lei, pentru întreținerea infrastructurii de transport, compatibil cu normele ajutorului de stat, care se încadrează în prevederile art.107, alin. (3) lit. b) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene și a cadrului temporar pentru măsurile de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei pandemii de COVID – 19, a fost aprobat de Comisia Europeană, conform Deciziei Comisiei Europene nr.C (2021) 9521 final/13.12.2021.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2022, în valoare de 29.116 mii lei, au fost estimate în scădere cu suma de 22.153,94 mii lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2021 și vor fi asigurate din:
- - surse proprii (constituite din amortizare) în valoare de 8.100 mii lei;
- - credite bancare pentru investiții în valoare de 4.516 mii lei;
- - alte surse, în valoare de 16.500 mii lei, respectiv fonduri externe nerambursabile, în valoare de16.500 mii lei, care vor fi derulate prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
- Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2022, în valoare de 28.992,13 mii lei, au fost estimate pentru anul 2022 în scădere cu 18.403,75 mii lei față de cele preliminate/ realizate la data de 31.12.2021.
Indicatorii economico – financiari cuprinși în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, au următoarele valori:
- productivitatea muncii crește cu 21,98 %, respectiv de la 145 mii lei/persoană la 176,88 mii lei/ persoană;
- numărul de personal, programat la finele anului 2022, de 241 salariați, va rămâne același cu numărul de personal aprobat, în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021 prin HG nr. 1304/2021;
- numărul mediu de salariaţi de 230 salariați , a fost programat în creștere cu 14 salariați, față de numărul mediu de salariați, aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021, prin HG nr.1304/2021;
- câștigul mediu lunar pe salariat, determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat în anul 2022, reprezintă 106,90% din câștigul mediu pe salariat preliminat/realizat la nivelul anului 2021, respectiv în valoare de 5.039,13 lei/persoană;
- cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale, vor ȋnregistra o creștere cu 10,71% față de cheltuiala preliminată/realizată în anul 2021;
- creanţele restante ale anului 2022, au fost estimate în scădere cu 53,82% față de valoarea preliminată/realizată a anului 2021;
- plăţile restante, societatea și-a propus să nu înregistreze plăți restante la data de 31.12.2022;
- în anul 2022, indicele de creştere a veniturilor totale este de 9,97% iar indicele de creștere al cheltuielilor totale este de 21,75%;
- pentru anul 2022, se estimează un profit brut în valoare de 150 mii lei, mai mic cu 96,28% față de cel preliminat/realizat la data de 31.12.2021.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Societății Naționale „Aeroportul Internațional Timișoara Traian - Vuia” - S.A. a fost supus controlului financiar de gestiune conform Hotărârii Guvernului nr. 1151/2012 pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune.
Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 al Societății Naționale „Aeroportul Internațional Timișoara Traian - Vuia” - S.A. a fost avizat de către membrii Consiliului de Administrație prin Decizia nr.1/12.01.2022 și aprobat de către Adunarea Generală a Acționarilor prin Hotărârea nr.2 din 18.02.2022.
În conformitate cu art.6 (1) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, proiectul de buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2022, a fost supus consultării Sindicatului Aeroportului Timișoara.
Precizăm că sumele sunt actualizate conform filei de buget aprobată de ordonatorul principal de credite din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, transmisă Ministerului Finanțelor cu adresa nr. 308/27.01.2022 și înregistrată sub nr.1002474/28.01.2022.

 

 

Documente supuse consultării
Instrument de motivare

Text proiect

Anexa

 

Documentele pot fi consultate şi în cadrul Punctului de Informare de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G.

 

Elaborarea şi transmiterea propunerilor/observaţiilor/opiniilor
Persoanele sau organizaţiile interesate care transmit în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ vor specifica articolul sau articolele din proiectul de act normativ la care se referă, menţionând data trimiterii şi datele de contact ale expeditorului

 

Coordonate de contact

 

Propunerile/opiniile/sugestiile celor interesaţi pot fi transmise prin cel puţin una din următoarele modalităţi:

  • Prin poştă la adresa Ministerul Transporturilor și Infrastructurii– Direcţia  Comunicare și Dialog Social – Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti

  • Prin depunere la Registratura Ministerului Transporturilor și Infrastructurii - Bdul Dinicu Golescu, nr. 38, sector 1, Bucureşti, Poarta G

  • Prin fax la numărul de telefon 021-319.61.29

  • Prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. 

  • Prin formularul E-consultare

 

ÎN SITUAȚIA ÎN CARE DORIȚI CA NUMELE ȘI PRENUMELE DUMNEAVOASTRĂ (SAU DENUMIREA PERSOANEI JURIDICE) SĂ NU APARĂ ÎN TABELUL CU PROPUNERI PRIMITE DIN PARTEA SOCIETĂȚII CIVILE AVEM RUGĂMINTEA SĂ SPECIFICAȚI ACEST LUCRU LA SFÂRȘITUL DOCUMENTULUI TRANSMIS DE CĂTRE DUMNEAVOASTRĂ

 

Propuneri primite

 

Propuneri primite de la

Data receptiei

   
   

 

 

Documente conexe

 

Prezentat în

Şedinţa

Data

 

E-consultare
In cadrul acestei rubrici se vor indica articolele din proiectul de act normativ pentru care exista o propunere de modificare
Selecteaza fisierul
E-petitie
Selecteaza fisierul
E-cerere544
Selecteaza fisierul
Click to listen highlighted text!